
Doskonałe informacje dla mieszkańców Oświęcimia i regionu! Projekt „Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary” otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
📍 Kwota dofinansowania unijnego: 296 737 296,77 zł
📍 Całkowita kwota dofinansowania z uwzględnieniem budżetu państwa: 423 910 423,97 zł
To oznacza jedno: ODCINEK 2 projektu rewitalizacji linii kolejowej Orzesze Jaśkowice – Oświęcim zostanie zrealizowany – i to w najbliższych latach. Dla powiatu oświęcimskiego to realna szansa na wygodne i szybkie połączenie z Tychami, Bieruniem i Górnym Śląskiem.
Projekt obejmuje trzy etapy. Dofinansowanie już dla ODCINKA 2
Cała koncepcja rewitalizacji linii kolejowej z Orzesza do Oświęcimia przez Łaziska Górne, Wyry, Tychy i Bieruń składa się z trzech odcinków:
- ODCINEK 1: Orzesze Jaśkowice – Tychy (linie 140 i 169)
- ODCINEK 2: Tychy – Bieruń Stary (linia 179) ✅ → dofinansowanie przyznane
- ODCINEK 3: Bieruń – Oświęcim (przygotowanie w toku)
Co z odcinkiem Orzesze – Tychy? Szansa rośnie
ODCINEK 1 – czyli prace na liniach 140 i 169 na trasie Orzesze Jaśkowice – Tychy – został wpisany na listę rezerwową projektów kolejowych wybranych do dofinansowania. To jedyny projekt z listy rezerwowej, co daje dużą szansę na realizację w przypadku pojawienia się oszczędności w programie.
Mimo że to połączenie zostało reaktywowane w czerwcu 2024 roku, jego stan techniczny nadal wymaga gruntownej modernizacji.
Reaktywacja już działa, ale potrzeba rewitalizacji
Z początkiem czerwca uruchomiono regularne połączenia kolejowe z Orzesza Jaśkowic przez Orzesze, Łaziska Średnie i Wyry do Tychów. W dni robocze kursuje 14 par pociągów, a w weekendy 12.
➡️ Czas przejazdu: 16 minut
➡️ Dystans: 17 kilometrów
➡️ Cena biletu jednorazowego: 9,70 zł
➡️ Bilet miesięczny: 244,00 zł
Pomimo uruchomienia połączeń, trasa wymaga kompleksowej rewitalizacji obejmującej:
- budowę i modernizację przystanków i stacji,
- wymianę infrastruktury torowej i energetycznej,
- dostosowanie do standardów dla nowoczesnego taboru.
Co to oznacza dla Oświęcimia?
Dzięki dofinansowaniu odcinka Tychy – Bieruń Stary i dużym szansom na wsparcie dla odcinka Orzesze – Tychy, coraz bliżej do pełnego odtworzenia linii aż do Oświęcimia.
To oznacza:
- Nowe połączenia dla mieszkańców powiatu oświęcimskiego
- Alternatywę dla zakorkowanej DK44
- Integrację z siatką kolejową Górnego Śląska i Małopolski
- Transport bardziej ekologiczny i nowoczesny
To historyczny moment dla komunikacji w regionie. Rewitalizacja linii Orzesze – Oświęcim staje się faktem.
Śledź OświęcimOnline.pl, by nie przegapić informacji o przetargach, terminach i kolejnych decyzjach. To temat, który dotyczy każdego, kto chce szybciej, taniej i wygodniej podróżować po regionie!
Ciekawe kto będzie chciał pracować w Oświęcimiu za 5000 tys zł brutto?
Do Bielska w 20 minut
Do Tychów i Katowic w 30 minut
Do Krakowa w 59 minut.