Od 15 czerwca Małopolska wprowadza ujednoliconą numerację linii kolejowych. Nowy system ułatwi podróżowanie, przesiadki i planowanie trasy po regionie.
Nowy system oznaczeń linii kolejowych w Małopolsce – prostsze i bardziej czytelne podróże już od 15 czerwca
W odpowiedzi na dynamiczny rozwój połączeń kolejowych i rosnące potrzeby pasażerów, Województwo Małopolskie wprowadza nowy system numeracji linii kolejowych. Od 15 czerwca 2025 roku wejdą w życie ujednolicone oznaczenia dla wszystkich połączeń realizowanych w ramach przewozów publicznych.
Dlaczego nowa numeracja?
Dotychczasowy system bywał nieczytelny – szczególnie dla osób podróżujących rzadziej, turystów i gości spoza regionu. Nowe oznaczenia wprowadzają przejrzystość i jednoznaczność. Składają się z liter i cyfr wskazujących charakter i kierunek połączenia:
- SKA – Szybka Kolej Aglomeracyjna (np. SKA1, SKA2),
- K – Małopolska Kolej Regionalna (np. K3, K7),
- S – Koleje Śląskie (połączenia na pograniczu),
- M – linie transgraniczne,
- P – kursy przyspieszone (np. SKA3P, K7P).
Ułatwienia dla pasażerów
Nowy system wspiera integrację z innymi środkami transportu, ułatwia planowanie tras z przesiadkami i pozwala łatwiej zidentyfikować charakter połączenia. Przygotowano również graficzny schemat połączeń z zaznaczeniem tras, przystanków i punktów przesiadkowych.
Gdzie będzie obowiązywać nowa numeracja?
- w pociągach obsługujących przewozy publiczne w Małopolsce,
- w rozkładach jazdy (drukowanych i online),
- w aplikacjach mobilnych i na stronach przewoźników,
- w schematach linii dostępnych w pojazdach i na stacjach.
System zaprojektowany na przyszłość
Nowa numeracja uwzględnia zarówno obecne, jak i planowane linie. Pozwala na łatwą rozbudowę bez konieczności reorganizacji w przyszłości. To kolejny krok w stronę nowoczesnej, zintegrowanej i intuicyjnej komunikacji publicznej w Małopolsce.
Nazwa | Relacja |
---|---|
SKA1 | Kraków Lotnisko/Krakow Airport – Kraków Główny/Main Station – Wieliczka Rynek Kopalnia/Salt Mine |
SKA2 | Sędziszów – Kraków Główny/Main Station – Skawina – Oświęcim |
K2 | Ostrowiec Świętokrzyski/Kielce/Sędziszów – Kraków Główny/Main Station |
K22 | Katowice – Olkusz – Tunel – Kielce |
SKA3 | Tarnów – Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim |
K3 | Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Rzeszów |
S31 | Katowice – Trzebinia – Kraków Główny/Main Station – Kraków Płaszów |
S1 | Katowice – Oświęcim |
K32 | Kraków Główny/Main Station – Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice |
K33 | Kraków Główny/Main Station – (Jaworzno Szczakowa) – Olkusz – Wolbrom |
S34 | Kraków Główny/Main Station – Częstochowa |
K5 | Kraków Główny/Main Station – Skawina – Sucha Beskidzka – Zakopane (wraz z odcinkiem Chabówka – Rabka-Zdrój) |
K51 | Sucha Beskidzka – Żywiec |
S51 | Katowice – Bielsko-Biała – Wadowice – Zakopane |
K52 | Kraków Główny/Main Station – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Bielsko-Biała |
K63 | Kraków Główny/Main Station – Kraków Nowa Huta – Podłęże |
K7 | Kraków Główny/Main Station – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój |
K71 | Jasło – Gorlice Zagórzany/Gorlice – Stróże |
M7 | Muszyna – Plaveč (Poprad-Tatry) |