Informacje

OŚWIĘCIM. OSPR powinien mieć kolejny VI etap

Fot. Wizualizacja zagospodarowania terenu pomiędzy ul.Bulwary, ul. Berka Joselewicza i ul. Dąbrowskiego

Samorządowcy z powiatu oświęcimskiego rozpoczęli starania o przedłużenie na kolejne lata Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Przygotowali już listę projektów, które ich zdaniem powinny otrzymać rządowe dofinansowanie. Liczą na ponad 61 mln zł. Dokument został zaopiniowany przez Wojewodę Małopolskiego, a w listopadzie trafił do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przez najbliższe kilka miesięcy będzie opiniowany i procedowany na szczeblu rządowym. W przypadku przyjęcia go przez Radę Ministrów na lata 2021-2025 zostanie ujęty w budżecie państwa już w 2021 roku. Dotychczasowy V już etap Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego zakończy się w przyszłym roku. Inicjatorami przygotowania listy projektów do kolejnego VI etapu byli: prezydent Oświęcimia oraz włodarze starostwa powiatowego, gminy Oświęcim, Brzeszcz i Chełmka.

Beneficjenci poprzednich edycji są zgodni, że rządowy program powinien być kontynuowany. Jak mówią jest on dla nich znaczącym wsparciem finansowym, zwłaszcza w zakresie drogowym.

– Uznaliśmy, że warto zawalczyć o dodatkowe pieniądze, które będą mogły być wykorzystane na rozwój infrastruktury drogowej czy zagospodarowanie przestrzeni miejskiej, z której korzystają przecież nie tylko mieszkańcy, ale też turyści, coraz chętniej odwiedzający miasto. Udało się nam wspólnie porozumieć i wypracować propozycje zadań do współfinansowania przez stronę rządową w latach 2021-2025 – mówi prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. W Oświęcimiu dzięki tym środkom zmieniło się wiele miejsc i dróg m. in. na Zasolu, Starym Mieście i osiedlu Chemików. Samorządowcy z miasta, powiatu i gminy podkreślają jednak, że mają jeszcze wiele do zrobienia. Planują inwestycje na 15, 4 mln zł każdy. Z kolei Chełmek i Brzeszcze na swoje przedsięwzięcia chcą pozyskać po 7, 7 mln zł.

Miasto Oświęcim planuje realizację II etapu parku na Zasolu, zagospodarowanie terenu pomiędzy ul. Berka Joselewicza, ul. Bulwary i Dąbrowskiego, gdzie obok parkingu podziemnego zakłada się stworzenie otwartego miejsca dla wydarzeń kulturalnych. Liczy też na wsparcie z OSPR modernizacji ul. Chopina. Samorząd powiatowy chce z programu rządowego odnowić kilka dróg. Zniszczoną ul. Nideckiego na Błoniach, Sobieskiego i Wyspiańskiego na osiedlu Chemików oraz dokończyć ul. Szpitalną i ul. Wysokie Brzegi od Szpitalnej do wysokości hospicjum. Do tej pory, w poprzednich edycjach Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego miasto, powiat i gmina otrzymały ponad 135 mln zł.

Strategiczny Program Rządowy powstał w 1996 roku, aby uporządkować tereny wokół byłego obozu, a także by wesprzeć miasto w rozwiązaniu problemów, dotyczących m. in. infrastruktury. V edycja Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego kończy się w 2020 roku.

UM Oświęcim

Poprzedni artykułNastępny artykuł

17 komentarzy

  1. Droga redakcjo, czy nie da się jednak hotina jakoś zbanować? Ja rozumiem, że to dość drastyczne, ale przecież nie wpuszcza sìę do dobrej restauracji osobnika, który ciągle zanieczyszcza powietrze.

