Informacje

POWIAT. PKP PLK przygotowuje połączenie z Tychów do Oświęcimia

Lepsze podróże z Orzesza do Tychów i nowe połączenie kolejowe z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. Dla pasażerów przewidziano też nowe przystanki, by zwiększyć dostępność kolei w woj. śląskim. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 10 mln zł, na dokumentację – to krok ku budowie połączenia.

Szykują się jeszcze lepsze podróże w województwie śląskim. Zwiększy się dostępność do kolei. Przewidywana jest budowa nowych przystanków: Bieruń Kopalnia (nazwa robocza) w pobliżu kopalni KWK Piast w Bieruniu oraz Bieruń Łysina i Tychy Potok (nazwy robocze) w pobliżu fabryki FCA w Tychach. Przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zwiększy się komfort podróżowania, dzięki uruchomieniu nieczynnych przystanków: Bieruń Mleczarnia i Tychy Urbanowice. Stacja Tychy Miasto zostanie połączona z przystankiem Tychy Lodowisko, który zyska dodatkowy peron.

PLK planują wygodniejsze korzystanie z przebudowanych stacji Orzesze Jaśkowice, Łaziska Średnie i Nowy Bieruń oraz z przystanków Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Wyry i Bieruń Stary. Wszystkie perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zyskają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. W orientacji pomogą czytelne oznakowania, tablice informacyjne i gabloty z rozkładami jazdy.

Szybciej i wygodniej po nowych torach

Zostanie utworzone połączenie Tychy – Bieruń Stary – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe w czasie ok. 30 min.

Według planów pociągi pojadą po 45 km nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko – Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej, pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację projektową dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim”. Jej wartość to 10,4 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i ma potrwać do połowy 2022 roku. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie unijnej 2021 – 2027.

PKP PLK / foto: materiały prasowe

Poprzedni artykułNastępny artykuł

31 komentarzy

  1. warzywa i owoce polskie są drogie bo raz leje deszcz a raz świeci słońce jak co roku i albo jest za mokro albo jest za sucho i nie rośnie

  2. Będzie wszystko linie kolejowe mamy pieniądze unijne , bezrobocie będzie malało , polskie warzywa i owoce będą taniutkie bo to nasze . Mamy odpowiednie tarcze antykryzysowe dla przedsiębiorstw fabryk itp nikt nie ucierpi a wirusa jest coraz mniej a wyzdrowieńców jest mnóstwo to tylko zakażenia miejscowe gdzieniegdzie, sporadyczne a linia zachorowań się wypłaszcza .

  3. Dużo w tym racji, ale praktyka zweryfikuje słuszność tej opinii. Kiedyś przez Oświęcim jechał pociąg
    z Krakowa do Wisły w sobotę i niedzielę, zawsze był pełen, ale został zlikwidowany. Teraz będzie można pojechać do Tychów i przesiąść się na pociąg jadący z Katowic do Wisły. Do Katowic też w razie potrzeby można będzie z Oświęcimia dojechać przez Tychy i odwrotnie.

  4. Skończmy wreszcie remonty linii kolejowych do Krakowa i Katowic, ciągnące się jak flaki z olejem, a wtedy porozmawiamy nad sensem połączenia do Tychów. Obawiam się, że wśród hurraoptymistycznych głosów co do frekwencji na tym odcinku nikt nie bierze pod uwagę prostego faktu: dziś prawie każda polska rodzina ma samochód, albo i dwa. Dlaczego busy do Tychów stopniowo pobankrutowały? Ponieważ jeżdżą tam z Oświęcimia ludzie do pracy, czyli mający jakieś pieniądze pozwalające na utrzymanie samochodu. Często zresztą robią tak, że koledzy z pracy umawiają się :w tym tygodniu wozisz nas ty, a w kolejnych my ciebie (oszczędzając na benzynie).Łatwe tanie i szybkie, a po wybudowaniu S-1 będzie jeszcze szybsze. Do Katowic i Krakowa pociągami jeżdżą głównie uczniowie do szkół i studenci oraz ludzie chcący załatwić coś w urzędach. Do Oświęcimia z Krakowa – turyści. Natomiast do Tychów spośród nich prawie nikt, bo i po co?
    Tak to widzę.
    Jednak jako realista przypuszczam, że nikt z decydentów tej opinii, choćby najtrafniejszej, nie weźmie pod uwagę. Kolej do Tychów w końcu powstanie, pieniądze zostaną wydane. Żadnych symulacji ilu może być chętnych pasażerów dla takiego połączenia – nie będzie.

