Informacje

Nowy przystanek w Wielkich Drogach już gotowy. A co z Dworami w Oświęcimiu?

Kolej na zmiany – linia Kraków–Oświęcim przechodzi metamorfozę

Podróżni na trasie między Krakowem a Oświęcimiem mają powód do zadowolenia. Nowy peron w Wielkich Drogach został właśnie oddany do użytku. To kolejny etap modernizacji linii kolejowej nr 94, która w ostatnich latach przechodzi prawdziwą metamorfozę.

Foto: PKP PLK

Nowy przystanek wyposażono w wiaty, oświetlenie, ławki, chodniki i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki temu podróżni mogą liczyć na wygodniejsze i bezpieczniejsze warunki oczekiwania na pociąg.

Foto: PKP PLK

To kolejny krok w dużym projekcie inwestycyjnym realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach prac na trasie Kraków – Oświęcim odnowiono już m.in. perony w Spytkowicach Kępkach, Brzeźnicy i Półwsi, a zupełnie nowe przystanki powstały w Zatorze Energylandia, Skawinie i Krakowie. Łączna wartość inwestycji zrealizowanych w latach 2019–2024 wyniosła około 400 milionów złotych.

Foto: PKP PLK

Kolej zmienia oblicze Małopolski

Nowe przystanki to nie tylko poprawa komfortu podróżnych, ale też realna szansa na rozwój mniejszych miejscowości. W Wielkich Drogach, Zatorze czy Spytkowicach rośnie liczba mieszkańców dojeżdżających do pracy i szkół w Krakowie, Skawinie czy Oświęcimiu.

Regularne połączenia Kolei Małopolskich i modernizacja torów sprawiają, że region staje się bardziej dostępny komunikacyjnie, a podróż koleją znów staje się alternatywą dla samochodu.

A co z Dworami – dzielnicą Oświęcimia?

Stacja kolejowa Dwory w Oświęcimiu

W tym miejscu nasuwa się naturalne pytanie: czy Oświęcim nie powinien zawalczyć o modernizację swojej „zapomnianej” stacji – Dwory?

To właśnie tam biegnie linia kolejowa nr 94, a stacja – choć formalnie w granicach miasta – od lat pozostaje w cieniu inwestycji prowadzonych w sąsiednich miejscowościach. Gdy w Brzeźnicy czy Wielkich Drogach powstają nowoczesne perony z oświetleniem i monitoringiem, Dwory wciąż przypominają bardziej przystanek z poprzedniej epoki niż część dynamicznie rozwijającego się miasta.

Potencjał, który czeka na wykorzystanie

Modernizacja przystanku Dwory mogłaby przynieść wymierne korzyści dla całego Oświęcimia:

  • ułatwiłaby dojazdy mieszkańcom wschodnich dzielnic,
  • odciążyłaby ruch samochodowy w centrum,
  • zwiększyła atrakcyjność miasta dla nowych mieszkańców i przedsiębiorców.

Czy Oświęcim zawalczy o swoje połączenia?

Skoro Wielkie Drogi doczekały się nowoczesnego przystanku, a kolejne miejscowości na trasie Kraków–Oświęcim zyskały infrastrukturę na miarę XXI wieku, czy nie nadszedł czas, by Oświęcim również dopominał się o swoją stację w Dworach?

Czy lokalne władze powinny podjąć rozmowy z PKP PLK o włączenie tego projektu do kolejnej perspektywy inwestycyjnej? Bo jak pokazują przykłady z innych miast – tam, gdzie zatrzymują się nowoczesne pociągi, szybciej rośnie też poziom życia mieszkańców.

Poprzedni artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend