Informacje

Oświęcim. W poniedziałek 25 sierpnia otwarcie nowego odcinka drogi ekspresowej S1

Nowy odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze zostanie otwarty w poniedziałek, 25 sierpnia. Sprawdź szczegóły, ograniczenia i znaczenie tej trasy.

Trasa S1 łącząca Małopolskę i Śląsk

Już w najbliższy poniedziałek, 25 sierpnia 2025 roku, kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze, biegnącym wzdłuż granicy województw małopolskiego i śląskiego. Trasa obejmuje także 600-metrowy fragment drogi krajowej nr 44.

Oddanie do użytku tego fragmentu ekspresówki zapowiedziała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa trasa jest elementem większej inwestycji, która ma docelowo usprawnić komunikację między południem Polski a siecią autostrad.

Most na Wiśle tylko od strony Oświęcimia

Nową ekspresówką będzie można wjechać z obwodnicy Oświęcimia – na rondzie w Pławach lub na rondzie w Bojszowach Jedlinie. Trasa prowadzi przez nowy, międzywojewódzki most na Wiśle, który od tej pory stanie się ważnym elementem drogowej mapy regionu. Na razie będzie on jednak dostępny tylko od strony Oświęcimia. Decyzję uzgodniono z samorządowcami, obawiającymi się wzmożonego ruchu na lokalnych drogach o niewielkiej przepustowości.

Ograniczenia dla kierowców

Do czasu zakończenia budowy sąsiednich fragmentów drogi ekspresowej S1 nowo otwarty odcinek będzie dostępny wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to, że z trasy skorzystają przede wszystkim samochody osobowe i lekkie dostawcze.

Inwestycja o znaczeniu strategicznym

Droga ekspresowa S1 to jedna z kluczowych tras w południowej Polsce, mająca usprawnić podróże pomiędzy województwami małopolskim, śląskim i dalej w kierunku Czech oraz autostrady A4. Jej budowa zmieni sposób podróżowania i ma ogromne znaczenie zarówno dla mieszkańców regionu, jak i dla transportu międzynarodowego.


Poprzedni artykułNastępny artykuł

31 komentarzy

  1. dużo się mówi o tym ,że „ci co wiedzieli ” , i wykup działek

  2. Pisiorze zatroskany mną – piszesz od rzeczy.
    „żadną tajemnicą, że Chwierut wtajemniczonym mówił przed wyborami w 2010, że S1 będzie po 2020” – być może, nie jestem wtajemniczony, ale jeśli nawet, no to co z tego?
    „I to mimo pajacerki z dwoma ministrami w Harmężach” – jasne, krystalicznie.
    „Za co ją przehandlowano?” – tu wyjaśniam, że tusk oddał ją niemcom za darmo..
    „Dlaczego najlepszy wariant przez Miedźną miał takie wsparcie w protestach z ramienia posłów PO (w tym Chwieruta)” – ojej, czyżby to była pochwała Chwieruta?
    „a olano ciekłym moczem Pławy i Stare Stawy?” – rozumiem, S-1 po ominięciu Brzezinki miała skręcić w lewo na Stare Stawy i Zator. A potem dalej przez Alwernię i Malec do Kóz. Genialne.
    „Pieniądze miały pójść gdzie indziej i poszły” – do Tel Avivu, oczywiście.
    „Teraz przyszła pora na nasz odcinek” – tak to bywa z odcinkami, przychodzi na nie pora, jak na Telesfora.
    Bredziu, bredziu pisiorze.
    Więc pozwól że teraz ja się tobą zatroskam.

  3. A moze jakies slowko w artykule o drewnianym mostku na Wiśle. Bedzie dalej funkcjonowal na dotychczasowych zasadach?

  4. @Anonim
    Masz błędne myślenie, że tą nową drogą Krasińskiego nikt nie jeździ. My mieszkańcy starego miasta codziennie tą drogą jeździmy żeby nie stać w tych gigantycznych korkach zwłaszcza w godzinach szczytu .Zwłaszcza jak się pojawiają te niemoty w Elkach blokują cały ruch na skrzyżowaniu Dąbrowskiego i Górnickiego. Bywa ,że jest ich tam nawet 10 i więcej. Co do Niemców to masz jakiś syndrom uprzedzeń miałeś chyba trudne dzieciństwo lub miałeś dziadka Niemca. Dzięki nowej drodze powstanie kilka bloków, apartamentowców co da 400 może więcej mieszkań.

