Informacje

Obwodnica Oświęcimia nabiera tempa. Most nad Sołą z jedną jezdnią gotową, a pod torami szykują tunel 

Po otwarciu pierwszych odcinków S1 i DK44 budowa obwodnicy Oświęcimia wyraźnie przyspieszyła. Zobacz, co dzieje się pod torami i nad Sołą!

Południowy ring Oświęcimia nabiera rozpędu – mosty, tunele i 15 boisk pod ziemią!

Po sierpniowym otwarciu ponad 10 km odcinka S1 Oświęcim–Brzeszcze oraz 4 km nowego fragmentu DK44 (tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t), budowa tzw. południowego ringu Oświęcimia zdecydowanie przyspieszyła. To pierwszy powiew ulgi dla kierowców – ale też zapowiedź spektakularnego finału inwestycji.

Nowy most nad Sołą już gotowy w jednym kierunku

Jezdnia w stronę Krakowa jest już przejezdna – nowy most nad Sołą zagrał w ruchu drogowym. Druga nitka jest domykana segmentami, etap po etapie. To jedno z najbardziej widowiskowych miejsc całej inwestycji – inżynieryjny majstersztyk na tle krajobrazu.

Przejazd pod torami zamiast wiaduktu – rzadkość w skali kraju

Jeszcze ciekawiej jest w okolicach przecięcia nowej trasy z linią kolejową do Czechowic-Dziedzic – niedaleko Miejsca Pamięci Auschwitz-Birkenau. Zamiast klasycznego wiaduktu, powstaje tu unikatowy przejazd pod torami, by nie zaburzać historycznego krajobrazu.

Nowa droga schodzi tu 10 metrów pod powierzchnię gruntu, a całość zabezpieczają wielokilometrowe mury oporowei przesłony chroniące przed wodami gruntowymi. Drogowcy przygotowali tu specjalne stanowisko o powierzchni 2,5 tys. m² – to jak 15 boisk do siatkówki. Na nim wypchną pod torami ogromny żelbetowy segment o wymiarach 23×39×9 m, który pomieści trzy jezdnie.

Nowoczesna infrastruktura i układ 2×2 – projekt szyty na miarę regionu

Technicznie cała obwodnica to droga klasy GP z dwoma pasami w każdą stronę (3,5 m szerokości każdy) i systemem turbinowych rond oraz węzłów, które połączą trasę z:

  • ekspresową S1,
  • DW933 (kierunek Chrzanów–Pszczyna),
  • oraz DW948 (Jezioro Żywieckie–Oświęcim).

To nie tylko wygodna alternatywa dla obecnego ruchu przez centrum miasta, ale też silny impuls rozwojowy dla całego regionu.

Zobacz postęp prac z lotu ptaka

Chcesz zobaczyć, jak wygląda inwestycja dziś? Sprawdź najnowszą galerię zdjęć z drona – „Zdjęcia z powietrza – wrzesień 2025”, przygotowaną przez wykonawcę. Te ujęcia naprawdę robią wrażenie i najlepiej oddają skalę tej imponującej budowy.

Foto: GDDKiA

Poprzedni artykuł

10 komentarzy

  1. „O tym, co można w Polsce zrobić decydują w połowie niemcy i źydzi.” – i ukraińcy. Zapomniałeś o ukraińcach. I o amerykanach – ponieważ amerykanie to też żydzi.

  2. @Zdezorientowany
    Też mnie to dziwi, że wiaduktu nie mogło być bo… obóz. Byłoby to zdecydowanie tańsze rozwiązanie i zapewne już by „stał”. Ale nie, stać nas na przepalanie kasy w beton pod ziemią. Do pierwszych poważnych opadów deszczu.

    Swoją drogą, dlaczego obwodnica w stronę Jedliny otwarta jest tylko w jednym kierunku? xD

  3. Dzięki:
    Komu ty drukujesz przecież te matoły Pisowskie Szydło i Morawiecki to nawet palcem nie kiwli żeby tą inwestycja ruszyła. Pieniądze na S 1 dała ta znienawidzona Unia Europejska a nie rząd.

  4. @zdezorientowany
    O tym,co można w Polsce zrobić decydują w połowie niemcy i źydzi.
    Teraz czekamy, aż niemcy pozwolą na budowę atomówki.

  5. Podobno to samorządowcy nie zgodzili się na otarcie ruchu, aby nie rozjeżdżać lokalnych powiatowych dróg….

  6. @Dzięki
    Pierwsze wzmianki o projekcie – 1996 r., przygotowanie studium wykonalności – 2006,
    Od 2006 trwają prace przy tej drodze, twierdzenie iż tą dorgę zawdzieczamy PiS to mocne nadużycie, które na tym portalu ktoś usiłuje wielokrotnie wcisnać, na zasadzie przypuszczam iż kłamstwo wielokrotnie powtarzane staje się prawdą. Lubują się w tym politycy, a tu na portalu przypuszczam izjedna osoba pod różnymi pseudonimami

  7. Nicromet postawił nową halę, wraz z wysokimi kominami raptem kilka lat wcześniej i widać to wprost z muzeum w Brzezince. Ale obecnie powstanie zwykłego wiaduktu nad torami nie może być, żeby NIE ZABURZAĆ HISTORYCZNEGO KRAJOBRAZU.
    10 metrów to dość głęboko patrząc na to, że utrzymanie przejezdności wiaduktu na Broszkowice o głębokości 2m jest problemem. Nie mogę się doczekać pierwszego okresu powodziowego i tej weryfikacji, jak sobie poradzą z wodą.

  8. Czy można się przejechać od Legionów w kierunku zakładów nowym mostem? Czy czeka na otwarcie całości?

  9. Dziękujemy rządowi PiS za obwodnicę i s1. Brawo brawo. Za PO w życiu by nie ruszyło. Janusz chodził w marszach do Bierunia za rządów PO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend