Informacje

OŚWIĘCIM. Stacja Oświęcim – dobre zmiany dla podróżnych pociągami

Na stacji Oświęcim podróżni wygodniej skorzystają z kolei. Budowane są nowe perony z przejściem podziemnym i windami. Przebudowa stacji, to ważna inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Dzięki projektowi z POIiŚ pasażerowie zyskują krótsze i bezpieczniejsze podróże oraz lepszy poziom obsługi na stacjach i przystankach.

Na stacji Oświęcim jesienią podróżni skorzystają z nowych peronów. Zamontowane będą wiaty i ławki. Przewidziano tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Istotnym udogodnieniem dla podróżnych będą windy przy wejściach na perony oraz w nowym przejściu podziemnym. Trasa pod torami zapewni dostęp do peronów i lepszą komunikację z dwóch stron miasta. Przejście o długości 133 m zastąpi kładkę nad torami i zwiększy bezpieczeństwo.

Prace na stacji Oświęcim obejmują m.in. perony i przejście podziemne oraz 11 torów. Roboty poprzedziła rozbiórka starych elementów, wykonana w ubiegłym roku. Już przygotowano konstrukcje podstawowe dwóch nowych peronów. Widać fundamenty wiat. Budowane są kolejne segmenty przejścia podziemnego. Ekipy wykonawcy wykonują prace zbrojarskie i żelbetowe.

Modernizacja stacji w Oświęcimiu, to nie tylko teren ważny dla podróżnych. Prace obejmują tory i odwodnienie, sieć trakcyjną oraz obiekty inżynieryjne i drogi w obrębie stacji. W obszarze bezpieczeństwa zakres prac dotyczy urządzeń telekomunikacyjnych i sterowania ruchem kolejowym. Kończy się budowa nowej nastawni dla obsługi ruchu kolejowego. Prace obejmują m.in. roboty instalacyjne, tynkarskie i malarskie.

Dostępniejsza kolej i krótsze podróże z Małopolski na Śląsk

Dzięki inwestycji PLK na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, podróżni mają ułatwiony dostęp do pociągów. Są nowe perony  m.in. w Chrzanowie, Chełmku i Gorzowie. Lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe perony na stacji Brzeszcze Jawiszowice oraz na przystankach Jawiszowice Jaźnik, Kaniów i Dankowice. Obiekty są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, wyższy standard obsługi będzie na10 stacjach i przystankach.

Oprócz zwiększenia dostępności i komfortu podróżnych, efektem prac na linii Trzebinia – Oświęcim-Czechowice-Dziedzice (nr 93), będą krótsze i bezpieczniejsze podróże m.in. z Trzebini do Oświęcimia i na Śląsk. Przebudowa zapewni atrakcyjne przejazdy pociągiem oraz transport ładunków. Zmodernizowana trasa umożliwi efektywniejsze wykorzystanie ekologicznego potencjału kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych.

Inwestycje PLK na trasie Trzebinia – Oświęcim- Czechowice-Dziedzice wchodzą w skład projektu za ponad 800 mln zł netto: „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice”, współfinansowanego z (POIiŚ 5.1-12). Dofinansowanie unijne wynosi ponad 686 mln zł netto. Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2023 r.

PLK

Poprzedni artykułNastępny artykuł

14 komentarzy

  1. Pociągi panie Przytomny. Stacja. Jeśli nawet Antonii ma obsesję (co w świetle ostatnich wydarzeń jawi się w trochę innym świetle), to pan też ma obsesję. Obsesję Antoniego i PiSu.

    Dużo zdrowia na Święta. Zwłaszcza psychicznego.

  2. Nikogo nie obrażam. Stwierdzam tylko obiektywny fakt: Antonii jest zwichrowany psychicznie. Każdy to przecież widzi.

  3. Ale dalekobieżne zmieszczą się na peronie i do wagonu nie trzeba będzie wchodzić po drabinie ?

    Pytam bo w Osw różnie z pomyślunkiem bywa…

  4. @przytomny. Wredny to ja jestem z natury ale w moich wypowiedziach nie ma agresji w przeciwieństwie do twoich wypocin. Z braku sensownych argumentów zaczynasz innych obrażać. Zgoda, jesteś POwskim betonem i z tym musisz żyć – twój problem.
    A co do syren to i dobrze że nie zawyły. To nie najlepszy sposób upamiętnienia w czasie kiedy kojarzą się one z nalotami, bombardowaniem i wszystkim tym co Polsce dały Niemcy a teraz ruscy Ukrainie.

  5. I bardzo dobrze. Nikomu nie jest potrzebna powtórka z miesięcznic, apeli smoleńskich i błazenad komisji szalonego Antoniego.

  6. W Mieście Platformy, jakim jest Miasto Pokoju. zapewne nie pozwolono je włączyć

  7. To przejście podziemne powinno prowadzić do budowli Park&Drive,by stanowiło jako całość wszyskich atrakcji Oświęcimia dla przybywających tu zagranicznych turystów zwiedzających nasz gród nad Sołą,Sorry-nad Bulwarami.

  8. I wredny i od razu agresywny. Wyobraź sobie, że widziałem wiele kładek. Ogólnie w krajach bardziej cywilizowanych od Polski kładek praktycznie nie ma – są przejścia podziemne. Dla powodów, o jakich wspomniałem.
    Kładki są tańsze. Przejścia podziemne są dla podróżnych wygodniejsze i bezpieczniejsze.

  9. @przytomny. No to mało kładek nad torami widziałeś. Jak ktoś ma wyobraźnię to może zaprojektować takie, że na nią wchodzi się bezpośrednio z hali dworca, schody na perony są nie tylko zadaszone ale i zabezpieczone po bokach. Dla potrzeb osób na wózkach odpowiednie windy itd. itd. itd. No ale do tego trzeba ciut wyobraźni i postarania się o kasę na takie projekty i ich realizację, a nie okrajania kasy na idiotyczne banery i propagandę.

  10. Nie zgadzam się – żeby wejść na kładkę potrzeba dwa razy więcej schodów. W zimie kładka bywa ośnieżona i zalodzona jest wtedy niebezpieczna. Natomiast rzeczywiście wypadałoby tam założyć monitoring.

  11. I jak to w tym mieście bywa, zawsze zwycięża jedyna słuszna koncepcja, a mówię o podziemnym przejściu. Wiele widziałem takich rozwiązań. Tylko w dużych aglomeracjach gdzie ruch jest praktycznie całą dobę jest jako tako. W pozostałych to smród i strach przejść w nocy. To samo czeka nas w naszym grajdołku. Przejście nad torami byłoby bezpieczniejsze, mniej problemowe i łatwiejsze w utrzymaniu. Też wiele takich się widziało i wielu stacjom nadawało ono uroku. To tylko kwestia projektu i wykonawstwa. No ale to już nie w naszej mieścinie. Za duży wysiłek intelektualny. Następny bublowaty projekt obok już stojącego (oczywiście, że klocek z miejscami do parkowania).

Send this to a friend