Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (S52) nabiera tempa. W jeden dzień Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wybór wykonawców dla dwóch kolejnych odcinków trasy, która ma połączyć Śląsk z Małopolską i stać się nową, szybką alternatywą dla zatłoczonej DK52.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Oświęcimia będą mogli liczyć na znaczne skrócenie czasu podróży w kierunku Krakowa i Bielska-Białej, a także odciążenie lokalnych dróg.
Kto zaprojektuje kolejne odcinki S52?
Rozstrzygnięte przetargi dotyczą odcinków Bulowice – Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km). Pierwszy z nich zaprojektuje firma Promost Consulting z Rzeszowa, drugi – Lafrenz Polska z Poznania. Choć ich oferty cenowe nie były najtańsze, to zdobyły najwyższe noty w kryteriach jakościowych, takich jak doświadczenie zespołu projektowego, przygotowanie środowiskowe czy organizacja prac. W przypadku odcinka Bulowice – Chocznia zaproponowana kwota to nieco ponad 23 mln zł, a dla fragmentu Kalwaria Wschód – Głogoczów – blisko 30 mln zł.
Co obejmą prace projektowe?
Nowo wybrani wykonawcy przygotują m.in.:
- materiały środowiskowe,
- szczegółową dokumentację badań podłoża gruntowego,
- projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej),
- projekt wykonawczy i docelowej organizacji ruchu.
Jeżeli nie pojawią się odwołania, umowy zostaną podpisane w ciągu kilku tygodni. Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej planowane są na 2027 rok.
Badania geologiczne – fundament bezpiecznej drogi
Prace projektowe poprzedzą szczegółowe badania geologiczne. Na całej trasie BDI wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Ich celem jest dokładne rozpoznanie warunków gruntowych, ocena nośności podłoża oraz wskazanie najlepszych rozwiązań konstrukcyjnych. Takie przygotowanie jest kluczowe m.in. przy budowie estakad czy odcinków przebiegających w rejonach osuwiskowych, gdzie trzeba precyzyjnie określić głębokość pal stabilizujących.
BDI w liczbach – inwestycja o ogromnym znaczeniu dla regionu
Beskidzka Droga Integracyjna to ponad 60 km drogi ekspresowej S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, zapewniając wygodne połączenie z zakopianką. Na trasie powstanie 12 węzłów drogowych, w tym węzeł w Kętach, Bulowicach czy Wadowicach. Ruch na obecnej DK52 waha się od 13 do 20 tys. pojazdów dziennie, co czyni ją jedną z najbardziej obciążonych tras w kraju. Budowa BDI odciąży lokalne miejscowości, poprawi bezpieczeństwo i skróci czas przejazdu. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), a jej koszt przekroczy 8 mld zł.
Co to oznacza dla Oświęcimia?
Połączenie BDI z modernizowaną siecią kolejową stworzy zupełnie nowe możliwości podróży z Oświęcimia. Droga ekspresowa S52 umożliwi szybki dojazd zarówno na Śląsk, jak i do Krakowa, a także lepszy dostęp do Podbeskidzia i węzła komunikacyjnego w Bielsko-Białej. Dla mieszkańców oznacza to nie tylko krótsze podróże, ale także większy potencjał inwestycyjny, wzrost atrakcyjności turystycznej i poprawę jakości życia w całym powiecie oświęcimskim.