Most na Sole w Oświęcimiu jest gotowy. Trwają prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Inwestycja ma zostać oddana do użytku już w połowie grudnia – pół roku przed planowanym terminem.

Prace wykończeniowe dobiegają końca
Zakończyła się budowa mostu na Sole, jednego z kluczowych elementów południowej obwodnicy Oświęcimia. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Wszystko wskazuje na to, że nowa przeprawa oraz odcinek od ul. Jagiełły do ul. Legionów zostaną oddane do ruchu już w połowie grudnia, czyli znacznie wcześniej niż pierwotnie planowano.
W tym samym terminie ma być udostępniona także druga nitka obwodnicy od ul. Wojewódzkiej do węzła Oświęcimna trasie S1, z której kierowcy będą mogli dojechać do węzła Brzeszcze.
Wspólne działania przyspieszyły inwestycję
O postępach prac informowano podczas spotkania w Urzędzie Miasta Oświęcim, z udziałem przedstawicieli wykonawcy – firmy Budimex, inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oraz lokalnych samorządów.
– Marzyliśmy od wielu lat o trzecim moście na Sole i teraz to się spełnia. Jest szansa, że w grudniu most zostanie otwarty i połączy ulicę Jagiełły z ulicą Legionów. Dla Oświęcimia i całego regionu to historyczne wydarzenie – podkreśla Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Jak dodał, miasto przygotowało tymczasową organizację ruchu oraz środki finansowe na jej wdrożenie, co umożliwi wcześniejsze otwarcie mostu.
– Należy podziękować rządowi Prawa i Sprawiedliwości za realizację tej inwestycji. Szczególne podziękowania należą się p. premier Beacie Szydlo i ministrowi Andrzejowi Adamczykowi. To dzięki decyzjom które zapadły, gdy premierem była Beata Szydlo inwestycja ruszyła. Teraz potencjał drogi S1 i obwodnicy Oświęcimia trzeba wykorzystać gospodarczo i to pilnie. – Powiedział Jakub Przewoźnik, radny Miasta Oświęcim.
Most i obwodnica wcześniej niż zakładano
– Choć cała obwodnica ma być gotowa w 2026 roku, wspólne działanie z samorządem pozwoli skrócić termin oddania kolejnego odcinka o około pół roku – mówi Tomasz Cywiński, zastępca dyrektora kontraktu firmy Budimex. – Prowadzimy końcowe prace wykończeniowe i przygotowujemy się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Z kolei Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA w Krakowie, potwierdza, że tempo robót jest bardzo dobre. – Teraz planujemy odbiory, w tym również nadzoru budowlanego, aby w grudniu uruchomić most na Sole.
Podjęto także decyzję o udrożnieniu drugiej nitki obwodnicy na odcinku od Bojszów do Pław.
Unikatowe rozwiązanie inżynieryjne
Najbardziej zaawansowanym etapem prac jest obecnie budowa tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Ostatni Etap. To obiekt wyjątkowy w skali kraju, wymagający pracy w trudnych warunkach gruntowo-wodnych.
– Pracujemy według opracowanej przez nas technologii, siedem metrów pod poziomem wody. To innowacyjne rozwiązanie w skali Polski – podkreśla Tomasz Cywiński z Budimeksu. – W przyszłym roku zakończymy ten etap i oddamy całą obwodnicę do użytku.
Nowa jakość komunikacji w regionie
Po zakończeniu budowy w 2026 roku obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole zapewni szybkie połączenie z drogą ekspresową S1 Mysłowice–Bielsko-Biała oraz autostradą A4.
– Zdecydowanie poprawi się komunikacja w mieście i regionie. Skróci się czas przejazdu w kierunku Bielska-Białej i Mysłowic – zaznacza prezydent Chwierut. – Z informacji, które posiadamy, jeszcze w tym roku kierowcy pojadą nowym odcinkiem S1 do Bielska-Białej.
Obwodnica Oświęcimia – najważniejsze fakty
- długość: ponad 9 km,
- przebieg: od węzła Oświęcim na S1 do skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej,
- dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku,
- budowa rozpoczęta w 2021 roku, zakończenie – 2026,
- nowy most na Sole – gotowy, odbiory w toku.
Mieszkałem w Oświęcimiu 44 lata od urodzenia.;nie pamiętam by ktokolwiek z własnej, inicjatywy lub potrzeby ,próbował rozbudować,infrastrukturę Oświęcimia. ( tym bardziej broszka lub inni wychwalany tu ;PiS owcy) Miasto Oświęcim zawsze było na pokaz. Jak można inaczej skoro tyłu Żydów przyjeżdża do obozu zagłady. Kto pisał ten artykuł nie ma pojęcia o co chodzi i kto pociąga z sznurki.pozdrawiam wszystkich mieszkańców.
Mieszkałem w Oświęcimiu 44 lata od urodzenia.;nie pamiętam by ktokolwiek z własnej, inicjatywy lub potrzeby ,próbował rozbudować,infrastrukturę Oświęcimia. ( tym bardziej broszka lub inni wychwalany tu ;PiS owcy) Miasto Oświęcim zawsze było na pokaz. Jak można inaczej skoro tyłu Żydów przyjeżdża do obozu zakłady. Kto pisał ten artykuł nie ma pojęcia o co chodzi i kto pociąga z sznurki.pozdrawiam wszystkich mieszkańców.
Szydlową można kojarzyć tylko z tym bandyckim rajdem po ulicach Oświęcimia. Przez tą mendę została zrujnowama kariera młodego kierowcy seicento. Za składanie fałszywych zeznań powinna być odsiatka.A ona teraz siedzi sobie w Brukseli i trzepie grubą kasę z UE a wcześniej mówiła na flagę UE ,że to szmata,ale co się nie robi dla kasy.
Dobrze, że Oświęcim to nie ściana wschodnia i ludzie tu są świadomi. Panią Szydło owszem kojarzę, ale raczej nie z tą inwestycją.
Plany budowy tej drogi byly już jakieś 20lat temu.Tak więc przypisywanie zasługa jakiejś bufetowej Beci Adamczykowi jest nie na miejscu. Przecież bez finansowania tej inwestycji, e środków UE byłoby nie możliwe. Przypomnijcie sobie rok 2016 jak Szydlowa pluła na tą szmatę czyli flagę Uni Europejskiej. A teraz Przewoźnik próbuje jej zasługi tej inwestycji przypisać. Ten człowiek ma nierówno pod deklem.To my podatnicy resztę kasy wyłożyliśmy na tą inwestycję nie Pisuary.
A co ma z tym wspólnego Janusz z Łęk, który ubrał sobie kask? Pozdrowienia dla wszystkich Januszów!
A co z tym wspólnego ma p. Szydło? Proszę mnie oświecić, bo ne rozumiem.
Nic tu pewna Beata nie załatwiła, nie przyspieszyła, nie dała kopa, nie dzięki Beacie inwestycja ruszyla.
Smiem twierdzic iż ten Pan mocno mija się z prawdą.
Trzech premierów obiecało tą drogę, a osobliwym przypadkiem każdy w okolicy wyborów.
Droga planowana i zatwierdzana jak jeszcze przyszła premier rządziła w domu kultury w Brzeszczach
@cacy do nich nie dociera, że za tym wszystkim stoją podatnicy. Dzielic cudze, to każdy głupi potrafi.
Fale Dunaju. Kto jechał obwodnicą wie o co chodzi.
wy w tym pisie macie już zlasowane mózgi. za czyje pieniądze to powstało? kurdupla? a poza tym to był jej zas…any obowiązek. Ile przy tym rzeczy spie…liła
Ech i znowu te kłamstwa że zawdzięczamy to pewnej Beacie.
Most nie jest gotowy. Nie ma na całej długości zabezpieczeń i ekranów.