Informacje

To już pewne! Unijne miliony na rewitalizację linii Tychy – Bieruń Stary. Kolejowy projekt do Oświęcimia nabiera tempa

Unijne miliony na rewitalizację linii Tychy – Bieruń Stary

Doskonałe informacje dla mieszkańców Oświęcimia i regionu! Projekt „Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary” otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

📍 Kwota dofinansowania unijnego: 296 737 296,77 zł
📍 Całkowita kwota dofinansowania z uwzględnieniem budżetu państwa: 423 910 423,97 zł

To oznacza jedno: ODCINEK 2 projektu rewitalizacji linii kolejowej Orzesze Jaśkowice – Oświęcim zostanie zrealizowany – i to w najbliższych latach. Dla powiatu oświęcimskiego to realna szansa na wygodne i szybkie połączenie z Tychami, Bieruniem i Górnym Śląskiem.

Projekt obejmuje trzy etapy. Dofinansowanie już dla ODCINKA 2

Cała koncepcja rewitalizacji linii kolejowej z Orzesza do Oświęcimia przez Łaziska Górne, Wyry, Tychy i Bieruń składa się z trzech odcinków:

  1. ODCINEK 1: Orzesze Jaśkowice – Tychy (linie 140 i 169)
  2. ODCINEK 2: Tychy – Bieruń Stary (linia 179) ✅ → dofinansowanie przyznane
  3. ODCINEK 3: Bieruń – Oświęcim (przygotowanie w toku)
Projekt obejmuje trzy etapy

Co z odcinkiem Orzesze – Tychy? Szansa rośnie

ODCINEK 1 – czyli prace na liniach 140 i 169 na trasie Orzesze Jaśkowice – Tychy – został wpisany na listę rezerwową projektów kolejowych wybranych do dofinansowania. To jedyny projekt z listy rezerwowej, co daje dużą szansę na realizację w przypadku pojawienia się oszczędności w programie.

Mimo że to połączenie zostało reaktywowane w czerwcu 2024 roku, jego stan techniczny nadal wymaga gruntownej modernizacji.

Reaktywacja już działa, ale potrzeba rewitalizacji

Z początkiem czerwca uruchomiono regularne połączenia kolejowe z Orzesza Jaśkowic przez Orzesze, Łaziska Średnie i Wyry do Tychów. W dni robocze kursuje 14 par pociągów, a w weekendy 12.

➡️ Czas przejazdu: 16 minut
➡️ Dystans: 17 kilometrów
➡️ Cena biletu jednorazowego: 9,70 zł
➡️ Bilet miesięczny: 244,00 zł

Pomimo uruchomienia połączeń, trasa wymaga kompleksowej rewitalizacji obejmującej:

  • budowę i modernizację przystanków i stacji,
  • wymianę infrastruktury torowej i energetycznej,
  • dostosowanie do standardów dla nowoczesnego taboru.

Co to oznacza dla Oświęcimia?

Dzięki dofinansowaniu odcinka Tychy – Bieruń Stary i dużym szansom na wsparcie dla odcinka Orzesze – Tychy, coraz bliżej do pełnego odtworzenia linii aż do Oświęcimia.

To oznacza:

  • Nowe połączenia dla mieszkańców powiatu oświęcimskiego
  • Alternatywę dla zakorkowanej DK44
  • Integrację z siatką kolejową Górnego Śląska i Małopolski
  • Transport bardziej ekologiczny i nowoczesny

To historyczny moment dla komunikacji w regionie. Rewitalizacja linii Orzesze – Oświęcim staje się faktem.

Śledź OświęcimOnline.pl, by nie przegapić informacji o przetargach, terminach i kolejnych decyzjach. To temat, który dotyczy każdego, kto chce szybciej, taniej i wygodniej podróżować po regionie!

Poprzedni artykułNastępny artykuł

1 komentarz

  1. Ciekawe kto będzie chciał pracować w Oświęcimiu za 5000 tys zł brutto?

    Do Bielska w 20 minut
    Do Tychów i Katowic w 30 minut
    Do Krakowa w 59 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend