Informacje

Dlaczego w Oświęcimiu paliwo jest droższe niż w Pszczynie i Jaworznie? Radny proponuje miejską stację paliw

Na stacji paliw Orlen w Oświęcimiu litr benzyny 95 kosztuje dziś 6,23 zł, a olej napędowy – 6,35 zł. Tymczasem na stacjach tej samej sieci w pobliskich miastach ceny są zauważalnie niższe: w Pszczynie za benzynę 95 płaci się 5,79 zł, a w Jaworznie – 5,89 zł. Różnice sięgające nawet 40–50 groszy na litrze budzą emocje wśród kierowców i przedsiębiorców z regionu.

Od lewej stacja benzynowa w Oświęcimiu, Pszczynie i Jaworznie

Różnice w cenach paliw między Oświęcimiem a sąsiednimi miastami zbiegły się w czasie z interpelacją radnego Jakuba Przewoźnika, który zwrócił się do prezydenta Oświęcimia z wnioskiem o rozważenie budowy i uruchomienia miejskiej stacji paliw – prowadzonej przez spółkę komunalną lub inny podmiot działający pod nadzorem miasta.

„Od lat utrzymują się u nas wysokie ceny paliw, często wyższe niż w miastach ościennych. To realne obciążenie dla mieszkańców i lokalnych firm” – argumentuje radny. Jego zdaniem, miejska stacja działająca na umiarkowanej marży mogłaby przełamać bariery cenowe i wymusić uczciwszą konkurencję w całym Oświęcimiu.

Przewoźnik podkreśla, że podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych samorządach, przynosząc zauważalne oszczędności dla mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców. Co więcej, inwestycja mogłaby stać się źródłem dochodu dla miasta – poprzez sprzedaż paliw i obsługę floty miejskich pojazdów, od autobusów komunikacji miejskiej po samochody służb komunalnych.

Radny widzi też w tym projekcie szerszy wymiar strategiczny. „To inwestycja, która może przynieść korzyść całej wspólnocie lokalnej – zarówno ekonomiczną, jak i strategiczną. Wpisuje się w dążenie do uniezależniania miasta od czynników zewnętrznych i wzmacniania jego samodzielności gospodarczej” – napisał w uzasadnieniu.

Proponowana stacja mogłaby być zlokalizowana w rejonie nowej obwodnicy Oświęcimia i drogi ekspresowej S1, co pozwoliłoby obsługiwać nie tylko ruch lokalny, ale i tranzytowy. Radny sugeruje także, by projekt obejmował infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, wpisując się tym samym w trend stopniowej transformacji mobilności miejskiej.

Na razie to pomysł, który trafił na biurko prezydenta Janusza Chwieruta. Czy miasto podejmie analizy i pierwsze kroki w kierunku realizacji takiej inwestycji – pozostaje otwarte. Jedno jest pewne: kierowcy z Oświęcimia coraz częściej spoglądają na słupki cen w Pszczynie i Jaworznie z rosnącym zdziwieniem.


Poprzedni artykułNastępny artykuł

62 komentarze

  1. Zdziwiony, ze 3 miesiace po wybuchu pelnoskalowej wojny na Ukrainie ceny osiagnely rekordowy poziom?

  2. Czas przypomnieć panu radnemu kilka faktów.

    Najwyższe historyczne ceny paliw na Orlenie to około 8,15 zł/litr dla benzyny bezołowiowej (czerwiec 2022) oraz 8,03 zł/litr dla oleju napędowego (listopad 2022).

    Wtedy zwolennicy PiS pokrzykiwali, że dzięki temu do skarbu państwa wpływają „miliardy”.
    W czym tkwi w takim razie problem? Tym razem pan radny nie chce aby skarb państwa wzrósł?
    Przecież nikt nie zmusza do tankowania na Orlenie.

  3. Ceny paliw w Polsce wczoraj staniały, a w Oświęcimiu podskoczyły go góry dziwna sprawa kto i dlaczego nas tak rżnie na kasę.

  4. Poproszę o jakiś przykład działającej miejskiej stacji paliw prowadzonej przez lokalny samorząd . Jak to działa , a może jednak ma sens?

  5. Jak pisiory rządziły to szczekaliscie, że okradają nas do spółki z Obajtkiem (dla przypomnienia ceny były jednakowe z najtańszym crabem). Dziś peowski Orlen ma drożej ok. 50 gr. i ani jednego nazwiska ani nazwy partii, która za to odpowiada…Gdyby miasto miało swoją stację z cenami craba tankowalbym na miejskiej stacji, bo marża plus podatki zasilalyby miejska kasę…Jeżeli jest to prawnie możliwe miasto powinno zainwestować… Wiadomo, że jak pisiory to wymyśliły to inwestycji nie będzie, bo to politycznie zakazane…

  6. „Malpa spadaj do synagogi” – zapraszasz sepleniący Żydzie? Najpierw naucz się pisać po polsku.

