Estimated reading time: 3 minuty
Zakończono budowę nowego mostu nad Sołą w ramach obwodnicy Oświęcimia. Trwają odbiory techniczne, a otwarcie zaplanowano na grudzień. Sprawdź szczegóły inwestycji.
Nowy most nad Sołą ukończony. Obwodnica Oświęcimia coraz bliżej otwarcia

Budowa obwodnicy Oświęcimia nabiera tempa jak nigdy wcześniej. Jeden z kluczowych elementów inwestycji — nowy most nad rzeką Sołą — jest już w pełni ukończony. Konstrukcja przeszła zasadnicze prace wykonawcze i trwa procedura odbiorów technicznych. Zarówno wykonawca, jak i GDDKiA potwierdzają, że przeprawa zostanie udostępniona kierowcom jeszcze w grudniu 2025 roku.
Most rusza w grudniu, a pod Brzezinką trwa budowa tunelu pod torami
Nowy most, zlokalizowany w południowej części Oświęcimia, połączy miasto z przyszłą trasą ekspresową S1, znacząco odciążając centrum z ruchu samochodowego. Dla mieszkańców oznacza to szybszy wyjazd w kierunku Brzeszcz, Bierunia, Bielska-Białej oraz autostrady A4.
Najtrudniejszy etap przed Brzezinką – tunel pod torami
Równolegle trwają intensywne prace na ostatnim fragmencie obwodnicy w rejonie Brzezinki. Rozpoczęło się tam tzw. przepychanie prefabrykatów tunelu pod linią kolejową Oświęcim – Brzeszcze. To najbardziej skomplikowany element inwestycji, wymagający precyzji i pracy w trybie ciągłym.

Po zakończeniu prac powstanie bezkolizyjny przejazd, który połączy ulicę Ostatni Etap w Oświęcimiu z ulicą Ofiar Faszyzmu w Brzezince. Wzdłuż tunelu powstanie także ścieżka pieszo-rowerowa, łącząca oba obszary na nowoczesnych zasadach komunikacyjnych.
Co zmieni obwodnica?
Po zakończeniu całej inwestycji, planowanym na 2026 rok, obwodnica Oświęcimia będzie liczyć ponad 9 km i zapewni:
- wygodne połączenie z trasą S1,
- krótsze czasy przejazdu w regionie,
- odciążenie centrum Oświęcimia z ruchu tranzytowego,
- poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców.
To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w historii zachodniej Małopolski.
Foto: GDDKiA
