Informacje

Oświęcim stawia na przyszłość kolei! Rusza budowa serwisowego giganta za 50 milionów złotych!

Nowoczesne zaplecze techniczne dla taboru kolejowego powstanie w Oświęcimiu – inwestycja o wartości ponad 50 mln zł z dofinansowaniem blisko 30 mln zł z UE poprawi serwis, logistykę i bezpieczeństwo podróży.

W Oświęcimiu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne do obsługi taboru kolejowego – miejsce przeznaczone do wykonywania usług serwisowych, utrzymaniowych i naprawczych. Infrastruktura ma obsługiwać pociągi Kolei Małopolskich oraz innych przewoźników. Inwestycja kosztuje ponad 50 mln zł, z czego blisko 30 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. Umowa z wykonawcą, firmą Budimex, została podpisana 26 czerwca podczas konferencji prasowej przy ul. Wyzwolenia 2. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, prezes KM Radosław Włoszek oraz przedstawiciele Budimeksu.


Koleje w Małopolsce prężnie się rozwijają, co widać na przykładzie Oświęcimia. Jest to zasługa całego zespołu Kolei Małopolskich, za co dzisiaj dziękuję. Widzimy tutaj nowy przystanek, funkcjonalny parking dla podróżnych oraz nowoczesne pociągi. Dzisiaj pasażerowie – mieszkańcy i turyści odwiedzający nasz region, oczekują bezpiecznych, nowoczesnych i komfortowych warunków podróży. Bardzo dziękuję za dzisiejszy dzień, ponieważ po raz kolejny dotrzymujemy słowa – to co przez nas zapisane, jest właśnie realizowane. Cieszy fakt, że dzięki pracy polskich inżynierów już na przełomie 2026-27, ta niezwykle potrzebna inwestycja, będzie zrealizowana. Zaplecze kolejowe będzie bowiem służyć temu, aby pociągi Kolei Małopolskich były bezpiecznie, komfortowe i odpowiednio przygotowane do trasy. Bardzo dziękuję za dobrą współpracę Panu Prezydentowi Oświęcimia Januszowi Chwierutowi. Dla nas ważna jest współpraca z lokalnymi samorządami, ponieważ dzięki temu ciągle unowocześniamy Małopolskę. Chcemy dalej prowadzić inwestycje infrastrukturalne – kolejowe i drogowe, by Małopolanie podróżowali po naszym regionie bezpiecznie i komfortowo. Mamy wspólny cel, wielki projekt pod nazwą Małopolska, która musi rozwijać się równomiernie podkreśla marszałek Łukasz Smółka.


Jestem mieszkanką tego powiatu i reprezentuję w zarządzie województwa tę część regionu, czyli Małopolskę Zachodnią. Mogę tylko podziękować, że jestem w tym zarządzie i mam tak wspaniały zespół kolegów, którzy wspólnie rozumieją, że Małopolska musi rozwijać się równomiernie. Dostrzegają potrzeby Małopolski Zachodniej i bardzo mnie wspierają w tych wszystkich rozwojowych rzeczach. Cieszę się, że tak składnie, to wszystko powstało. Robimy ostatni etap, uzupełniający całość inwestycji na kolei. Jeszcze raz dziękuję panu marszałkowi i całemu zarządowi, prezydentowi za współpracę i wsparcie. Współpraca będzie trwała przez cały czas w trakcie inwestycji. Dziękuję prezesowi, zarządowi dróg, bo w planie infrastrukturalnym mamy dużo inwestycji drogowych, wspólnie robimy OSPR, obwodnicę Brzeszcz, chodnik z Brzeszcz do Oświęcimia. Inwestycja za 50 mln zł pozwoli na miejsca pracy i profesjonalną obsługę nowoczesnego taboru. Przede wszystkim rozwinie i upiększy Małopolskę Zachodnią i nasz powiat. Życzę powodzenia firmie, która wygrała przetarg. Ruszajmy, budujmy i cieszmy sięmówi Iwona Gibas z zarządu województwa.


Infrastruktura, to jest przede wszystkim gra zespołowa i sztafeta. Łączy nas Małopolska. Na każdym szczeblu, czy to poselskim, samorządowym czy korporacyjnym, więc pracujmy dla niej. Dzisiaj realizujemy właśnie, tak jak zaczęli pan marszałek i pani marszałek, 18-miesięczny bieg – bardzo jasno określony. Oświęcim to bardzo ważny 4-kierunkowy węzeł komunikacyjny: na Śląsk, Trzebinię, Skawinę i w stronę Podbeskidzia Bielska czy Czechowic. Miliony pasażerów czy klientów Kolei Małopolskich, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, pierwszy obrazek, jaki tutaj zobaczą, to będzie otoczenie dworca. Chcemy, aby nowe zaplecze kolejowe było symbolem dobrze funkcjonującej gospodarki Małopolski, dobrze rozwiniętej komunikacyjnie dodaje prezes Radosław Włoszek.


„Zaplecze techniczne w Oświęcimiu wzmocni (…) potencjał operacyjny Kolei Małopolskich, ale także jakość obsługi pasażerów. Budimex ma wieloletnie doświadczenie (…) jesteśmy dumni, że możemy brać udział w tym strategicznym przedsięwzięciu”, podkreślił Marcin Maj, Dyrektor Rejonu Budimex S.A.


Co obejmuje inwestycja?

Projekt „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim” w formule „zaprojektuj i wybuduj” obejmuje:

  • halę napraw z częścią socjalną,
  • wiatę i budynek techniczny,
  • tory i rozjazdy,
  • niezbędne instalacje.

Zaplecze umożliwi wykonywanie przeglądów technicznych, napraw bieżących i obsługi sanitarnej bez konieczności wyjazdu poza Oświęcim. Stacja zyska rezerwę taborową i lepszą logistykę.


Kolejowy rozwój Małopolski

Inwestycja wspiera kolejowy rozwój województwa i sieć połączeń KM. To etap szerszego planu – już we wrześniu 2024 roku podpisano umowę ramową na ponad 1,3 mld zł na zakup nowych pociągów. W jej ramach zamówiono już 12 pojazdów, które trafią do Małopolski w 2026 roku.


Dofinansowanie:
Projekt realizowany w ramach Funduszy Europejskich dla Małopolski 2021–2027 (Priorytet 4, Działanie 4.4) – z UE pochodzi 29,1 mln zł z 50 mln całkowitej wartości.

Wykonawca:
Budimex S.A., specjalista w inwestycjach kubaturowych i kolejowych.

Foto: UMWM

Poprzedni artykułNastępny artykuł

4 komentarze

  1. @Pociąg problem w tym, że Krakusy nie liczą się z mieszkańcami ościennych gmin. To ich najbardziej dotyka wykluczenie komunikacyjne, bo nie ze wszystkich gmin można dojechać do pracy komunikacją zbiorową, a nie każdego stać na elektryka. Od sierpnia mieszkańcy Krakowa będą mniej płacić za parkowanie. Inni nie dość, że będą płacić więcej, to jeszcze dojdzie opłata „klimatyczna” 5 złotych za dzień (rok później 15 zł.). Jakby tego było mało w przyszłości chcą powiększyć strefę płatnego parkowania. Dlatego budowa przystanku kolejowego jest jak najbardziej zasadna.

  2. Proszę…da się że są wszyscy na zdjęciu: UMWM, Powiat, Miasto i inni.

    Brawo !!!!

  3. „pasażer” nie ma się co denerwować, lajkoniki w tym temacie na pewno nam nic nie pomogą. Potentat szkli nam oczy jakimś warsztatem za „całe ” 50 mln i zatrudnieniem aż kilku osób. Panie Smółka, co Pan takiego zrobił dla Oświęcimia? Pozwolił Pan na zburzenie istniejącego dworca w zamian, za, jak Pan to określił piękny przystanek (przy dużym węźle kolejowym). To nie jest rozwój. Może wystarczyło postawić ze dwie kasy biletowe pod daszkiem, i też by było? Więcej kosztują Wasze przyjazdy do Oświęcimia niż krakowskie inwestycje tutaj.

  4. Niebawem przez remonty Kraków się zatka. Do tego dojdzie strefa czystego transportu i oraz wzrost cen paliw. Jak by tego mało ceny parkingów będą niskie, ale tylko dla mieszkańców Krakowa, reszta będzie bulić jak za woły. Czy nie warto w tej sytuacji pomyśleć o przystanku na Krukach. Miejsce na parking jest i komunikacja miejska też jest. Miejsca parkingowe przy dworcu niebawem się skończą. Już teraz na parkingu wielopoziomowym pozostałe bardzo mało wolnych miejsc. Parking przy samym peronie już jest pełny, okoliczne parkingi też. Pewnie zapytacie po co ten przystanek kolejowy, gdy budowano parking wielopoziomowy też pytano po co.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend