Kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia został oficjalnie oddany do użytku. Nowo otwarty odcinek ma 1,6 km długościi stanowi jeden z kluczowych elementów całej inwestycji. Trasa łączy ulice Legionów i Jagiełły, spinając oba brzegi rzeki Soły i znacząco poprawiając komunikację pomiędzy dwiema częściami miasta.

Dzięki inwestycji Oświęcim zyskał trzeci most na Sole, co ma istotne znaczenie dla odciążenia dotychczasowych przepraw i usprawnienia codziennego ruchu mieszkańców.
Najdłuższy most w ramach obwodnicy
Most na Sole jest największym obiektem inżynieryjnym całej obwodnicy. Ma 463 metry długości i został wykonany w dwóch różnych technologiach budowlanych.
Odcinek przebiegający nad ulicą Legionów oraz stawem Kamieniec powstał z prefabrykowanych belek – na podporach ułożono ich łącznie 108, z których najcięższe ważyły aż 26 ton. Pozostała część mostu, prowadzona nad rzeką Sołą, została zrealizowana techniką nawisową, polegającą na betonowaniu kolejnych segmentów konstrukcji przy użyciu specjalnych wózków montażowych.
Trzy mosty na trasie obwodnicy
W ramach budowy obwodnicy Oświęcimia powstały łącznie trzy mosty:
- most na Młynówce (12 m) – oddany do ruchu w grudniu 2024 r.,
- most na Wiśle (432 m) – użytkowany od wakacji 2025 r. przez kierowców jadących w stronę S1,
- most na Sole – najdłuższy i kluczowy dla układu komunikacyjnego miasta.
Obwodnica odciąży centrum miasta
Droga krajowa nr 44, będąca główną arterią Oświęcimia, każdego dnia obsługuje ponad 20 tys. pojazdów, a na Moście Jagiellońskim natężenie ruchu sięga 27,5 tys. aut na dobę. Oddanie do użytku trzeciego mostu znacząco zmniejszy obciążenie tej przeprawy.
Docelowo 9-kilometrowa obwodnica ominie miasto od południa i połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, umożliwiając sprawny przejazd zarówno w kierunku Beskidów, jak i autostrady A4. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Harmonogram i zaawansowanie prac
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku.
- Grudzień 2024 r. – oddanie odcinka Zatorska–Jagiełły (2,2 km)
- Sierpień 2025 r. – otwarcie zachodniego fragmentu od węzła Oświęcim (S1) do ronda w Pławach (ponad 4 km)
- Połowa 2026 r. – planowane zakończenie inwestycji i udostępnienie ostatniego odcinka do ul. Legionów (1,7 km)
Obecnie stopień zaawansowania robót wynosi 93 procent.
Inwestycja realizowana z poszanowaniem dziedzictwa UNESCO
Ze względu na bliskość terenów byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych Auschwitz i Birkenau, projekt obwodnicy został podporządkowany ochronie miejsc wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Droga została osłonięta wałami ziemnymi, a w miejscu przecięcia z linią kolejową powstaje przejazd pod torami, zamiast wiaduktu. Most na Sole zaprojektowano tak, aby nie dominował w krajobrazie. Inwestycję poprzedził specjalny raport oceniający wpływ trasy na dziedzictwo światowe – pierwszy taki dokument w Polsce przy realizacji drogi.
Najtrudniejszy etap jeszcze przed wykonawcą
Najbardziej skomplikowanym fragmentem pozostaje odcinek pomiędzy rondem w Pławach a ul. Legionów. Powstaje tam tunel pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, realizowany przy nieprzerwanym ruchu pociągów.
Pod torami zostanie przeciśnięta ogromna betonowa konstrukcja o wymiarach 22,7 × 38,7 × 8,5 m, którą poprowadzone zostaną trzy jezdnie – dwie obwodnicy i jedna dla ul. Ostatni Etap. To bezprecedensowe przedsięwzięcie w skali kraju.
Koszt i dofinansowanie
Łączny koszt budowy obwodnicy Oświęcimia wynosi 467,7 mln zł.
Inwestycja otrzymała znaczące wsparcie unijne:
- 249,4 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020,
- 150 mln zł w ramach programu FEnIKS.









Foto powiat oświęcimski / RafLor
materiał wideo z roku 2016

ZŁY DZIAD słusznie zwróciłeś że wariant przez Brzeszcze że jest kiepski ,tylko tu pasuje słowo z łaciny kuchennej.Teraz trzeba wywalić 100 baniek na przelotówkę zwaną Obwodnicą Brzeszcze pod oknami domów
Che che.
Drogi nie zawdzięczamy tej pani Beacie,, ani żadnej innej partii.
Szydło była trzecim kolejnym premierem obiecującym powstanie tej drogi, decyzja o budowie i finansowaniu zapadła długo przed kadencja tej Pani i tej Partii.
Jedyne co droga jej zawdzięcza to kiepski przebieg koło Brzeszcz.
Mieszkańcy Oświęcimia dziękują urzędnikom z lat 80-tych i rządowi Beaty Szydlo
Podziękowania należą się urzędnikom z lat 80 -tych. Od przynajmniej 1988 roku teren ten był specjalnie zostawiony pod taką inwestycję.
PiS podziękowania już odebrał przy wyborach samorządowych
@Dziękujemy Janusz
Dziękujemy ci UE za pieniądze na budowę tego mostu na sole i za obwodnicę S1 .Jeszcze niedawno Szydlowa .mówila na flagę UE szmata ,a teraz jest cacy bo się grubą kasiorę zarabia.
A za co im dziękować? A poza tym gdyby mieszkańcy chcieli im podziękować to by zapewne zostali zaproszeni na otwarcie, albo wybrani by dalej rządzili.
Dobrze że most otworzyli przedstawiciele oświęcimskiego KODu. Od razu jestem bardziej uśmiechnięty.
Dziękujemy ministrowi Adamczykowi 💪👍
Mieszkańcy Oświęcimia dziękują rządowi Beaty Szydlo