Informacje

Katowice: Nowy peron dostępny dla podróżnych. Zmiany dla pasażerów z Oświęcimia i Krakowa

Foto: PKP PLK

Podróżni z Oświęcimia mogą już korzystać z nowej części peronu nr 1 w Katowicach. To ważna zmiana dla regionalnych połączeń kolejowych i wygody pasażerów. Sprawdź, co się zmienia.

Nowy peron, nowe możliwości – Katowice otwierają wschodnią część peronu nr 1

Od środy (2 lipca) podróżni z Oświęcimia i całego regionu korzystający z pociągów do i z Katowic mogą zauważyć duże zmiany. PKP Polskie Linie Kolejowe udostępniły właśnie nowo wybudowaną, wydłużoną część peronu nr 1 na głównej stacji w Katowicach. To ważny etap przebudowy jednej z kluczowych stacji w regionie.

Peron nr 1 będzie teraz obsługiwał m.in. regionalne pociągi jadące do Oświęcimia i Krakowa, a także dalekobieżne, kursujące od strony Sosnowca. W związku z tym zamknięty został peron nr 2, co warto wziąć pod uwagę planując podróż.

Większy komfort dla pasażerów – windy, ławki, udogodnienia

Dzięki modernizacji peron zyskał szereg udogodnień dla podróżnych:

  • działa platforma przyschodowa dla osób z ograniczoną mobilnością,
  • w tunelu prowadzącym na peron dostępne są schody ruchome,
  • nawierzchnia ma wypukłą fakturę – pomocną dla osób niewidomych i słabowidzących,
  • pojawiają się ławki i poręcze umożliwiające odpoczynek w pozycji stojącej,
  • w budowie są dwie windy, w tym jedna większa – przystosowana także do przewozu rowerów.

Dłuższy peron, większa przepustowość – pociągi nie będą się już blokować

Peron nr 1 został wydłużony o około 300 metrów w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu jednocześnie będą mogły zatrzymywać się na nim dwa pociągi z każdej strony, co znacznie poprawi przepustowość całej stacji.

To ważna informacja także dla pasażerów z Oświęcimia, którzy często korzystają z tej stacji jako punktu przesiadkowego.

Co dalej? Prace trwają do 2028 roku

Obecnie trwają prace przy części zachodniej peronu nr 1, ale to tylko część szerszego planu przebudowy całego węzła kolejowego w Katowicach. Do 2028 roku zmodernizowane zostaną m.in.:

  • główna stacja Katowice,
  • linie od Katowic Szopienic przez centrum miasta aż do Katowic Piotrowic,
  • wszystkie wiadukty, przystanki i obiekty inżynieryjne,
  • przystanki zostaną wyposażone w nowe windy, tablice, oświetlenie i systemy nagłośnienia.

Dodatkowo pod peronem nr 1 powstaje nowy tunel w kierunku ul. Mikołowskiej, który w przyszłości zostanie połączony z dworcem autobusowym przy ul. Sądowej dzięki planowanej kładce miejskiej. To oznacza łatwiejsze przesiadki między koleją a komunikacją autobusową.

Uwaga na zmiany – warto śledzić komunikaty

Modernizacja katowickiej stacji oznacza również czasowe utrudnienia. W różnych okresach ograniczany jest zarówno ruch kolejowy, jak i drogowy – m.in. ze względu na zamknięcia wiaduktów, które sukcesywnie są rozbierane i odbudowywane. Dotyczy to aż 14 obiektów.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

1 komentarz

  1. Tylko jak dojechać na ten peron? Do Katowic tylko z przesiadkami. Nie sądzę by IC czy EIP zatrzymywał się na tym peronie. No może jeden czy dwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend