Informacje

OŚWIĘCIM. Województwo Małopolskie chce kupić 25 pociągów i wybudować zaplecze techniczne

Samorząd województwa jest w trakcie przetargu na zakup 25 nowoczesnych pociągów. 8 marca otwarto ofertę, a umowa zostanie podpisana w najbliższym czasie. W II kwartale tego roku ogłoszony zostanie przetarg na budowę zaplecza technicznego Kolei Małopolskich w Oświęcimiu.

Rozwój publicznego transportu zbiorowego jest dla samorządu województwa priorytetem. W roku 2023 zamawiana praca eksploatacyjna wynosiła około 8,11 miliona pociągokilometrów (pckm), natomiast w obecnym zaplanowana została poziomie 9,11 mln pckm. To oznacza wzrost o milion pckm w ciągu roku, a w ciągu ostatniej dekady podwojenie tej wartości. Rozwój oferty przewozowej wiąże się bezpośrednio z poprawą dostępności do kolei. Zarząd Województwa Małopolskiego (ZWM) chce, by pociągi docierały do wszystkich miejsc naszego regionu, w których zlokalizowane są przystanki kolejowe.

Średnio 437 pociągów dziennie

Co szczególnie ważne, rośnie liczba pasażerów korzystających z pociągów. Z usług zapewnianych przez Małopolskę w 2023 roku skorzystała rekordowa liczba 20,15 mln podróżnych, to jest o 3,75 mln osób więcej niż rok wcześniej. Każdego dnia do dyspozycji mieszkańców jest średnio 437 pociągów.

Od 2 kwietnia, w związku z wprowadzeniem letniej siatki połączeń lotniczych, na trasie Kraków – Balice będzie jeździć dodatkowy pociąg nocny. Ze stacji Kraków Główny wyruszy o godz. 00:46, natomiast z lotniska o godz. 01:17. Województwo sukcesywnie rozbudowuje park taborowy. 47 dostępnych pociągów obsługuje dwóch operatorów, Koleje Małopolskie i Polregio. Najnowszy nabytek stanowi 13 nowoczesnych pojazdów dostarczonych w roku 2021 roku (EN76B z PESY Bydgoszcz i EN78A z NEWAG-u Nowy Sącz). Aby zadbać o zwiększony tabor, w 2023 roku w Krakowie otwarto nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich.

Jeśli umowa na zakup 25 nowych pojazdów dojdzie do skutku, potrzebne nam będzie nowe zaplecze techniczne. To w Krakowie ma swoją określoną przepustowość. Dlatego na przełomie kwietnia i maja ogłosimy przetarg na budowę nowego zaplecza technicznego w Oświęcimiu. Wykonywanie bieżących napraw i okresowych przeglądów jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania pociągów. Nowy tabor, nowe zaplecze i nowe możliwości. Bo chcemy docierać do najmniejszych nawet miejscowości, z korzyścią dla każdego mieszkańca naszego regionu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego 2030

– wyjaśnia wicemarszałek Łukasz Smółka.

Kolej+ do Olkusza i Niepołomic

PKP realizuje już projekty dotyczące budowy nowych linii kolejowych do Niepołomic i Olkusza, które zostały zgłoszone do Programu Kolej+ przez Województwo Małopolskie. Oprócz tego Województwo podpisało z PKP PLK S.A. umowę na realizację dokumentacji projektowej, związanej z budową nowego połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. Małopolska stała się też znaczącym beneficjentem rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych. Wkrótce zostaną zbudowane takie na osiedlu Piastów w Nowej Hucie i w Kościelnikach. Dzięki temu wzrośnie komfort podróży koleją.

Ponad 2 mln pasażerów w autobusach dowozowych

Zauważalny rozwój dotyczy także Małopolskich Linii Dowozowych (MLD). Ten ważny projekt zwiększył liczbę linii komunikacyjnych, obsługiwanych autobusami w małopolskich barwach. O ile w 2023 roku pasażerowie mogli korzystać z 39 linii, o tyle w tym roku będzie ich 50. Rośnie liczba pasażerów korzystających z tej formy podróży. W zeszłym roku było ich ponad 2 mln.

Operatorem MLD jest Spółka Koleje Małopolskie, która konsekwentnie rozwija ten segment działalności. W grudniu 2023 roku na trasy wyjechało siedem nowych autobusów hybrydowych.

