Reaktywacja linii kolejowej Tychy – Oświęcim przez Bieruń coraz bliżej. Sprawdź, co obejmuje inwestycja i kiedy ruszą prace.
Wielka inwestycja może połączyć Oświęcim z Górnym Śląskiem szybką i wygodną koleją
Po latach zapowiedzi i oczekiwań temat powrotu kolei pasażerskiej z Oświęcimia do Tychów przez Bieruń nabiera realnych kształtów. Gotowy jest już projekt modernizacji linii, a wkrótce zapadnie decyzja o jej finansowaniu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w najbliższych latach mieszkańcy powiatu oświęcimskiego znów pojadą pociągiem do Tychów – w zaledwie 30 minut.
Zakres inwestycji – co dokładnie się zmieni?
Projekt przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe obejmuje kompleksową rewitalizację i elektryfikację dawnej linii przebiegającej przez Bieruń. Całość dotyczy odcinka:
Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim
W ramach inwestycji zaplanowano:
- 45 km nowych lub zmodernizowanych torów
- 17 km sieci trakcyjnej oraz pełną elektryfikację całej trasy
- Budowę i modernizację 7–9 przystanków i stacji, w tym:
- Tychy Lodowisko
- Tychy Urbanowice
- Tychy Potok
- Bieruń Domy Polne
- Bieruń Mleczarnia
- Bieruń Kopalnia
- Bieruń Nowy
- Nowy Bieruń
- Oświęcim
- 81 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przejazdy kolejowe
- 14 przejazdów drogowo-kolejowych z nowymi zabezpieczeniami
- Czas przejazdu: ok. 30 minut
- Prędkość maksymalna:
- pociągi pasażerskie: do 120 km/h
- pociągi towarowe: do 80 km/h
Kiedy ruszą prace?
Projekt został już w pełni przygotowany i sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – koszt dokumentacji to ponad 10 mln zł. Teraz inwestycja oczekuje na kluczową decyzję: czy otrzyma dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027 lub Krajowego Programu Kolejowego.
📅 Decyzja ma zapaść na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku.
Jeśli projekt otrzyma środki, PKP PLK ogłosi przetargi na wykonanie robót, które mogą rozpocząć się w ciągu 1–2 lat.
Co oznacza powrót linii Tychy–Oświęcim dla regionu?
🔹 Alternatywa dla zakorkowanej drogi krajowej DK44
🔹 Nowa oferta dojazdu do Katowic, Tychów i Górnego Śląska
🔹 Zwiększenie mobilności mieszkańców powiatu oświęcimskiego
🔹 Możliwość wygodnych przesiadek na inne linie kolejowe
🔹 Rozwój infrastruktury przystankowej i poprawa komunikacji lokalnej
🔹 Większe bezpieczeństwo i ekologia dzięki kolei elektrycznej
Dlaczego to takie ważne?
Oświęcim od lat potrzebował lepszego połączenia z Górnym Śląskiem – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. Dzięki tej inwestycji miasto zyska nowe możliwości komunikacyjne i stanie się ważnym punktem w regionalnej sieci transportowej. To również szansa na reaktywację przystanków, rozwój terenów wzdłuż linii oraz ograniczenie emisji spalin.
Wolę już setny raz czytać o kolei i S1 niż raz jeszcze o staroście Skrzypińskim dzielnie uczestniczącym w szkolnej akademii, gdzie dzieci recytują wiersze z kartki, a wszyscy udają, że to bardzo ważne wydarzenie dla losów powiatu.
Tylko, że te przystanki są w strefie gdzie jest dużo firm i fabryk a kruki to zadupie zdala od przemysłu.
Temat kolei jest tutaj poruszany niemalże codziennie z uporem maniaka ,ale ok kto komu zabroni. W związku z tym mam dwie kwestie 1.Czas podróży 25km w 30 min ,,no szału ni ma” to jakieś 50km/h co w zasadzie równa się lub jest toż same z podróżą autem .Druga sprawa to chroniczny ból d..y naszych rządzących miastem na temat przystanku [tak przystanku nie stacji] Oświęcim Kruki. Przypomnę stutysięczne Tychy 3 przystanki ,Bieruń Stary 2;Bieruń Nowy 3.przy 18 tyś. populacji. Oświęcim 1. nie licząc straszącej nikomu nie potrzebnej stacji Dwory .Śpijcie dalej.