
14 grudnia 2025 roku wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2025/2026. To nie jest wyłącznie techniczna korekta wynikająca z robót torowych, ale pełnoprawna zmiana oferty przewozowej – zaplanowana na cały kolejny rok i istotna także dla pasażerów z Oświęcimia, zachodniej Małopolski oraz osób podróżujących w kierunku Krakowa, Śląska i Podhala. Korekty, w tym czasowe zmiany związane z inwestycjami, obowiązywać będą do 7 marca 2026 roku.
Dwa różne połączenia Kraków – Śląsk. Regionalne wzmocnienia i szybkie pociągi przez Oświęcim
W nowym rozkładzie jazdy wzmacniana jest oferta kolejowa między Małopolską a Śląskiem, jednak warto wyraźnie rozróżnić dwa typy połączeń funkcjonujące na różnych zasadach i trasach.
Pierwsze z nich to połączenia regionalne POLREGIO, prowadzone na trasie Kraków Główny – Kęty – Bielsko-Biała. Od 14 grudnia pojawią się tu trzy dodatkowe, przyspieszone pociągi: „Groń”, „Szyndzielnia” i „Skawa”. Składy będą kursować w obu kierunkach i uzupełnią ofertę na jednej z najbardziej obciążonych linii kolejowych łączących Małopolskę ze Śląskiem. To propozycja skierowana przede wszystkim do pasażerów korzystających z regionalnych dojazdów, z większą liczbą przystanków po drodze.
Drugą, odrębną ofertą są szybkie pociągi PKP Intercity, które również łączą Bielsko-Białą z Krakowem, ale kursują w formule dalekobieżnej i zatrzymują się po małopolskiej stronie wyłącznie w Oświęcimiu oraz w Chrzanowie-Śródmieściu. Dzięki ograniczonej liczbie postojów Oświęcim pozostaje jednym z kluczowych punktów tej trasy i ważnym węzłem kolejowym zachodniej Małopolski – zarówno dla codziennych dojazdów do Krakowa, jak i dla ruchu międzyregionalnego.
Bilet w drugiej klasie kosztuje standardowo 39 zł, jednak przy zakupie z odpowiednim wyprzedzeniem dostępne są oferty promocyjne – nawet od 9 zł. Od 1 października funkcjonują także nowe, szybkie połączenia PKP Intercity, z których jedno pokonuje trasę Bielsko-Biała – Kraków w rekordowym czasie 74 minut. Już teraz zapowiadane są kolejne wzmocnienia tej oferty.
Konkretne godziny – szybkie pociągi PKP Intercity przez Oświęcim
Od 14 grudnia 2025 r. pociągi PKP Intercity z Bielska-Białej do Krakowa odjadą:
- 7:23 (Oświęcim 7:58, Kraków 8:39),
- 12:04 (Oświęcim 12:39, Kraków 13:30),
- 15:53 (Oświęcim 16:26, Kraków 17:07),
- 19:29 (Oświęcim 20:01, Kraków 20:41).
W kierunku przeciwnym, z Krakowa do Bielska-Białej:
- 5:51 (Oświęcim 6:34, Bielsko-Biała 7:05),
- 9:58 (Oświęcim 10:48, Bielsko-Biała 11:22),
- 13:41 (Oświęcim 14:28, Bielsko-Biała 15:01),
- 17:55 (Oświęcim 18:38, Bielsko-Biała 19:10).
To rozkład czytelny i przewidywalny – szczególnie istotny dla mieszkańców Oświęcimia i okolic, którzy korzystają z kolei jako codziennego środka transportu między Małopolską a Śląskiem. dla osób codziennie dojeżdżających do pracy lub na studia.
Dłuższe relacje i nocny pociąg z Krakowa
Nowy rozkład to także wydłużenie wybranych relacji. Pociąg „Nikifor” połączy codziennie Krynicę-Zdrój z Krakowem i Katowicami, tworząc bezpośrednią oś komunikacyjną między Małopolską południową a Górnym Śląskiem.
Ciekawą nowością jest również nocny pociąg z Krakowa Głównego do Trzebini, odjeżdżający o godz. 1:15. Skład będzie kursował w weekendy, wybrane święta oraz m.in. 2 i 5 stycznia oraz 5 czerwca. To rozwiązanie adresowane przede wszystkim do osób wracających późno z Krakowa – także w kierunku zachodniej Małopolski.
Dodatkowo poranny pociąg relacji Oświęcim – Kraków Główny w dni robocze zostanie wydłużony do Czechowic-Dziedzic, co zwiększy liczbę porannych połączeń na tej trasie.
Rabka Zaryte wraca na kolejową mapę. To element większej układanki
Zmiany w rozkładzie jazdy zbiegają się z ważnym etapem inwestycyjnym na południu regionu. Od 14 grudnia podróżni pojadą pociągiem do nowego przystanku Rabka Zaryte – pierwszego oddanego do eksploatacji fragmentu modernizowanej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Oznacza to powrót regularnych połączeń pasażerskich na tym odcinku po blisko 20 latach przerwy.
Oddany fragment liczy ponad 6 km nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h. Powstały m.in. nowe mosty, wiadukt, skrzyżowania bezkolizyjne oraz nowoczesne perony – w pełni dostępne także dla osób z ograniczoną mobilnością. To pierwszy widoczny efekt strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko”, największej inwestycji kolejowej realizowanej obecnie w południowej Polsce.
Co to oznacza dla Małopolski – także tej zachodniej?
Choć Oświęcim leży na północno-zachodnim krańcu województwa, kierunek rozwoju kolei w Małopolsce jest spójny: szybsze przejazdy, mniej przesiadek i lepsze powiązanie regionów. Projekt „Podłęże–Piekiełko” ma skrócić czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut. To zmienia sposób myślenia o transporcie publicznym w całym województwie – także w kontekście turystyki, rynku pracy i codziennych dojazdów.
Nowy rozkład jazdy 2025/2026 pokazuje, że kolej w Małopolsce przestaje być wyłącznie alternatywą, a coraz częściej staje się realnym pierwszym wyborem. Dla mieszkańców Oświęcimia i okolic to dobra wiadomość – zarówno dziś, jak i w perspektywie kolejnych lat.