Małopolska stawia na kolej, bo skraca czas dojazdu do szkoły i pracy. Pociągi organizowane przez województwo małopolskie są chętnie wybierane w codziennych podróżach. Dowodem na to jest rekordowa liczba pasażerów. Cały czas udoskonalamy ofertę na obszarze Małopolski, wykorzystując potencjał transportu kolejowego. Pamiętamy by ożywić nie tylko ruch pasażerski na trasach wokół Krakowa, ale też by rozwijała się komunikacja w całym naszym regionie

– zaznaczył marszałek Witold Kozłowski.

Przypomnijmy, że od 1 sierpnia 2023 roku Małopolanie zyskali możliwość korzystania z zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego czyli podróżowanie na podstawie jednego biletu, środkami publicznego transportu zbiorowego różnych organizatorów.

Pierwszym filarem jest Bilet Metropolitalny. Efekt współpracy Małopolski z Krakowem oraz gminami tworzącymi Stowarzyszenie Metropolia Krakowska. Dzięki temu możliwe jest podróżowanie zarówno pociągami, autobusami i tramwajami w Krakowie oraz autobusową komunikacją organizowaną przez gminy Wieliczka, Niepołomice, Skawina, Michałowice, Zielonki i Wielka Wieś.

Drugim filarem jest Małopolski Bilet Zintegrowany, umożliwiający skorzystanie ze „wspólnego biletu” także mieszkańcom tych małopolskich gmin, które nie zostały objęte ofertą Biletu Metropolitalnego. Co ważne Małopolski Bilet Zintegrowany jest otwarty w przyszłości dla kolejnych organizatorów z naszego regionu. Zakładamy, że do oferty włączone zostaną lokalne systemy publicznego transportu zbiorowego np. Tarnowa, Nowego Sącza, Zakopanego, Nowego Targu, Oświęcimia czy Związku Komunalnego Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie.

Planowane jest wdrożenie kolejnych rozwiązań, ułatwiających podróżowanie po Małopolsce. Bilety półroczne, roczne czy wieloprzejazdowe. Wprowadzony na okres przerwy szkolnej Małopolski bilet na ferie cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i pozwolił znacznej grupie uczniów poznać zalety podróżowania pociągiem. Wymienione działania pozwalają z optymizmem patrzeć na przyszłość publicznego transportu zbiorowego w naszym regionie. Daje jednocześnie nadzieję, że z każdym kolejnym rokiem będzie zyskiwał na popularności, zarówno wśród mieszkańców, jak i licznie odwiedzających Małopolskę turystów

– podsumował wicemarszałek Łukasz Smółka.

UMWM

Poprzedni artykułNastępny artykuł

10 komentarzy

  1. Czas przejazdu pociągu z Oświęcimia przez Trzebinię do Krakowa – 1 godzina.
    Czas przejazdu pociągu z Oświęcimia przez Skawinę do Krakowa – 1,5 godziny.
    Co wybierasz?
    Chyba, że masz coś do załatwienia w Spytkowicach albo Ryczowie. Jak akurat nie mam.
    Nie mówię, że nie. Za budowę dworców odpowiedzialne jest PKP, nie samorządy lokalne. Można pomęczyć rząd i PKP w tej sprawie, dopytywać się, czy według jakiś specjalistów od prognozowania „potoków pasażerskich” przystanek kolejowy na Krukach miałby sens.

  2. Kiedy powstanie przystanek na Krukach. Nawet jest miejsce na parking po byłym Bacutilu. Na Osiedlu też mieszkają ludzie.

  3. Największych bandytów,i kryminalistów uwolnił niedawno niejaki prezydent Duda.

  4. „PEŁO uwalnia z więzień ileś tam tysięcy kryminalistów” – to jeszcze nic. Peło wysyła na ulice szwadrony pełowskich gwałcicieli, którzy będą atakować niewinne patriotyczne polskie dziewice – słyszałeś? Sam Kaczyński to mówił. A skoro tak, to po prostu musi być prawda?

    W kółko te same bzdury. Modernizacja sieci kolejowych i dworców w Polsce odbywa się w lwiej części za pieniądze unijne. Linia 93 Trzebinia – Oświęcim – Czechowice kosztowała 800 milionów złotych, z czego dofinansowanie z nienawistnej pisiorom Brukseli wyniosło 686 milionów, czyli 86%. Bez tych pieniędzy pisiorski rząd nawet nie stęknąłby,

    Od chwili przyjęcia do Unii Bruksela pompuje systematycznie gigantyczne pieniądze na rozwój infrastruktury w Polsce, przede wszystkim komunikacyjnej: autostrad i linii kolejowych. Jasne, że najpierw zabrano się za najważniejsze, w rodzaju Wrocław – Katowice – Kraków, Katowice – Gdańsk, Poznań – Warszawa, itp. Potem przyszła kolej na linie średnioważne – czyli takie do Oświęcimia. .