  5. A czy PKP planuje może otwarcie kas? Bo z tym automatem czasem trudno się dogadać…

  6. Do : Realista , ta wcześniejsza uwaga była do tych wszystkich , którzy pałpuja się politycznie a temat dt. ew. nowej linii !!! Pan faktycznie wypowiedział się merytorycznie i chwała za to , sceptyczny pogląd jak najbardziej wpisuje się dyskusję w temacie ! Tam dziś będzie wydawać się publiczne pieniądze warto zabierać głos, wszak to są Naszeeeee pieniądze i dobrze wydany to władza będzie chwalona . Natomiast tam gdzie władza ma swoje wizje, które niekoniecznie są wizjami zgodne z POTRZEBAMI MIESZKAŃCÓW powinny być piętnowane ! Tak postrzegam służbę na rzecz mieszkańców jako Radny i zawsze będę i chce zabierać głos . 11 przykazanie nie bądź OBJĘTNY takie słowa wypowiedział tu w Oświęcimiu były więzień …. to przykazanie jest dla mnie samorządowca pewny zachowanie jako Radny . Chętnie więc podejmuje dyskusję nt. związane z tym co się dzieje i powinno dziać/ kwestie przyszlościowe / w Naszym Mieście . Na koniec bardzo dziękuję za miłe słowa. Pozdrawiam PS : szkoda że większość dyskutantów jest anonimową 🙂🤔🙂🤔

  7. Panie A, napisałem merytorycznie, że moim zdaniem się nie uda. Chyba że bilety będą kosmicznie tanie. Chociaż w naszej umiłowanej ojczyźnie są znacznie większe absurdy.
    Teoretycznie jak nowa linia kolejowa – to dobrze. Gorzej jeśli będzie chciało nią jeździć 5 pasażerów na krzyż. Są takie linie, z których nikt nie korzysta, jak na przykład Kęty – Wadowice, Żywiec – Sucha. PKP wozi tam powietrze, ale ponieważ jest dotowane, więc mu nie zależy. Przy okazji szacun Panie A, że się chce panu porozmawiać z wyborcami.

  8. Połączenie kolejowe z Tychami jest potrzebne i oby ta linia jak najszybciej została uruchomiona.

  9. Ikoną PO jest złodziej minister Sławomir N.,
    członek sztabu wyborczego Rafała Traskowskiego, na tego ostatniego z entuzjazmem głosowali mieszkańcy Oświęcimia, czyżby krętacze im imponowali.

  10. …. A Panowie / Panie …. znowu nie na temat , polityka ogólnokrajowa na forum lokalnym , o co ? Znajdzie sobie post np. Duda wygrał w powiecie i tam katujcie swoimi przemyśleniami politycznych adwersarzy ????? A na temat ew. nowej linii do Tychów i dalej !? , macie jakiś komentarz , własne przemyślenia tudzież merytoryczne uwagi ????? Pozdrawiam

  11. Polecam samemu odsłuchać polityki pis w pigulce w internecie.

    httwiadomo..twitter.com/i/status/1284121722673942530

    33 sekundy nazwijmy to gornolotnie”przemowienia”krasomowcy Macierewicza. Bardzo sugestywne.

    „Im bardziej sprzeczne z prawdą jest kłamstwo, tym jest skuteczniejsze. Ono nie może być bliskie prawdy. Ono musi być skrajnie, brutalnie przeciwne prawdy.

    Jeśli ktoś komuś coś ukradł, to ma powiedzieć, że jest odwrotnie. Ma powiedzieć brutalnie, jasno i wprost, że jest odwrotnie. Tylko wtedy ma szanse na skuteczne przekonanie kogokolwiek do swojego punktu widzenia”.

    Wnioski prosze samemu wyciagnac w jakim kraju zyjemy i kto nami rządzi.

    Rozumiem ze mozna sie dac oszukac ale zeby swiadomie popierac kogos kto oficjalnie przyznaje sie do tego ze rąbie Cię cały czas w d**** to serio trzeba miec IQ Qry:)

  12. A tymczasem PiS pod osłoną nocy próbuje znaleźć sposób na sfinansowanie wydatków poniesionych na organizację wyborów prezydenckich 10 maja – tzw. „Sasinaliów” wyborów, które się nie odbyły. Podczas posiedzeniansejmowej komisji zdrowia do ustaw zdrowotnych dodano poprawkę, która umożliwi sfinansowanie druku kart i pakietów wyborczych do głosowania korespondencyjnego. Miałoby za to zapłacić Krajowe Biuro Wyborcze…

    Mistrzostwo świata w waleniu podanika w rogi….

    ***** ***

  13. Ale po co jak za niedługo może nie będzie fabryki FIATA ? szkoda było tyle pieniędzy na nowy dworzec i oczywiście piętrowy parking który jest pusty. Lepiej było zrobić most nad Sołą bo korki okropne !

  14. Jesli tak to dlaczego pis i pzpr maja tyle wspolnych i zalozen i czlonkow i ???:)

    Znowu komuszej propagandy sie naogladales w kurwizji:)

  15. No cóż, Oświęcim zawsze był komuszym miastem, nawet jedno z osiedli było nazwane Kolonią Lenina, stąd też tyle głosów na magika z Warszawy.

  16. Dobrze ze wiekszosc mieszkaców Oswiecimia nie daje sie nabierać na tępą i tandetną propagandę z reżimówki tvpis o czym swiadczą każde kolejne wybory .A reszta cóż…..nie Wasza wina tylko genów:)Pozdrawiam

  17. Traskoś z Sowa nie przyjechał pod sąd w sprawie Pana N protestować. Tak jak wypuścili chłopaka w maliny w Oświęcimiu.

  18. A co z nauczycielami? Panie Adamaszek, niech pan spyta Chwieruta na najbliższej radzie miasta czy nie mógłby zrobić tak, żeby nauczyciele zarabiali więcej. Bo to wicie, inflacja coraz większa i ceny w sklepach rosną jak szalone. Może by Chwierut nadrukował więcej pieniędzy? Rząd tak robi i pieniądze ma.

  19. O reaktywacji linii do Tychów słyszę od 10 lat. Wszyscy są od zawsze za: samorządy, województwa i pkp. Tylko jakoś się nie udaje … Nie sądzę, aby taka peryferyjna linia kolejowa mogła się cieszyć powodzeniem. Po skończeniu S-1 będzie można dojechać samochodem spod domu do Tychów w 15 minut. Co innego to trasy do Katowic i do Krakowa – tam może się udać, ponieważ pociąg dociera wprost do centrum wielkich miast, gdzie naturalną koleją rzeczy są korki i trudności z parkowaniem. Oczywiście pod warunkiem, że podróż z Oświęcimia do Krakowa będzie nie dłuższa niż 1 godzinę, a do Katowic – 35 minut..

  20. Panie Janie Adamaszek. Jest Pan jedynym radnym który coś chce zrobić. Dziękuję. Proszę na sesji rady Miasta Oświęcim zadac Panu prezydentowi pytanie o nowy budynek urzedu miasta bo ten sie rozpada i o godziwe pensje dla pracowników urzedu, którzy zarabiają najmniej i maja roblemy związać koniec z końcem.

  21. ….. jeśli by do tego doszło to SUPER !!! , bo połączenie do Tychów a dalej w stronę Katowic i potem w Polskę to kluczowe połączenie !!! Kazde połączenie kolejowe , które otwiera Oświęcim w stronę Polski jest bardzo dobra wiadomością . Ja sygerowalbym jeszcze aby wydłużyć, na początek w weekendy , połączenie Krakow/Trzebinia -CzechowiceDziedzice … do Wisły Głębce !?!? Ja zaproponowałem tą wersje p. Prezydentowi na sesji w zeszlym roku , niestety Prezydent to totalnie zignorował. Szczerze nie rozumie takiej postawy , wszak wybudował Park&Ride i nie zależy mu na tym aby więcej połączeń było z Oświęcimia????!!!!! . Zdecydowałem że złożę ta propozycje : wceWojewodzie oraz posłom: M.Sowie i M. Bochenkowi , zobaczymy jaka będzie ich reakcja ??? Pozdrawiam

  22. Już zapomnieli o Misiewiczu, agencie Tomku, czy senatorze Kogucie?
    Jeszcze o nie jednym usłyszycie.
    PIS ma na razie spokój bo w tarczy przemycili zapis który gwarantuję im bezpieczeństwo za „nie trafione transakcje” 🙁

  23. „To jest polityczny wyrok, a nie demokracja” to o Nowaku? Ups… Sławomirze N. ?
    Dostał 3 miechy aresztu, bez możliwości wyjścia za kaucją. Musi być GRUBO…
    W dodatku jego przyjaciel ryży nie stanął w obronie, wręcz zapadł się pod ziemię… ciekawe dlaczego?

  24. Ile jeszcze korupcji i i afer PO musi niszczyć Polskę, żeby ich wyborcy przejrzeli na oczy? Nastąpił już chyba etap kalectwa – mają oczy, ale nie widzą – przykład afera ministra Sławomira N.

  25. PKP Intercity

    Eksperci z Platformy:

    2009 -76,8 mln zł
    2010 -140 mln zł
    2011 -27 mln
    2012 -20 mln
    2013 -87 mln
    2014 -54 mln

    Strata 384 mln

    Amatorzy z PiS:

    2016 + 47 mln
    2017 +270 mln
    2018 +190 mln
    2019 +190 mln

    Zysk 697 mln

  26. Były już Marszałek Małpolski płacze teraz,czytając ten radosny news.A dlaczego? Bo za jego czasów pinindzy nie było i miało nie być,chyba że by zamknął 4 szpitale ,by 2 uratować jak tego chciał już były min. zdrowia Arłukowicz.

  27. Casus ministra transportu Nowaka pokazuje, że gdyby nie zmiana rządu, dalej słyszelibyśmy od prominentnych działaczy PO (w tym lokalnych), że budowa S1 już niedługo, za jakieś 25 lat, a reaktywacja pociągu do Tychów tylko za 15 lat.

    Boże, chroń Polskę przed Platformą Obywatelską.

  28. Przejazd kolejowy w Bieruniu w stronę Lędzin będzie zamknięty co 15 minut, jeśli wznowią to połączenie. Z jednej strony dobra wiadomość, ale z drugie korki jak skurw…

Send this to a friend