  7. Tak widziałem, 6,33. Ja bym proponował trójcy naszej benzynowej, aby podnieść ceny od razu o 100%. W ten sposób zarobią dwa razy tyle i – Janie Bermudy.

    Ciekawe, że ceny na Orlenie, Circle i BP są identyczne. Ani grosz więcej i ani grosz mniej. Ale to na pewno nie żadna zmowa, lecz zupełny przypadek.

  8. Kierunek Tychy, stacja Moya w Bieruniu ok 25 groszy taniej . Na Chrzanów w Libiążu Orlen tak samo 25 groszy mniej

  9. Anoinim 13 listopada 2025 o 10:29 – „Nie będzie bezpośredniego połączenia kolejowego do stolicy i Kołobrzegu.
    Na 100% notowania Chwieruta wzrosną”.

    Jak wiadomo Chwierut ustala rozkład jazdy PKP. Przez niego tłumy mieszkańców Oświęcimia, które codziennie chcą dostać się do Kołobrzegu, będą musiały się przesiadać. To skandal! Hańba! Zdrada! Pojawia się w tym kontekście pytanie: czy Chwierut jest Patriotą Prawdziwym Polakiem? Czy żydzi już przejęli PKP?

  10. Polecam tankować paliwo na stacji paliw obok servisu Renault w Babicach blisko a cena niższa o ponad 50 gr.
    ON – 5,99
    PB – 5,79
    LPG – 2,43
    Tankuje tam od dawna i wszystko jest OK . Spróbujcie , a nie pożałujecie .

  11. @nasz fan
    Gdybyś miał wątpliwosci, jaki jest adres mafii
    ht++tps://nczas.info/2025/11/13/korona-brauna-alarmuje-zydowski-faszyzm-wkracza-do-polski-rzad-tuska-przygotowal-strategie/

  12. Nie bedzie bezpośredniego połączenia kolejowego do stolicy i Kołobrzegu.
    Na 100% notowania Chwieruta wzrosną.

  13. Ja bym chciał przypomnieć różnym śmieszkom, że zmowa cenowa to poważne wykroczenie, za które UOKIK może nałożyć poważną karę.

  14. No i zaczęliśmy wojować o ceny z mafią to mamy , dziś na Orlenie 95- 6,33 ON 6,49

  15. Cyrcle ON 6.50 to już jakąś paranoja z tymi cenami paliw w Oświęcimiu. Poza Oświęcimiem 5 .80. 5 84.

  16. Koncesje na sprzedaż paliw wydaje państwowy Urząd Regulacji Energetyki. Władze gmin czy jakiekolwiek inne nie mają z tym nic wspólnego, nie mogą więc koncesji „odebrać”.
    Jakość paliwa na stacjach w Polsce kontroluje Inspekcja Handlowa. Skala wykrytych nieprawidłowości jest minimalna, np. w województwach małopolskim i śląskim w tym roku nie wykryto żadnych przypadków „chrzczenia” benzyn, jeśli się zdarzają, to prawie wyłącznie w małych prywatnych wiejskich stacjach typu „Jak Kowalski sp. z.o.o. we wsi Głucha Dolna”. Nie ma więc dla nas praktycznie żadnych przeszkód, aby tankować też na innych stacjach, poza trójcą: Orlenem, BP i Circle.
    Korzystam z każdej okazji wyjazdu poza Oświęcim aby tankować do pełna i najczęściej to wystarcza, aby nie dawać się nabić w butelkę miejscowym „potentatom”. Jeśli ktoś się do kupowania u nich benzyny przyzwyczaił, to najwyższy czas się odzwyczaić. Proste.

  17. To jest w ogóle piękny temat dla lokalnych dziennikarzy. Tyle, że… nie ma takowych.

  18. Ludzie jak się czyta te wasze grafomańskie bzdety to naprawdę człowiek traci wiarę w inteligencję ludzką. Jeden pieprzy o dzieciach i ze znowu pis i 800 + nawet do tego wkręcają jak temat o jest paliwie i jego cenach inni tankujcie poza Oświęcimiem itd. itd. Tankowanie poza Oświęcimiem według mnie mija się z logiką bo jedzić 15 czy 20 km po to żeby zatankować te 30groszy taniej to żadna ekonomia.
    Jedyną osobą która tu na tym forum napisała prawdę to ABC i ku jego zdaniu się przychylam. W Oświęcimiu od zawsze ceny były windowane. Wystarczyło wyjechać za rogatki i ceny diametralnie były niższe. Pozostaje pytanie dlaczego tak jest? Jakie układy to warunkują. Czy inetreres w tym mają sami włsciciele stacji czy może miasto też?