    Całe szczęście, że te inwestycje są zatwierdzane i nadzorowane przez Unię, w przeciwnym, razie pisiory by te miliardy ukradły albo zmarnowały. Jak to pisiory miały w zwyczaju. Vide – fabryka prochu w Pionkach.

    Amunicja – to już szczyt szczytów bezczelności Błaszczaka. O tylko tyle pisiorski rząd i PGZ zawnioskowały i dokładnie tylko tyle pieniędzy unijnych dostały. Teraz Błaszczak usiłuje swoją nieudolnością i niekompetencją obciążyć koalicję peło. Wyborcy pis myślą: no nie, przecież nie można tak bezwstydnie i horrendalnie kłamać, wniosek – Błaszczak mówi prawdę. Czyżby? Rzeczywiście nie można?

    Ech, Starostawski, miałem cię za bardziej myślącego. Ale to chyba znak czasu: niektórzy dotąd w miarę trzeźwo myślący pisowcy nagle po utracie władzy przez pis w grudniu zaczęli zdradzać objawy ciężkiej paranoi. Dość ciekawe zjawisko psychiatryczne.

  5. PEŁO uwalnia z więzień ileś tam tysięcy kryminalistów. Żelaznemu elektoratowi trzeba podziękować. A teraz ad rem, nieosiągalnym dla PEŁO, jest przebicie budowy normalnego dworca kolejowego w Oświęcimiu. I możecie gadać różne bzdury na temat, ale to jest fakt, nie mający porównania z niczym innym. Zaraz się odezwą oczywiście pieniacze, że to było częściowo za pieniądze unii. A kto Wam wcześniej bronił wykorzystywać do tego pieniędzy unii? Przecież macie tak potężne wpływy w Brukseli. Tak potężne, że teraz Polska dostanie dostanie na produkcję amunicji dla Ukrainy, nie 30, nie 20 ale niecały pół procent kwoty na to przeznaczonej.

  6. Wiesz dobrze pisiorze o co chodzi. Więc nie udawaj. Nikt nie chciał jeździć niemiłosiernie wlokącymi się pociągami których czas podróży np. do Krakowa przekraczał 2 godziny, wszyscy woleli jeździć lajkonikiem. Teraz tory są wyremontowane (za pieniądze znienawidzonej przez pis Unii Europejskiej), pociągi jeżdżą dwa razy szybciej, więc transport szynowy wraca do łask.

  7. A kto zlikwidował pociągi do Oświęcimia? Zarząd województwa z PO i PSL!

  8. Drogie pisiory – dawno, dawno temu, kiedy rządziła jeszcze w Małopolsce koalicja peło – psl, pojawił się pomysł budowy w Oświęcimiu stacji serwisowania pociągów Kolei Małopolskich w Oświęcimiu na nieczynnej bocznicy naprzeciwko Dobromira. Koleje Małopolskie rozwijały się i potrzebowały miejsca, gdzie pociągi będą sprzątane, doraźnie naprawiane, itp. W 2018 roku już, już prawie podpisano umowę na dzierżawę i postawienie lekkiego zadaszenia nad tą bocznicą. Miało to kosztować na tamtejsze pieniądze 5 milionów złotych. Cieszył się Chwierut, cieszyli się oświęcimianie, przybyć miały kolejne miejsca pracy, miał być zagospodarowany nieużywany teren dworcowy. .
    Aż tu nagle …

    W końcu 2018 r. w wyborach samorządowych w Małopolsce zwyciężył pis. Co zrobił nowy pisowski zarząd województwa? Oczywiście natychmiast i od razu skasował tą inwestycję, na złość peło i na złość Chwierutowi. To był pierwszy taki sygnał, że Oświęcim będzie miał za pis przerąbane.

    Za chwilę kolejne wybory, które tym razem pis najprawdopodobniej przerżnie. Dlatego pisiory odkopały tę sprawę sprzed ich kadencji i obiecują i chwalą się teraz, że stację serwisową w Oświęcimiu jednak zbudują. Oraz że kupią nowe pociągi (za pieniądze unijne).
    Nóż się w kieszeni otwiera.

Send this to a friend