  5. Na tym wariancie S1 naj bardziej straciły Brzeszcze. Już widzę korki na drodze DW 933 między Brzeszczami a Oświęcimiem,nie pomoże żadna obwodnica, będzie ok 18000 aut na dobę.
    Życzę Szerokości

  6. był wcześniej , i wiadomo kto i wiadomo gdzie , pewne manipulowanie , ale dość ..

  7. @zatroskany małpeczką
    Dzień Dobry
    Ano UE dała, i biorąc pod uwage iż przed 2004 rokiem ( polski akces do UE) wybudowano aż jedną autostradę Katowice – Kraków, w partnerstwie publiczno – prywatnym, i cierpimy z tego powodu do 2027 roku, odnoszę wrażenie, iż nie, nie poradzilibyśmy sobie bez funduszy z UE.
    Jak wygląda Europa bez UE zapraszam do odwiedzenia krajów jak Czarnogóra, czy też Albania.
    Sprawa protestów, powodów protestów, teorii spiskowych, nie była treścią mego komentarza przypominam. Treścią komentarza było iż to nie Pani Szydło zawdzięczamy S-1, Mysłowice – Bielsko.
    Nie rozumiem agresywnego tonu wypowiedzi Sz.Pana,
    pozdrawiam

  8. Zły dziadzie, macie syndrom wyuczonej bezradności. UE dała? A za co dała? Kto wpłaca kasę? A jakby nie dała to co? nie dalibyśmy rady?
    Droga S1 trafiła do rządowego programu budowy dróg i autostrad i nigdy z niego nie wypadła. Jeśli coś zaburzało proces inwestycyjny to polityka, lokalna i państwowa. Protesty są wpisane w harmonogram. Nie jest żadną tajemnicą, że Chwierut wtajemniczonym mówił przed wyborami w 2010, że S1 będzie po 2020. I to mimo pajacerki z dwoma ministrami w Harmężach. Za co ją przehandlowano? Dlaczego najlepszy wariant przez Miedźną miał takie wsparcie w protestach z ramienia posłów PO (w tym Chwieruta) a olano ciekłym moczem Pławy i Stare Stawy? Polityka kolego. Pieniądze miały pójść gdzie indziej i poszły. Teraz przyszła pora na nasz odcinek i poradzono sobie nawet z Naturą 2000, Unesco i ujęciem wody. A że kiedyś PWIK pilnie będzie musiała budować gdzieś ujęcie wody? To się zobaczy kiedyś.

  9. Młode koty z bmw będą miały świetny tor wyścigowy, a drogówka miejsce do łapania leszczy.

    Ps idę o zakład że do 7 dni będziemy mieli pierwszy poważny wypadek.

  10. Kuba, a po co geniusze zmienili oznakowanie?. Przecież nową drogą prawie nikt nie jeżdzi. Swoją drogą ciekawe, po co ją wybudowali. Może dla jakiegoś niemieckiego centrum handlowego docelowo.

  11. Tak samo było z otwarciem zapory w Świnnej Porębie .Szydlowa mówiła, że to jej i rządu PiS udało się oddać do użytku. ( ale wtedy jeszcze nie była w 100% ukończona).

  12. Historia S1 Bielsko – Mysłowice zaczęła się w 2008, gdy przyznano jej finansowanje.
    Troje premierów po kolei obiecywało tą drogę , ,Szydło jako ostatnia.
    Przeciągała się budowa ze względu na liczne protesty, ekologów, kopalni, obozu i innych.
    Mówienie iż zawdzięczamy tę drogę PiS i Szydło to niewiedza, lub kłamstwo.
    Żadnej drogi nie zawdzięczamy PiS czy też PO czy innej partii, zawdzięczamy to kasie z tej znienawidzonej przez PiS UE.
    Dziwnym jest że tak jej nie lubią, a tak doją kasę z niej w prywacie, rozpisując sobie granty i finansowania, lub pracując w jej strukturach biurokratycznych i zgarniając za to przeogromna kasę, dla nas maluczkich wręcz niewyobrażalną.

  13. Ciekawostka na dziś.

    W 2013 roku w marszu poparcia dla budowy S-1 szli jednocześnie między innymi Chwierut i Łoziński.

  14. Ledwo została otworzona nowa droga od Szpitalnej do hotelu Galicja już doszło tam do wypadku .Wymuszenie pierwszeństwa. Według mnie droga jest źle oznakowana powinien tam być postawiony znak Stop a nie ustąp pierwszeństwa przejazdu.Kierowcy jeżdżą na pamięć i myślą, że szpitalna ma pierwszeństwo. Nawet kierowcy zawodowi MZK potrafią tam przejechać bez zatrzymywania.

  15. Karol Nawrocki zapowiedział, że pierwsze propozycje ustaw zgłosi już 6 sierpnia 2025 roku – w dniu, kiedy obejmie urząd:

    – podwyższenie drugiego progu podatkowego do 140 tys. zł rocznie,
    – zwolnienie z podatku dochodowego do 140 tys. zł rocznie dla rodzin mających co najmniej dwoje dzieci, które obejmie także przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym (19%) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
    – likwidację tzw. podatku Belki (również do kwoty 140 tys. zł rocznie), czyli 19-proc. podatku od zysków kapitałowych, takich jak lokaty, giełda czy fundusze inwestycyjne,
    – obniżenie podstawowej stawki VAT z 23 proc. do 22 proc.,
    – gwarancję waloryzacji emerytur – zawsze o minimum 150 zł i nie mniej niż inflacja.

    I co najważniejsze:
    „Po 100 dniach od objęcia urzędu Prezydenta RP będziecie płacić o 1/3 mniej za rachunki za energię elektryczną”.

    Jak wiadomo pieniądze na te obietnice spadają właśnie z nieba. Tylko niemcożyd tusk nie pozwala ich zbierać.

  16. Ministerstwo Finansów planuje od 1 stycznia podwyżkę stawki od wygranych do 15 proc. z 10 proc. obecnie.

  17. Polak z krwi i kości;

    Pis to zorganizowana grupa przestępcza istna patologia. Won z Polski do Putina.

  18. Dobra decyzja z częściowym ruchem na moście. Nie wyobrażam sobie, żeby wiadukt na Brzezinkę, droga przy Bramie Śmierci i droga przez Pławy udźwignęły lwią część ruchu po obecnej DK44 czyli kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę. Do tego część ruchu na Brzeszcze. Zastanawia mniej jedynie kierunek – bo wracający do Oświęcimia fragmentem obwodnicy mieliby łatwiej pod Bramą Śmierci śkręcić w prawo, niż obecnie wyjeżdżający z Oświęcimia – z podporządkowanej w lewo. Ale może ktoś to przemyślał i stoją za tym inne powody, o których nie mam pojęcia.
    Tak czy inaczej dobrze widzieć, że po kontrfunkcjonalnej przebudowie ruchu pod Bramą Śmierci (bo po niej nie jest łatwiej ani kierowcom, ani pieszym, ani nawet kierowcom muzealnych autobusów) czy regularnych zjazdach milicji z całego województwa pt. „nie wiem, jak ma pan objechać – nie jestem stąd” ktoś w końcu myśli o mieszkańcach.
    @Shachef Ironicznie genialny, bo w końcu ważniejsi są mieszkańcy i ruch lokalny niż przyjezdni?

  19. ….chciałbym podziękować Sobie , tak jak innym milionom Obywateli RP którzy płacą podatki 👍😀👋 . To są NASZE pieniądze w dyspozycji urzędników . Dobrze się stało że ta droga powstała , czekam z niecierpliwością na otwarcie Brzeszcze – BB Hałcnow, bo to otworzy Oświęcim na kierunku : Zwardoń / południe Europy oraz Cieszyn / Ustroń / Wisła . Pozdrawiam wszystkich czytających 👋

  20. PO to jest patologia polityczno złodziejska. Won z Tuskiem z Polski!

  21. Dziękujemy premier Beacie Szydlo za rozpoczęcie inwestycji S1.

  22. Do Brawo:
    Dziękujemy ci Unio Europejska, że dałaś kasę na budowę S 1 gdyby nie ty to Pisuary nigdy by tej drogi nie wybudowały.

  23. Wariant S1 wzdłuż torów mógł tworzyć obwodnicę Brzeszcze ,ale lobby górnicze rządzące Brzeszczami uznało inaczej ,teraz na tą pseudo obwodnicę trzeba wydać 100 baniek.

  24. Wybudowali most po to aby go otworzyć dopiero w sierpniu 2026. Niech zgadnę?! Na ten genialny pomysł wpadł starosta Andrzej Skrzypiński?

Send this to a friend