Informacje

Rusza przetarg na pierwszy odcinek Beskidzkiej Drogi Integracyjnej do węzła Bulowice

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Krakowie ogłosiła przetarg na przygotowanie projektu budowlanego, przeprowadzenie badań geologicznych i uzyskanie pozwolenia na budowę pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Prace dotyczą 16-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów a Bulowice.

BDI schemat

Szczegóły inwestycji

Pierwszy etap inwestycji obejmuje:

  • przeprowadzenie badań geologicznych,
  • opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego,
  • uzyskanie decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).

Oferty można składać do 18 lutego 2025 roku. W ramach tego etapu powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i Bulowice. Przetargi na kolejne fragmenty BDI będą ogłaszane stopniowo, a rozpoczęcie budowy zaplanowano po uzyskaniu decyzji ZRID w 2027 roku.

Znaczenie inwestycji

Beskidzka Droga Integracyjna to kluczowa trasa dla regionu, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem. Docelowo droga będzie miała długość około 61 km i przebiegać przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, kończąc się na drodze krajowej DK7 w Głogoczowie. Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

BDI odcinek I
BDI odcinek I

„Ta droga to inwestycja, na którą mieszkańcy czekają od lat. Poprawi komunikację, komfort życia oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu” – podkreślił wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Wyczekiwana przez mieszkańców

Przetarg to przełomowy moment po latach oczekiwań. Inwestycja, której koszt szacuje się na około 8 miliardów złotych, pozwoli odciążyć ruch na istniejącej DK52, poprawiając komfort jazdy i bezpieczeństwo użytkowników.

Dzięki BDI mieszkańcy zachodniej Małopolski zyskają nowoczesną drogę o wysokim standardzie, a miejscowości takie jak Kozy czy Kęty zostaną odciążone z nadmiernego ruchu tranzytowego.

„Każda droga zaczyna się od pierwszego kroku – dziś robimy ten krok, by BDI stała się rzeczywistością” – podsumowała wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela.

Zakres badań geologicznych

Na pierwszym odcinku BDI zaplanowano ponad 6,6 tysiąca odwiertów i 2,4 tysiąca sondowań geologicznych. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, a w razie potrzeby sięgnie nawet 30 metrów. Celem badań jest szczegółowe określenie warunków gruntowych i nośności podłoża, co pozwoli na precyzyjne zaprojektowanie trasy.

Harmonogram i dalsze etapy

Kolejny przetarg, dotyczący 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską, zostanie ogłoszony wkrótce. Odcinek ten pełnił będzie funkcję obwodnicy Wadowic i Kalwarii, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej inwestycji dla regionu.

Podsumowanie

Beskidzka Droga Integracyjna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zachodniej Małopolski, poprawy dostępności komunikacyjnej i odciążenia lokalnych miejscowości. Dzięki wsparciu rządu, samorządowców i mieszkańców, projekt ten wkracza w decydującą fazę realizacji.

„Rozpoczynamy inwestycję, która przyniesie ogromne korzyści dla mieszkańców regionu, turystów i przedsiębiorców. To szansa na lepszą komunikację i rozwój gospodarczy” – podkreślił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Tworzymy OświęcimOnline.pl z pasją, by dostarczać Wam najświeższe informacje i łączyć naszą lokalną społeczność. Jeśli cenicie naszą pracę, postawcie nam kawę – każda filiżanka to zastrzyk energii, by działać dalej i robić to jeszcze lepiej! Dziękujemy, że jesteście z nami!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni artykułNastępny artykuł

8 komentarzy

  1. Przypominam, że były komunistyczny burmistrz Wadowic przez 10 lat blokował prace przy BDI. Wystarczy wygooglować sobie.

  2. Słowo klucz „średnia”. W Małopolsce jest wyższa średnia płaca, a Oświęcim przecież należy do tego właśnie województwa. Zepsułem narrację? Przepraszam🤣

  3. Średnia płaca na Śląsku na tzw rękę wacha się między 6 – 8 tys zł miesięcznie. Ciekawe kto będzie chciał pracować w budżetówce w powiecie oświęcimskim po otwarciu tych wszystkich dróg? Może jeszcze trochę i w urzędach będą ustawiane manekiny w marynarkach, na znak, że wciąż mamy administrację?

  4. Droga już od dawna miała opóźnienie. Jeszcze za czasów Pisu .zgłaszano prezydentowi JCH ,że będą opóźnienia z połączenia dk 44. dlatego nie zwalaj teraz winy na PO.Większość inwestycji w Polsce ma opóźnienia żadna nowość ale pisowiec zawsze znajdzie wytłumaczenie taka ich wredna natura.

  5. S1 i do 44 powinni być oddane w 2025 niestety jak to u POpaprancow może 2030!

  6. Premier Szydło pomogła przy S1, Klęczar z Niedzielą przy BDI! Jest sztos. Dziękujemy!

Send this to a friend