Informacje

TYCHY. Powstanie ścieżka rowerowa z Bierunia do Tychów – podpisano porozumienie

W poniedziałek 12 lutego w Urzędzie Miasta Tychy Maciej Gramatyka pełniący funkcję prezydenta Tychów i Krystian Grzesica – burmistrz Bierunia podpisali porozumienie w sprawie rozbudowy ulicy Oświęcimskiej i budowy trasy rowerowej z Tychów do Bierunia. W spotkaniu uczestniczył także Andrzej Dziuba – Senator RP – jeden z inicjatorów powstania rowerowego połączenia z Bieruniem.

– Nikogo nie trzeba przekonywać, że taka inwestycja ma ogromne znaczenie. W Tychach ścieżki rowerowe są traktowane priorytetowo w zasadzie od momentu powstania miasta, czas prezydentury Andrzeja Dziuby był kontynuacją inwestycji w tym obszarze – mówi Maciej Gramatyka, pełniący funkcję prezydenta Tychów. – To istotny projekt z punktu widzenia transportu publicznego. Cały czas zachęcamy mieszkańców, by zostawiali samochody, korzystali z komunikacji publicznej czy też rowerowej. Za moment uruchomimy Metrorower z wieloma stacjami i tak naprawdę mam nadzieję, że idea roweru metropolitalnego spowoduje, że więcej osób będzie korzystać z tego środka transportu – nie tylko rekreacyjnie, ale też na co dzień, w swojej drodze do pracy. Wierzę, że to zadanie szybko zostanie zrealizowne – tym bardziej, że środki unijne dają nam taką szansę. Dzięki tej inwestycji, zyskają zarówno Ci, którzy korzystają z roweru rekreacyjnie jak Ci, którzy dojeżdżają do pracy w Strefie.

– Bieruń czeka na to połączenie od lat. Trasa zapewni bezpieczne połączenie między naszymi miastami i każdy – niezależnie od wieku będzie mógł poruszać się tą ścieżką komfortowo. Pozwoli to także na wzajemne korzystanie z infrastruktury  – mówi Krystian Grzesica, burmistrz Bierunia.  – To świetnie wpisuje się w ideę metropolii – jednego wielkiego miasta, w ramach którego mieszkańcy mogą korzystać z oferty poszczególnych gmin. Temat przebudowy ulicy Oświęcimskiej wraz z przebudową skrzyżowań jest również istotny dla pracodawców i pracowników – bardzo dużo ludzi dojeżdża do zakładów, które są w okolicach ulicy Oświęcimskiej, Fiata czy Strefy Ekonomicznej. 

Podpisany dokument umożliwi sprawną realizację projektu – w szczególności określa funkcje, jakie dana Gmina będzie w tym zadaniu pełnić, reguluje sytuację prawną związaną z własnością terenu, na którym realizowana będzie inwestycja, a finalnie pozwoli starać się o pozyskanie środków zewnętrznych.

– Dzisiejsze porozumienie kończy etap prac projektowych, umożliwia nam niezwłoczne wystąpienie o uzyskanie decyzji administracyjnej, która pozwoli nam zacząć prace budowlane. Wierzę w to, że uda nam się pozyskać na ten cel środki z programu mobilności, a to umożliwi nam, wybudowanie trasy w latach 2025-27 – wyjaśnia Arkadiusz Bąk, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach

Inwestycja, której dotyczy porozumienie obejmuje rozbudowę odcinka ul. Oświęcimskiej, od. ul. Serdecznej w Tychach, do ul. Homera w Bieruniu. Wzdłuż całego odcinka, po południowej stronie, powstanie asfaltowa dwukierunkowa trasa rowerowa wraz  z ciągiem pieszym o łącznej szerokości minimum 3,5m. Przebudowane zostaną: kanalizacja, kanały technologiczne, sieci teletechniczne i energetyczne oraz zmontowane zostanie oświetlenie. Nowy szlak dla jednośladów stanowić będzie cenne ogniwo w sieci połączeń wchodzących w skład Regionalnych Tras Rowerowych woj. śląskiego.

– Budowa ścieżki rowerowej z Tychów do Bierunia to inwestycja, o którą zabiegamy od dawna. Bieruń prężnie się rozwija – jest liderem wśród okolicznych gmin, dlatego komunikacja między naszymi miastami powinna być jak najlepsza – mówi Andrzej Dziuba, Senator RP.

