Autostrada A4 Katowice-Kraków od 2027 roku przejdzie pod zarząd GDDKiA. Kierowcy samochodów osobowych i motocykli nie będą musieli płacić za przejazd. Odcinek zostanie włączony do systemu autostrad państwowych, a modernizacje zostaną zakończone przed przekazaniem drogi.
Modernizacja A4: Zakres prac i postępy
Ostatnie prace remontowe na autostradzie A4 Katowice-Kraków, realizowane przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., dobiegają końca. Do początku grudnia 2024 roku zmodernizowano łącznie 37 km nawierzchni, a rok wcześniej ukończono 13 km. Wśród zaplanowanych 22 wiaduktów całkowicie wyremontowano już 11, a dwa kolejne są w połowie realizacji. W ramach programu modernizacji przeprowadzono także prace nad odwodnieniem autostrady, wprowadzając rozwiązania przyjazne dla środowiska.
Inwestycje w ramach umowy koncesyjnej
Program modernizacji, rozpoczęty w 2023 roku, ma na celu dostosowanie infrastruktury do doskonałego stanu technicznego zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej. Koszt inwestycji wynosi ponad 500 milionów złotych. Do 2027 roku SAM S.A. wymieni nawierzchnię obu jezdni na łącznym odcinku 59,5 km oraz wyremontuje wszystkie wiadukty.
Model koncesyjny – odpowiedzialność i wyzwania
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza autostradą od 1997 roku w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka, finansując modernizacje i bieżące utrzymanie drogi z przychodów z opłat za przejazd, nie obciąża budżetu państwa. W 2027 roku autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa w doskonałym stanie technicznym.
Przejście pod zarząd GDDKiA w 2027 roku
W 2027 roku wygaśnie umowa koncesyjna na budowę i eksploatację autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków, zawarta pomiędzy Skarbem Państwa a Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Zarządzanie odcinkiem przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która wprowadzi nowe zasady użytkowania tej trasy.
Brak planów kontynuacji współpracy z prywatnym zarządcą
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że nie planuje kontynuowania zarządzania autostradą A4 przez podmiot prywatny po wygaśnięciu umowy koncesyjnej. Odcinek Katowice-Kraków zostanie włączony w system zarządzania autostradami państwowymi.
Korzyści dla kierowców: brak opłat za przejazd
Po przejęciu odcinka przez GDDKiA, użytkownicy samochodów osobowych i motocykli nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków. Wprowadzenie jednolitych zasad poboru opłat na państwowych autostradach oznacza ujednolicenie polityki opłat na drogach zarządzanych przez administrację rządową.
Teraz wszyscy będziemy płacić. Ci co nie mają samochodu też.
Poczekamy, zobaczymy.