  19. Masterkosa nie jest na bieżąco? Przecież to twój premier na x-sie pokazał jak żre popkorn. Czego nie rozumiesz chłopaku? 😀

  20. Dziś 12/11/2025 jechałem przez Bieruń i tam stacje Moja i BP paliwo w okolicy 5,80 zł/l a w Oświęcimiu 6,25 zł/l. nie kumam.

  21. Era 800 + się nie sprawdziła flagowy program Pisu legł w gruzach.Młodzi nie biorą ślubu ,kobiety nie rodzą dzieci wolą żyć na luzie bez pampersów i nieprzespanych nocy .Wolą pieniądze wydawać na dobre zagraniczne wczasy i weekendy w górach i innych miejscach dobry samochód .Młodzi wolą rolę singla i singielki.

  22. Oświęcim się rozwija? Na oddziale położniczym właśnie zmniejsza się ilość łóżek. Jest spory problem by uzasadnić utrzymanie tego oddziału, bo od kilku lat rodzi się w mieście około 100 dzieci. Od lat nie potrafi się zagnieździć poważna firma z poważnymi zarobkami. W efekcie z miasta uciekają kolejne roczniki młodych ludzi.

  23. Chopin – zmowa cenowa ewidentnie jest, więc życzę wszystkim oświęcimskim stacjom (za wyjątkiem craba), aby ludzie przyzwyczaili się tankować gdziekolwiek indziej i żebyście pazerne dranie niebawem mocno to odczuli.

  24. Do @

    Otóż to. Dlatego powtarzam, że takimi inicjatywami nie zdobędzie się elektoratu, no może ewentualnie takich ludzi, którzy gwiżdżą i wyzywają podczas uroczystości państwowych, ale w Oświęcimiu są ludzie trochę lepiej wykształceni niż na wsi lubelsko-świętokrzyskiej…

  25. Nie tankuję w Oświęcimiu juz od dawna dla zasady bo za drogo zmowa cenowa jak nic.

  26. Tego rodzaju szczucie Januszu pisiorze trafia co najwyżej do osiemdziesięciolatków z wykształceniem podstawowym niepełnym. Pozwól więc, że wjadę ci na ambicję: a nie chciałbyś zawalczyć o o trochę bardziej wymagający elektorat?

  27. Nie róbmy nic – taka jest najnowszy pomysł lokalnego PO/KO. Zatem po co prezydent i dwóch zastępców? PO co platformiani prezesi spółek miejskich? Po co radni z PO/KO jak nic nie trzeba robić w mieście?

  28. Podobno specjalista od Orlenu gdy dostał wezwanie do Prokuratury rozchorował się. Znaczy dostał rozwolnienia. A tak nawiasem, to dziwnym trafem pisowcy, którzy dostali wezwania nagle się rozchorowali i udali się na leczenie do Budapesztu.

  29. Wszystko niech zrobią miejskie wlaczniyz domem publicznym bo dziewczyny też podrożały. Proponowałby dyżury rotacyjne w tym domu dla urzędniczek.

  30. Uważam, że Oświecim naprawdę fajne się rozwija. Doceniają to przyjezdni, z którymi często mam okazję rozmawiać i pewnie stąd ta rosnaca frustracja i absurdalne pomysły PiSowców, którzy czują, że mają małe szanse na rządzenie.

  31. Ponieważ drożyzna jak cholera proponuję, aby Chwierut zbudował nam miejski supermarket.

    Kiedyś tutejsze pisiory chciały miejskiej elektrowni. Jestem za.

    I za miejską piekarnią.

    Miejską rzeźnia też by się przydała.

    W ten sposób wszystko będzie prawie jak za komuny, tylko wtedy było państwowe, a teraz – samorządowe. Brawo.