Nowa droga dla rowerów budowana będzie zgodnie z obowiązującą regionalną polityką rowerową, dlatego konieczna jest również przebudowa kluczowych odcinków drogowych i skrzyżowań, w tym m.in. skrzyżowania ulicy Oświęcimskiej z ul. Świerczyniecką, gdzie zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna, powstaną przejścia dla pieszych oraz niezbędne ciągi piesze i rowerowe na wlotach bocznych. W ramach planowanych działań wybudowane zostaną m.in. nowe zatoki autobusowe dla przystanków: „Tychy Droga do Świerczyńca”, „Bieruń Osiedle Wygoda”, oraz „Tychy Osiedle Homera” i Bieruń Osiedle Homera”.

Zgodnie z porozumieniem Partnerem Wiodącym jest Gmina Tychy, która z chwilą podpisania porozumienia będzie mogła reprezentować Strony w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji oraz wnioskowania o dofinansowanie.

Celem całego projektu jest rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, a także rozpowszechnienie wiedzy na temat korzyści wynikających z wykorzystania roweru jako środka komunikacji. Porozumienie obowiązywać będzie z chwilą podpisania. Przy założeniu, że uda się pozyskać środki zewnętrzne, realizację inwestycji przewiduje się na lata 2025-2027. Szacunkowy koszt to prawie 35,5 miliona złotych, z czego wydatek Tychów to prawie 31 milionów złotych, a Bierunia ponad 4,5 miliona złotych.

Źródło: UM Tychy / foto: pxhere.com

Poprzedni artykułNastępny artykuł

34 komentarze

  1. A czy peowcą na widok Toyoty Camry twardnieje dwa razy bardziej? Czy nikt im nie powiedział, że w tych pieniądzach można mieć audi albo bejcę w podstawowej wersji, a przynajmniej dzierlatki na potupajce ściągają gacie przez głowę? No jak to?

  2. Drugi jeździ Fiacikiem stilo lub Lanosem.Trzeci kierownik rowerem na Synthos.

  3. Zawsze mnie bawi jak pisowcy ronią łzy, że w Oświęcimiu ścieżek rowerowych nie ma. Ale czy kto widział kiedyś pisowca na rowerze? I dlaczego zawsze jeżdżą czarnymi beemwicami?

  4. Może gdyby ta scieżka miała powstać z Bierunia Nowego do Tychów,to ta informacja miała by jakieś minimalne znaczenie dla potencjalnych użytkowników z miasta i gminy Oświęcim,a tak to nie wiem dla kogo ta informacja ma
    sens i znaczenie ,bo dla Oświęcimian raczej nie.

  5. @ nie ograniczaj się, a o tych na wózkach ( z pełnym poszanowaniem ) zapomniałeś ????

  6. To jest bardzo dobry i potrzebny pomysł – taką ścieżką będą jeździć rowerami pacjenci ze Starych Stawów do lekarza w Multimedzie.

  7. Zgadzam się z „Obywatelem”, zwłaszcza w godzinach szczytowych. A w zimie to i na nartach biegowych można będzie do pracy się udać.
    Tam gdzie trzeba to nie widzą problemu od dziesiątek lat. Mówię tu o obwodnicy Oświęcimia – odcinek Porębska / Jezioro / DK44 a Dk44 / Osiedlowa. No ale kto by się tym przejmował, Można przez Zaborze ul. Jezioro, choć też bez ścieżki ale za to nie ma dużego ruch samochodowego – dlatego też jej tam nie ma. Tam chyba nawet chodnika nie ma – no bo po co ???

  8. To bardzo rozładuje codzienne korki między Oświęcimiem a Tychami…

  9. To jakaś kpina z mieszkańców Bierunia jest!!! Na głównej ulicy coraz większe „wielbłądzie garby” a pieniądze się wydaje na ścieżki rowerowe jakby to była najpilniejsza rzecz do zrobienia!!!. Grześica mieszkańcy Bierunia przypomną sobie o tym przy wyborach samorządowych.

  10. Do mostu na wiśle prowadzi wał wiślany ,co prawda nie ma na nim asfaltu ale nawierzchnia jest ok na rower. Nie jest to trasa na codzienną jazdę , np. do pracy rowerem , lecz typowo wycieczkowa .

  11. Szanowni Państwo, planowana ścieżka rowerowa ma połączyć Bieruń Stary z Tychami. Prawdopodobnie będzie połączona z istniejącą już ścieżką rozpoczynającą się przy moście na Wiśle. Sądzę, że bardzo ważne dla nas będzie podjęcie działań w celu budowy połączenia z naszymi ścieżkami rowerowymi.

  12. No i popatrzcie, nie ma tutaj żadnego trolla ( czytaj: pracownika ) Chwieruta. Żadnego.

  13. Mam nadzieję, że promujący się tu panowie z PiS nie zostaną ponownie wybrani na radnych. Choćby z powodu tego co ich partia zrobiła z samorządami. A hasła rozdawnictwa dalej głoszą – teraz ponoć mamy złożyć się na darmową komunikację – niby tylko propozycja, ale pokazuje sposób myślenia. Żeby coś szanować musi mieć swoją cenę. Nie ma nic za darmo.

  14. Ja też uważam, że można sporo poprawić w tym temacie. Okolice dworca PKP na przykład. Poza tym przydałoby się połączenie z Bieruniem ścieżką rowerową, bo jazda przez Babice jest nieciekawa (wiem, że Babice to gmina, a nie miasto Oświęcim🙂)

  15. Rowerzysta…

    ty chyba nigdy nie byłeś w Wadowicach, albo spadłeś kiedyś z roweru ?
    jeśli porównujesz ścieżkę dookoła j. mucharskiego która przebiegać…(dopiero) ma…przez kilka gmin to zobacz ile ścieżek jest wokół Oświęcimia i przebiega przez wiele gmin (od dobrych już 6-7 lat). – pomijam samą WTR

    ile masz w samych Wadowicach wyznaczonych ścieżek dla rowerów? ok 3km – to prawie tyle ile u nas na samej ul. Dąbrowskiego

    nie wiem czy wiesz że w opracowaniu jest droga dla rowerów Kęty – Oświęcim

  16. @Rowerzysta

    Brakuje Ci ścieżek rowerowych w Oświęcimiu.

    Niech zgadnę, rower ostatnio widziałeś na komunii??

  17. Oświęcim w ostatnich latach na inwestycje z dobrego ładu dostał 16 mln, a Wadowic 80 mln. To jest właśnie skala pieniędzy jakie płynęły do Pisowskich bastionów ,a do opozycyjnego miasta Oświęcim.

  18. Rowerzysta:
    Nie porównuj Oświęcimia do Wadowic bo tam rządził PiS i kasa na inwestycje lała się strumieniami.Nie bardzo wiedzieli co z nią zrobić to wymyślili ścieżkę rowerową . Natomiast w Oświęcimiu rządziła opozycja dlatego pieniędzy na inwestycje nie było i były blokowane. Zwłaszcza, że wicewojewodą był nam dobrze znany były starosta Oświęcimski wuefista Starzec. Blokował wszystko co się dało zablokować żeby tylko zrobić na złość Chwierutowi i mieszkańcom Oświęcimia.Działał na szkodę miasta Oświęcim.

  19. Zator i Wadowice również budują ścieżkę rowerowa. Dodatkowa grasa rowerowa powstanie również z Wadowic nad jezioro mucharskie.

    W Oświęcimiu nie da się, ważniejszy jest hokej dla 1300 kibiców.

  20. @Pytanie

    Z Oświęcimia do Brzeszcz da się dojechać od wielu lat WTR (wiślna trasa rowerowa) m.in. przez przepiekne stawy Nazieleńce…

    Ostatnio w związku z budową obwodnicy są dwa objazdy ale trasa w większości bez ruchu samochodowego (jedynie na Harmężach bywa wiecej aut.)

  21. Brawo Śląsk. Tymczasem z Oświęcimia do Brzeszcz nie da się dojechać co robi w tym czasie JCh i MS?

  22. Tymczasem prezydent Oświęcimia skrupulatnie prasował spodnie od smokingu na karnawałowy bal seniora w ock.

  23. W Oświęcimiu mamy dużo ścieżek rowerowych i nikt się tym nie chwali.Jedna nawet ma trasę do Krakowa.

  24. I co z tego wynika dla Oświęcimia? Jeżeli nie ma planów połączenia tej trasy z Oświęcimem to po co rozgrzewać rowerzystów? Przypomina mi się historia budowy drogi współpracy regionalnej

Send this to a friend