Informacje

OŚWIĘCIM. Wykonawca obwodnicy i mostu przejął plac budowy

W związku z przekazaniem firmie Budimex 21 października placu budowy dla realizacji budowy drogi S1 Kosztowy – Bielsko Biała. Odcinek IV obwodnica Oświęcimia (zgodnie z decyzją Wojewody Małopolskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nr 32/2022 z dnia 18.10.2022) wykonawca informuje, iż rozpoczyna roboty budowlane. W pierwszym etapie planowane są prace przygotowawcze, w tym  rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i krzewów, budowa dróg technologicznych, usunięcie kolizji z mediami.


Zakres inwestycji

W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.

Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.

Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód

Odcinek II: węzeł Oświęcim – Dankowice:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
  • obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:

  • droga dwujezdniowa o długości  9,045 km
  • trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

Kalendarium dla S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

 

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
  • 27 marca 2020 r. – otwarcie ofert
  • 18 maja 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
  • 10 lipca 2020 r. – podpisanie umowy
  • 05 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • 03 listopada 2021 r. – przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
  • 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
  • 03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
  • 04 października 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
  • 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
  • kwiecień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót

GDDKiA

Poprzedni artykułNastępny artykuł

14 komentarzy

  1. Panie Bromba – prezes Kaczyński stwierdził wczoraj, że pikujące sondaże pis wynikają z „nierównowagi pis w dostępie do mediów”, z tego że w internecie się go krytykuje i że Polakom „brak odpowiednich kwalifikacji umysłowych”. Czyli – że Polacy głupi po prostu są.
    Oczywiście nie wszyscy. Sam Jarosław Kaczyński jest – jak sam kilka dni temu powiedział – „jednym z najmądrzejszych ludzi na świecie”. Cóż za skromność, ja rzekłbym po prostu, że najmądrzejszym.

  2. Małpa ty tak w kółko , przypomnij mi jak Nowak z Tuskiem budowali a2 w 2016 roku?

  3. Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej. Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej. Pieniądze na S-1 są z funduszów strukturalnych Unii Europejskiej.
    Widać niektórym trzeba powtarzać trzy razy, żeby dotarło.

  4. Obyś miał rację. Bo S-1 wraz zakończeniem wreszcie remontu linii kolejowych to teraz najważniejsza rzecz dla przyszłości miasta.

  5. było minęło liczy się że jest zgoda, jest przekazanie placu budowy – do roboty Budimex !!!
    koniec jęczenia w tym temacie

  6. Lokalna platforma w rozpaczy. Jak teraz wytłumaczyć, że nikt nie chce inwestować w tym mieście?

  7. Lepiej raz zobaczyć niż 10 razy usłyszeć. Tego raportu UNESCO chyba nikt nie widział. TO JEDEN WIELKA ŚCIEMA. Miliony na dodatkowy most na Wiśle, 580 metrową estakadę i obwodnicę Brzeszcz. Ważne jest to by ktoś zarobił 😀

  8. Zwracają uwagę dwie sprawy:
    30 czerwca 2016 r została wydana decyzja środowiskowa, 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu. Trzy lata urzędniczego pitolenia. Oraz
    5 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID, a 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego. Półtora roku głębokiego namyślania się przez wojewodę.
    Gdyby nie to, już teraz S-1 zostałaby ukończona i otwarta.
    A jeśli nasz najukochańszy patriotyczny rząd dalej będzie pluł jadem na Brukselę (nie cofniemy „reform” zeroziobry w sądownictwie – nie bo nie) to nie dostaniemy kolejnej transzy unijnego dofinansowania i S-1 skończy się w kartoflach na Woli.

  9. Skąd to stary kierowca wie, skoro pyta, gdzie można przeczytać raport unesco? Wymyślił? Usłyszał w maglu? Prawdopodobnie.

  10. UNESCO nie zgodziło się na węzeł S1 na Pławach bo „niby nie pasuje do otoczenia i że duży ruch aut ok 40000,a na obwodnicy bedzie tylko20000! wysokie hale i kominy huty metali nieżelaznych to „pasują”do otoczenia muzeum? . Gdzie można przeczytać raport UNESCO?. Układ S1 i Obwodnicy Oświęcimia oraz obwodnica Brzeszcz to będzie niewydolny układ drogowy. SZEROKOŚCI

  11. Czy teraz ekoterroryści poprzyklejają sie do asfalu w ramach zorganizowanej akcji protestacyjnej ku ochronie środowiska za niemiecko-putinowskie talary?

Send this to a friend