Informacje

Nowy most już stoi, tunel w budowie. Obwodnica Oświęcimia nabiera kształtu

Budowa obwodnicy Oświęcimia wchodzi w kluczową fazę. Zakończono prace przy nowym moście nad rzeką Sołą — trzeciej przeprawie przez rzekę w granicach miasta. Obiekt jest już gotowy do odbiorów technicznych, a jego otwarcie planowane jest na grudzień 2025 roku.

Nowy most połączy południową część Oświęcimia z przyszłą trasą S1, tworząc wygodne i szybkie połączenie z obwodnicą Bierunia oraz autostradą A4. Inwestycja znacząco odciąży centrum miasta z ruchu samochodowego, szczególnie ciężarowego. To jeden z kluczowych elementów projektu realizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel w Brzezince – techniczne wyzwanie budowy

Równolegle trwają intensywne prace w Brzezince. Wykonawca przygotowuje się do przepychania tunelu pod torami kolejowymi, który także połączy ulicę Ostatni Etap w Oświęcimiu z ulicą Ofiar Faszyzmu w Brzezince. To jedno z najtrudniejszych technicznie zadań całej inwestycji.

Tunel zapewni bezkolizyjny przejazd pod torowiskiem oraz bezpieczne połączenie rowerowe między dwiema miejscowościami. Obok jezdni powstaje bowiem ścieżka rowerowa, która stanie się częścią lokalnej sieci tras w kierunku Brzeszcz i Zatora.

Nowa droga połączy Oświęcim z S1 i A4

Po zakończeniu inwestycji, planowanym na 2026 rok, kierowcy zyskają ponad 9 kilometrów nowoczesnej drogi, łączącej Oświęcim z trasą S1 i autostradą A4. Obwodnica usprawni ruch w regionie, skróci czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na lokalnych drogach.

Nowa trasa wyprowadzi tranzyt poza centrum miasta i znacząco odciąży ulice Krakowską, Chemików i Legionów.

Kolejne odcinki S1 coraz bliżej ukończenia

Równolegle z budową w rejonie Oświęcimia, dobiega końca prace na innym fragmencie trasy — S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów. Zaawansowanie robót przekroczyło 94%, a oddanie do ruchu planowane jest również w grudniu 2025 roku.

Na węźle Bielsko-Biała Hałcnów nowa S1 połączy się z drogą ekspresową S52 w kierunku Cieszyna. W przyszłości węzeł stanie się częścią tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej prowadzącej w stronę Krakowa — jednego z najważniejszych projektów drogowych w południowej Polsce.


Szybsze i bezpieczniejsze podróże po Małopolsce

Rozbudowa sieci dróg ekspresowych, w tym obwodnicy Oświęcimia, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego i komunikacyjnego regionu. Połączenie Małopolski Zachodniej ze Śląskiem i Podbeskidziem poprawi nie tylko mobilność mieszkańców, ale też atrakcyjność inwestycyjną powiatu oświęcimskiego.

Foto: GDDKiA

Poprzedni artykuł

2 komentarze

  1. Nie mogl powstac tanszy i latwiejszy w budowie wiadukt nad torami, bo zakłócałby widok turystom zwiedzajacym Birkenau..Ale nowa wieża widokowa na ktorej beda zarabiac srebrniki juz bedzie wporzadku..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend