Informacje

POWIAT. 9 chętnych na budowę S1 od Mysłowic do Oświęcimia

Po otwarciu ofert w przetargu na budowę prawie 13 km nowej drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Oświęcimia wraz z ponad 2 km obwodnicy Bierunia zgłosiło się 9 firm. To pierwszy z czterech przetargów na zaprojektowanie i budowę odcinków ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

10 października 2019 roku ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. 14 lutego otworzyliśmy oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Wpłynęło 9 ofert. Ofertę z najniższą ceną (752 088 656,47 zł) złożyła China State Construction Engineering Corporation Limited, a najwyższa, złożona przez Strabag Sp. z o.o., opiewa na kwotę 885 863 996,13 zł. GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 767 703 146,00 zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty.

Kolejne postępowania w ramach tej inwestycji mają różne terminy otwarcia ofert. W efekcie pierwszego z nich powstać ma droga ekspresowa o długości 12,9 km od węzła Kosztowy II w Mysłowicach (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), z trzema węzłami (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń) oraz jedną parą Miejsc Obsługi Podróżnych, a także oddzielająca się od głównej trasy obwodnica Bierunia o długości 2,1 km.

Jak wynika z informacji Dyrekcji, China State Construction Engineering Corporation złożyła ofertę o ponad 35 mln zł tańszą od kolejnej, którą zgłosiło konsorcjum polskich i czeskich spółek z grupy Metrostav (787,4 mln zł). Trzecią najniższą cenę zaproponowało konsorcjum Mota-Engil i PORR (790 mln zł). Najdroższy okazał się Strabag (885,9 mln zł brutto).

Wciąż trwają przetargi na odcinki:

  • Odcinek Oświęcim (z węzłem) – Dankowice obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 15,2 km i trzech węzłów (Oświęcim, Wola, Brzeszcze). Obecny terminy składania ofert w tym postępowaniu to 21 lutego.
  • Odcinek Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem). Obejmuje on budowę drogi ekspresowej o długości 12 km, dwóch węzłów drogowych (Stara Wieś, Suchy Potok), jednej pary miejsc obsługi podróżnych oraz tzw. obwodu utrzymania dróg. Obecny terminy składania ofert w tym postępowaniu to 28 lutego.
  • Odcinek obwodnicy Oświęcimia (odchodząca od węzła S1 Oświęcim) o długości 9 km – przypada na 3 marca.

Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Cała inwestycja jest przewidziana do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych – do 2023 r.

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisaliśmy 10 października 2019 r.).

Kalendarium

30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. – uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

10 października 2019 r. – ogłoszenie przetargu

14 lutego 2020 r. – termin składania i otwarcia ofert

kwiecień 2020 r. – planowane zawarcie umowy

2021 – 2023 – planowany okres budowy

GDDKiA o. Katowice


Koncepcja Programowa przebiegu obwodnicy w mieście Oświęcim (wariant 2).

Poprzedni artykułNastępny artykuł

8 komentarzy

  1. Ten „hotin” to całkiem ciekawe zjawisko, oczywiście z punktu widzenia naukowca, to niezły materiał na świetnie rokującą pracę doktorską.

  2. Pis mialby ze 60 procent poparcia gdyby takie „saczadzone” umysly typu hotin, Kurski itp nie uprawiali propagandy…chyba, ze to konie trojanskie podrzucone przez PO..

  3. To za pieniądze z Brukseli, tak przez pis znienawidzonej. Jeśli Kaczyński doprowadzi do wypierpolu, jak wszystko na to wskazuje, to nie będzie ani S-1, ani nic nie będzie.

  4. Witam. Budową drogi S1. a w szczególności odcinek od węzła Brzeszcze do węzła Bieruń powinni się zająć CI z „TRZEMA LITERAMI NA PLECACH”.Lobby górnicze zablokowało najlepszy wariant dla Brzeszcz ,Rajska i Oświęcimia. Już widzę te korki na drodze Brzeszcze- Oświęcim. POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ

  5. do budowy jest jeszcze daleka droga 🙁 jak można przeczytać tylko jedna firma zmieściła się kwotowo w przeznaczonym przez GDDKiA budżecie i jest to firma z Chin, a jak pamiętamy już były problemy podczas budowy dróg przez wykonawców z Chin.
    Tak więc hotin nie cieszył bym się za wcześnie, bo może okazać się po wyborach że wyjdzie tak jak z obwodnicą Zatora

  6. Nie wiem czy Chińczycy coś zrobią. Ostatnio polscy katolicy sprawili im łomot za wirusa. Dlatego śmiem twierdzić, że będą się wysługiwać polskimi niewolnikami.

Send this to a friend