  2. gdzie się tak wyrzuca pieniądze na interesy kolesiów by być lubianym , komu się buduje takie lukrowane miasto , ociekające przepychem nowych ulic , fontan , parków zabaw i uciechy , czy to nowa dzielnica krakowa , bo miasto juz opuścili wasi ieprzyjaciele czyli rodowici mieszkańcy a nowym wciskacie debilizmy begsonowo -susułstramowe , leżaki na Rynku , nad Sołą , udawany entuzjazm na imprezach , reżyserowane tańce , kijki , kupowanie elektoratu balami , załatwianiem kontraktów , wymuskanymi pustymi autobusami , jeżdzącymi stadami , i ślupaniem w kamery i ogadywaniem tak żałosnym jak poziom umysłowy straży miejskiem , która odda wszysko za nicnierobienie i bycie tak naprawde prywatną ochroną oświęcimskich firemek i kwieruta i jego pomysłów, deal ma mieć spokój , to obywatele są blatowani : na zewnątrz Oświęcim ma wyglądać na sielskie , cudowne , pluszowe , komfortowe miasto , tu nie ma nikt problemów , tu nie ma zdarzeń , jedynie drogowe , tu się wszystko układa jak w bajce , bajce kwieruta

  3. Ja bym tam, wzdłuż ulicy Joselewicza, zbudował mury miejskie i postawił parę baszt, na wzór Paczkowa. Chińscy turyści i tak by się nie zorientowali.

  4. A o osiedlu Pileckiego nikt nie pomyślał ? Przecież tam drogi, parkingi i chodniki to katastrofa, wspomnieć warto również o śmietniku naprzeciwko byłego PKS, tam odwiedzający robią zdjęcia, chyba żeby pokazać jak pięknie jest wokół Muzeum. Przecież to osiedle w pierwszej kolejności powinno skorzystać z OSPR-u.

  5. Mieszkaniec w pełni się z Tobą zgadzam. Nikomu nie zależy aby stara architektura wyglądała fajnie. Podejrzewam, że chodzi o to by doprowadzić ją do ruiny. Łatwiej będzie wydać zgodę na rozbiórkę. Tylko kto na tym zyska, bo Miasto na pewno nie?

  6. 100 zł za parking pod dachem z monitoringiem? Chętnie kupię abonament. W park & Ride tez tak powinno być.

  7. No i za pieniadze nasze zostanie wybudowany parking dla inwestycji prywatnych. Teraz brakuje parkingu dla mieszkancow apartamentow przy hiltonie, a jak dobuduja kolejne skrzydlo bloku kosztem obecnego parkingu to gdzie mieszjancy beda parkowac. A no wlasnie w podziemnym miejskim parkingu za abonament 100 zl rocznie. Tylko nie zapomnijcie przy projekcie zrobic jakiegos tunelu aby elita nie marzła idąc zimą do swoich samochodow.

  8. „Beneficjenci poprzednich edycji są zgodni, że rządowy program powinien być kontynuowany” – nie dziwię się :).

  9. @ospr – dobre pytanie.
    @ZIBI – a ty ciągle o Piłsudskiego (zgaduję, że tam mieszkasz) – bez przesady, to trzeciorzędna uliczka, wcale nie w takim złym stanie.
    @Andreas – dokładnie. Chociaż wątpię, żeby jacyś turyści chcieli oglądać domy na Starym Mieście. Raczej chodziło mi o to, aby Oświęcimia nie pozbawiać Starówki, bo rzeczywiście postępy degrengolady i rozpadu coraz bardziej widoczne. Chwierut na razie deklaruje, że wezmą się niedługo do remontu kamienic pomiędzy Mickiewicza a Małym Rynkiem, jednych z piękniejszych. Dobre i to. Nawet bardzo dobrze. Natomiast widziałem projekt kamienicy na Placu Solnym i jeżeli pochwaliłem OTBS za odbudowę domu z rogu Mickiewicza i Sienkiewicza, to akurat ta nowa zupełnie mi się nie podoba.
    Przy okazji: między Makiem a liceum Konarskiego powstaje sklep holenderskiej firmy Action, nic szczególnego, takie zwyczajne pudło, sprzedawać będą mydło, powidło i karmę dla kotów (?!).Co budują za Kauflanderm – ktoś wie?
    Nowe bloki powstają za targowiskiem przy Chopina (od roku jest) i na Wysokich Brzegach (budują). Myślę że warto wrócić do pomysłu drogi łącznika między Brzegami a Szpitalną i puścić tamtędy linię autobusową łączącą 4 i 8, będzie oszczędniej i sensowniej.
    Jeśli po cięciach ostanie się linia „supermarketowa” 10, to czy nie należałoby zrobić dla niej przystanków zatok wprost przed rondem przy wjeździe do galerii Niwa? Teraz jej autobusy wjeżdżają na parking wewnętrzny za galerią rujnując sobie zawieszenie na progach zwalniających, spalając paliwo i tracąc czas. .

  10. Czemu pieniądze z ospr idą na takie inwestycje, a teren wokoł auschwitz i birkenau to tragedia? Najbardziej uczęszczane przez turystów miejsca wołają o pomstę do nieba zwłaszcza w Brzezince. Leszczyńskiej z ruinami ozns i barakami od mzk do jaracza lepiej nie wylgada.

  11. Przestałem już liczyć ile budynków od lat osiemdziesiątych rozebrano. Stolarska, Berka, Spadzista, Wysoka, Górnickiego i inne ulice zostały ogołocone ze starej zabudowy. Jak tak dalej pójdzie to z historycznej zabudowy zostanie tylko Rynek. Może chodzi o to by Stare Miasto zamienić na szklane domy? Tylko czy turyści zechcą je oglądać?

  12. Oho, S&S już zacierają ręce. Po co nam to, po jaką cholerę kolejny betonowy plac o pseudonowoczesnej architekturze, która zestarzeje się za 10-20 lat. ? Ja bym tam po prostu zasadził drzewa.
    Nie wiem, czy Oświęcimiowi potrzebny jest na przykład dworzec busowo autobusowy, najbardziej sensownie chyba koło dworca PKP, między kończonym właśnie P&R a galerią Niwa.
    Przystanek kolejowy Oświęcim Osiedle na Szpitalnej.- tak, tak i jeszcze raz tak. W końcu na miłość boską PKP skończy te remonty i będzie można z Oświęcimia dojechać do Krakowa w godzinę.
    Zagospodarowanie przestrzeni poprzemysłowej w rejonie ulic Leszczyńskiej i Kolbego. Jest tam dajmy na to wielki ceglany budynek wyglądający na dość solidny, który można przerobić na mieszkania – lofty i kilka mniejszych, też do adaptacji. Nie wiem czy to „zabytek” ale przecież można go wykorzystać nie zmieniając wyglądu zewnętrznego.
    Remonty kamienic na Starym Mieście i uzupełnienie zabudowy np. w rejonie ul Stolarskiej nowymi domami stylizowanymi przynajmniej trochę na galicyjską secesję. Czyli: budynek na Zaborskiej przy UM (przykład dobry), na skrzyżowaniu Mickiewicza i Sienkiewicza (też dobry) i na rogu rynku na początku Jagiełły (przykład fatalny), bezstylowiec na Mickiewicza (przykład tragiczny).. Nie chodzi o to, żeby „budować zabytki”, domy te mogą być zrobione z betonu i pustaków, lecz nawiązywać można nieco w stylistyce ich fasad do sąsiednich, tych stuletnich. Należy też zadbać o podwórka, zamiast klepisk małe skwery z krzewami i niskimi drzewami. Dzięki temu Stare Miasto trochę ożyje; mając w perspektywie mieszkanie na 4 piętrze w bloku na Budowlanych czy Błoniach dla wielu takie duże wysokie pokoje w kamienicach na Starówce byłyby godną uwagi alternatywą.
    Druga jezdnia na obwodnicy (Zatorskiej)? Nie wiem. Przydałoby się porządne studium natężenia ruchu samochodowego w mieście za parę lat po zbudowaniu S-1 i łącznika do Oświęcimia, przez co z centrum (Konarskiego i Legionów) wypadnie cała masa samochodów z DK 44.
    Nie wiem, czy czegoś nie dałoby się postawić na Placu Kościuszki za przystankiem autobusowym, tam gdzie dawniej stał barak sklep z agd, co to się spalił. Pięknie wyglądałby tam duży dom, trochę cofnięty żeby zrobić miejsce oczekującym pasażerom, ze sklepami na parterze, w rodzaju Carrefour express na przykład.
    Na pewno należałoby coś zrobić z Chemików (a autorów tego projektu rozstrzelać) poprzez prawoskręty przed rondami i cofnięcie tej głupiej zawadzającej wysepki u wylotu Unii Europejskiej. Na razie Chemików ma w praktyce po jednym używanym pasie ruchu.
    Może macie jeszcze jakieś pomysły.
    Z nadzieją, że na Zaborskiej ktoś przeczyta i coś sobie z tego wybierze.

Send this to a friend