  32. Fakycznie…zwijamy się 😉

    …..Oświęcim w 2025 roku rozwijał się głównie poprzez duże inwestycje infrastrukturalne (drogowe i kolejowe) oraz kontynuację Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Poniżej przedstawiono kluczowe obszary rozwoju:
    Infrastruktura Drogowa
    Obwodnica Oświęcimia i droga ekspresowa S1: 25 sierpnia 2025 r. udostępniono do ruchu 10 km drogi ekspresowej S1 na odcinku od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze oraz ponad 4 km obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Oddanie do użytku całości obwodnicy (wraz z mostem na Sole, omijającej miasto od południa i łączącej się z S1) ma nastąpić w 2026 roku, co znacznie usprawni ruch w regionie.
    Inwestycje powiatowe: W 2025 roku planowane były liczne działania interwencyjne na drogach powiatowych, a także modernizacje dróg.
    Inwestycje Komunalne i Społeczne
    Program Rządowy: Kontynuowany był VII etap Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego na lata 2026-2030, w ramach którego samorządy otrzymały fundusze na inwestycje (blisko 90 mln zł, co łącznie z wkładem własnym daje 132 mln zł na przedsięwzięcia). W ramach programu w 2025 roku na inwestycje przeznaczono 6,1 mln zł.
    Parking podziemny na bulwarach: Planowane było zakończenie inwestycji na bulwarach obejmującej budowę parkingu podziemnego.
    Inwestycje w oświacie: Centralnym punktem inwestycyjnym powiatu oświęcimskiego w 2025 roku była finalizacja rozbudowy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Miasto zgłosiło także budowę zespołu żłobkowo-przedszkolnego do konkursu Top Inwestycje Komunalne.
    Rozwój Gospodarczy i Kolejowy
    Inwestycje prywatne: Odnotowano znaczącą prywatną inwestycję o wartości 300 milionów złotych, obejmującą nową linię produkcyjną i modernizację.
    Zaplecze techniczne kolei: W Oświęcimiu powstanie nowoczesne zaplecze techniczne Kolei Małopolskich.
    Kultura i Wydarzenia
    Miasto inwestowało również w życie kulturalne, organizując duże wydarzenia, takie jak koncerty z cyklu „Powitanie lata” (z zespołem Dżem) oraz „Święto Miasta Oświęcim 2025” (z Varius Manx & Kasią Stankiewicz). …..

  33. A co Janusz z Łęk i towarzystwo z KO ma do zaoferowania mieszkańcom?
    Wyludniajce się miasto? Wyższe opłaty i podatki lokalne? Muzeum mykwy? Lodowisko za 200 mln? Urząd miasta za 100 mln?

  34. Proponuję by pomysłowy pan radny założył własną stację paliw i sprzedawał tam kierowcom tanie paliwo a nie namawiał prezydenta, by angażować w komercyjną działalność wolnorynkową pieniądze podatników. Każdy z nas może kupić paliwo gdzie chce i za ile chce. Nie widzę problemu. Z przykrością stwiedzam, ze wciąż nie macie mieszkańcom nic do zaoferowania.

  35. Proponuję bojkot tych stacji w Oświęcimiu (taka lekcja), też jak jadę w każdym kierunku od Oświęcimia to widzę tańsze paliwo więc w Oświęcimiu nie tankuję 🙂

  36. Tankując raz w miesiącu 50 litrów diesla i przyjmując 50 groszy różnicy to jest 25 złotych oszczędności na jedynym tankowaniu a w skali roku mamy gratis pełen bak,no pięknie ruchają kierowców w Oświęcimiu.Na szczęście pracując w Oświęcimiu tankuję wszędzie tylko nie tutaj i zachęcam do tego samego.

  37. Chwierut czy ogólniej miasto prowadzi stację ? Słabo to widzę. Gdyby Chwierut zarządzał pustynią to brakłoby piasku.

    Jest znacznie prostsze wyjście. Przypuszczam, że jakiś tam menago średniego szczebla w Orlenie ubzdurał sobie, że na turystach przyjeżdżających zwiedzać Auschwitz zarobi nie wiadomo jak potężny hajs. Zagrałbym tą kartą. Zrobić pod stacją pikietę z banerami po angielsku, że Orlen chce zarabiać na Holokauście. Jak sprawa się przedostanie do zachodnich mediów to będziemy mieli najtańsze paliwo w PL. Biznes niczego się bardziej nie boi niż medialnego smrodu. Zwłaszcza biznes sterowany politycznie.

  38. Faktem jest, że w Oświęcimiu jest najdrożej. Nawet w tak dużym mieście jak Kraków gdzie ludzie więcej zarabiają jest taniej. Jest na to lekarstwo. Wystarczy kupować poza Oświęcimiem. Nie każdemu się to opłaca, ale tym, którzy jeżdżą poza Oświęcim już tak. Zmowy cenowe w Oświęcimiu były od lat. Dziwnym trafem wszyscy mają jednakowe ceny. Ostatnio jedna stacja się wychyliła i mocno podniosła cenę, ale dziwnym trafem bardzo szybko wróciła do poprzedniej ceny. Były też inne zmowy. Za czasów gdy jedynka odjeżdżała z przed wejścia do dworca był zmowa z kierowców autobusów ze złotówami. Kierowca widząc wjeżdżający na stację ostatni pociąg odjeżdżał, no i złotówy miały raj. Teraz mnie zastanawia dlaczego rozkład jazdy nie jest dopasowany do rozkładu jazdy pociągów. Nie chodzi o jakieś tam 15 czy 30 minut, ale czekanie godzinę na autobus to już przesada.

  39. @Nie rzucim ziemii…

    W punkt.
    Jak się nie podoba to niech malkontenci pakują mandżur i ruszają w ku lepszemu życiu.

  40. Jakiś czas temu jechałem do Trzebini , i miałem okazję jechać koło kilku stacji Orlen i innych . Może to przypadek , ale im bliżej Trzebini, tym było drożej. Przypadek?

  41. Ja myślę, że niezadowoleni z życia w naszym mieście zawsze mogą zamieszkać w Jaworznie albo w Pszczynie. Będzie to z korzyścią dla wszystkich. Po co się frustrować brakiem wpływu na rzeczywistość, wysokimi cenami paliw, niepotrzebnym parkingiem przy dworcu, brakiem dworca PKS czy wymyslać inne głupoty?

    Na szczeblu centralnym przecież też niedawni „prawdziwi Polacy i patrioci” dziś wybierają uroki Budapesztu zamiast ojczyzny.

  42. Tylko, że ci pseudo właściciele stacji paliw kupują paliwo w tych samych hurtowniach jak wiadomo Orlen ma pakiet większościowy. Gdyby różnica była 10-20 to nie ma problemu ale 40-50 to już jest spora różnica.Tak więc nie pierdol Anonimie o wolnym rynku bo to jest okradanie obywateli.

  43. Oświęcim benzyna 98 6,99, w zatorze 6,71. W każdej sąsiedniej miejscowości jest taniej niż w Oświęcimiu, dlatego u nas jak tylko nie musze to nie tankuje.

  44. radny Przewoźnik odjechał jak po … ,mniejsza o to, po czym.
    Nie zachodzą żadne przesłanki, które pozwoliłyby na prowadzenie działalności gospodarczej tego rodzaju, pozostaje pytanie, która niby spółka miejska miałaby prowadzić taką stację i ile kosztowałoby przygotowanie do realnego działania?

  45. To jest wolny rynek, chcesz – kupujesz, nie chcesz, jedziesz dalej i kupujesz gdzie indziej. Nie widzę problemu…

    Miasto jest jednostką samorządową a nie przedsiębiorstwem. Taki postulat przypomina mi poglądy rodem z PRL po intensywnym kursie ekomomii politycznej socjalizmu.

  46. @ABC

    Masz dowody???
    No to leć do „lokalnej prokuratury”.

    Nie masz???
    Nic cóż.
    Witamy na wolnym rynku.

  47. Bo w Oświęcimiu działa zorganizowana grupa przestępcza czyli krótko mówiąc Mafia Paliwowa.Oświęcim od lat króluje w wysokości cen paliw nie wiem czemu prezydent, starosta i radni nic w tej materii nic nie robią .Są przecież mechanizmy które zmusiły właścicieli stacji paliwowych do niższych cen rynkowych .W Brzeszczach 40- 50 gr. taniej w Zatorze też 20-30 taniej w kierunku Libiąża też jest taniej ,w Bieruniu też paliwo tańsze. Koło servisu Renault też 40-50 gr.taniej .Może pozabierać koncesje na sprzedaż paliwa to ceny by spadły. Co do pomysłu Przewoźnika o stacji miejskiej to może być dobry pomysł a miejsce idealne na nową stację to obwodnica Koło Castoramy jest tam działka na której była planowana stacja benzynowa jest nawet zjazd zrobiony .

  48. To są słowa radnego, który obiecał darmową komunikację miejską?
    Ktoś? Coś?

  49. Ech.
    Kuba znowu odleciał.

    Zdaje się, że radny ma zadanie do odrobienia.
    I jakieś 30 lat obsuwy…

    Brnijmy w to. Lecę popcorn.

  50. Prościej nie tankować w Oświęcimiu. Niech zmowę sami ze sobą robią i tankują sami.

Send this to a friend