Informacje

POWIAT. Ruszyła budowa nowej obwodnicy Oświęcimia do S1

Rozpoczynamy budowę obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, która zostanie połączona z drogą ekspresową S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Geodeci wytyczają już przebieg drogi, a saperzy sprawdzają teren pod kątem ewentualnych niewybuchów. Rozpoczęło się także zdejmowanie warstw gleby na trasie obwodnicy.

Zakres inwestycji

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną trzy mosty, w tym najdłuższy 463-metrowy na Sole, oraz pięć rond. Przebudowana zostanie sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.

Projekt z uwzględnieniem specjalnego raportu

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, uwzględnił zapisy zawarte w Raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

Koszt inwestycji to 467 mln zł.

Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania:

węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim 

  • droga ekspresowa o długości 12,87 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

 

węzeł Oświęcim – Dankowice 

  • droga ekspresowa o długości 15,17 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

 

Dankowice – węzeł Suchy Potok 

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
  • obwód utrzymania drogowego

 

obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 

  • droga dwujezdniowa o długości 9,05 km
  • trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce, wiadukt kolejowy i przejście podziemne

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga ekspresowa S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

GDDKiA / foto: Ministerstwo Infrastruktury

Poprzedni artykułNastępny artykuł

20 komentarzy

  1. Odpowiedź na pytanie dlaczego radny zdjął kask jest wyjątkowo prosta. W kasku nikt by go nie rozpoznał na zdjęciu…

  2. Partyjni funfle tych na zdjęciu z najwyższego koryta PIS-u zebrali się wczoraj w trybie pilnym!!! i radzili czy powiedzieć narodowi o katastrofalnej sytuacji do której doprowadzili kraj- bankructwa czy też dalej oszukiwać i zaczekać aż społeczeństwo dowie się tego z kwartalnego zestawienia finansowego UE. A ci tu jakieś mrzonki motłochowi wciskają że będzie jakaś obwodnica.

  3. Trzeba zdjąć kask, żeby na zdjęciu się wyróżnić… i sprawić wrażenie, że ma się coś wspólnego z budową. Żenada. Na samej wątpliwej jakości „publicystyce” się nie wypłynie.., ale widocznie opłaca się wazelina..

  4. Zamiast sie cieszyc, ze droga upragniona przez mieszkancow od kilkunastu lat wkoncu powstanie, gryziecie sie czyja to wieksza zasluga…przeciez to normalne, ze jak rzadza pisiory to peowcow nie zaprosza i odwrotnie…

  5. @wyborca po

    Pewnie wtedy byli w pracy. No ale siedząc na socjalu się tego nie zrozumie…

  6. Przyjeżdżałem dziś obok miejsca konferencji. Łopaty zostały a „budowlańców” z PIS juz nie ma. Czyżby porzucili pracę. Jutro o 7-mej do roboty a nie tylko w garniturach sobie zdjęcia robić!!!

  7. To wygląda jak ujęcie z ceremonii cmentarnej. Państwo ręce poskładali, nakrycia głów zdjęli, stoją nad rozsypanym grobem, a słów kilka o zmarłym wygłasza aktywista.

  8. Ręce maja złożone jak do modlitwy. Prawidłowo bo tylko modlitwa wam pozostała przekręty Pisowski-e!!!

  9. @Mieszkaniec

    Robiłeś ten materiał? Na zdjęciu nie ma ani Włoszka ani Starca, więc skąd wiesz że byli?
    Nie możesz się zdecydować z której listy POPIS-u w tej kampani startować, czy nikt cię już nie chce?

  10. Klamka zapadła. 10 lat temu w Miedźnej mógł być węzeł, ale lemingi zablokowały budowę, bo oni ważniejsi.

  11. Układ drogowy jaki powstanie po wybudowaniu S1 i obwodnicy Oświęcimia oraz pseudoobwodnicy Brzeszcz to absurd drogowy. Węzeł na Pławach to mniejsze koszty budowy.

  12. Jaka szkoda,że Janusza Ch.i jego mentora Sowy zabrakło.Ale miejmy nadzieję,że na otwarciu tej PiSowskiej inwestycji się PO-jawią wraz z tymi od krecenia ,,Wieści z Ratusza”.

  13. Mieszkańcowi tęskno za Sową. Brakującą Panu resztę widziałem jak modlili się do drzewa.

  14. Ach….są…. cała „elita”. Lans na całego, a jakże, z Iwonką na czele, inaczej nie mogło być. Oczywiście zasługi przypisują sobie, a cała procedura ruszyła wczesniej. Ciekawa jestem czy wlodarze miasta i powiatu otrzymali zaproszenia. Co tam robił Włoszek, Starzec, bo że Łoziński i Przewoźnik I Bochenek to standard, przecież kampania ruszyła… ciekawe czy poruszyli między sobą rzeczywiste problemy, czy tylko poklepali się po pleckach i utwierdzili na wzajem, jacy my fajni jesteśmy…

Send this to a friend