Informacje

Bulwary w Oświęcimiu za 25 mln zł. Nowy park budzi zachwyt, ale i pytania radnych

Drewniane pomosty, plac wodny, wybieg dla psów i boisko do siatkówki plażowej – tak zmieniają się Bulwary w Oświęcimiu. Inwestycja za 25 mln zł z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji wywołała jednak także krytyczne pytania radnych.

Nowoczesna przestrzeń pełna atrakcji

Bulwary nad Sołą to jedno z najbardziej urokliwych miejsc w Oświęcimiu. Wiosną przyszłego roku mieszkańcy zobaczą je w zupełnie nowej odsłonie. Powstają alejki spacerowe i ścieżki dla rolkarzy, drewniane pomosty wijące się wokół drzew, plac wodny i nowoczesna strefa zabaw dla dzieci. Będzie wybieg dla psów, boisko do siatkówki plażowej, nowe oświetlenie i ławki.

Prezydent Janusz Chwierut podkreśla, że inwestycja ma nadać temu miejscu nowy wymiar:

– Bulwary są urokliwe, staramy się je uatrakcyjnić, wykorzystać potencjał Soły. Po zielonych tarasach przyszła kolej na rozbudowę parku Bulwary. Będzie to miejsce przyjazne, ciekawe, nowoczesne, pełne zieleni i życia – mówi włodarz miasta.

Dofinansowanie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji

Przedsięwzięcie jest częścią projektu Oświęcimskiej Przestrzeni Spotkań i ma wsparcie unijnego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Miasto pozyskało blisko 12 mln zł, a całość inwestycji to 25 mln zł.

Radni pytają o priorytety i sens wydatków

Choć wizja nowoczesnego parku budzi zainteresowanie, część radnych patrzy na inwestycję bardziej krytycznie.

Jakub Przewoźnik, radny miasta Oświęcim:
– Cieszę się, że nasze miasto korzysta z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. To ogromna szansa na pozyskiwanie zewnętrznych środków i odciążenie miejskiego budżetu. Jednak wydanie 25 milionów złotych na park budzi pytania: czy to rzeczywiście priorytet, który przełoży się na rozwój gospodarczy miasta? Czy inwestycja w tereny rekreacyjne, choć potrzebna, nie powinna iść w parze z tworzeniem miejsc pracy, wsparciem przedsiębiorców czy rozwojem infrastruktury, która przyciągnie inwestorów? Mieszkańcy, często zaniepokojeni o swoją przyszłość górnicy, oczekują, że środki z tak ważnego funduszu będą budowały długofalową siłę Oświęcimia, a nie tylko poprawiały jego wizerunek.

Paweł Plinta, radny miasta Oświęcim:
– Fundusz Sprawiedliwej Transformacji jest adresowany do regionów węglowych, takich jak Śląsk, takich jak właśnie zachodnia Małopolska i nasz powiat oświęcimski, gdzie miejsca pracy w górnictwie odgrywają od pokoleń bardzo istotną rolę. Kluczowe jest tu dla mnie słowo „transformacja”. Ile osób w wyniku transformacji energetycznej może teoretycznie w niedalekiej przyszłości stracić pracę w naszym mieście i powiecie? Ilu ludzi przydałoby się przekwalifikować zawodowo? Ile firm będzie musiało zmienić branżę? Gdzie nasza młodzież, z Oświęcimia i okolicy, będzie szukała zatrudnienia, gdy miejsc pracy w okolicznych kopalniach już nie będzie? A ile miejsc pracy, Drodzy Państwo, powstanie w nowym parku Bulwary?

– Bulwary nad Sołą w Oświęcimiu, z nowym parkiem czy bez, zawsze będą miały swój klimat. Dobrze, że jest dofinansowanie. Dobrze, że coś się robi. Uważam natomiast, że jest to kropla w morzu potrzeb – dodaje radny.

Waldemar Łoziński, radny powiatu oświęcimskiego:
– Pomysł na modernizację i uatrakcyjnienie parku Bulwary niezły, ale chciałbym usłyszeć, w jakim stopniu mieszkańcy brali udział przy projektowaniu tych zmian? Czy nowe rozwiązania będą uwzględniały potrzeby osób z niepełnosprawnościami, seniorów i rodzin z małymi dziećmi? Jakie będą koszty utrzymania parku? I co najważniejsze, czy elementy małej architektury będą należycie konserwowane? Bo ostatnio władze Oświęcimia mają z tym straszny problem.

Co dalej?

Wiosną 2026 r. mieszkańcy będą mogli przekonać się, jak zmienią się Bulwary. Choć inwestycja na pewno podniesie atrakcyjność turystyczną miasta, dyskusja o tym, czy takie wydatki są najlepszym sposobem wykorzystania funduszy unijnych, z pewnością będzie towarzyszyć jej otwarciu.

Foto: UM Oświęcim

Poprzedni artykułNastępny artykuł

36 komentarzy

  1. A co ma umowa do tego? Decyzje zapadły wcześniej. Koszt ronda turbinowego to nic przy całości. W sumie to można było zrobić każde takie rondo.

  2. Zatroskany – „Ktoś nie przypilnował wykonawcy i stąd gówniane rozwiązania.” – dokładnie tak. W zupełności pisiorku się z tobą zgadzam.

  3. @@
    Oj coś nie klei się narracja bo umowę na budowę DWR z Banimexem podpisał ZDW w lutym 2015 roku. A co do zasadności drugiego ronda w Bobrku to należy pytać rodowitego Bobrkowianina – Marka Sowę, który był wtedy Marszałkiem Województwa. Może coś wyjaśni, czemu preferowano Bobrek zamiast ronda turbinowego w Oświęcimiu (chociaż pierwsze o tym słyszę, dzięki za zwrócenie uwagi). Nie obchodzą mnie żadne partyjne nawalanki, skoro miasto nawet mając „swoich” jako zarządcę drogi nie potrafiło zatroszczyć się o swój interes a wygrał… Bobrek. Jak widać, usranej baletnicy przeszkadza i rąbek u spódnicy.

  4. 2014 rok to moment ogłoszenia budowy, pisano o tym w lipcu. Dlatego Krawczyk i Sowa. Po wyborach to był już inny skład. A, i zarząd zaklepał aż 160 mln, ale wydano tylko 107. Ktoś nie przypilnował wykonawcy i stąd gówniane rozwiązania.

  5. Zatroskany – koniec 2015 to decyzja o budowie (pieniądze w praktyce 90% unijne), w maju 2016 uroczyste rozpoczęcie, marzec 2018 zakończenie. To kto wtedy rządził? Niestety nie pamiętam już gdzie o tym czytałem, że rondo k. placu betonowego wg pierwotnego projektu miało być turbinowe – co na zdrowy rozum wydałoby się oczywiste.

    „Ronda w Bobrku nie są absurdalne. Dzięki temu mieszkańcy mają jak wjechać na nią i wice wersa” nawet mnie nie denerwuj. Chodzi o rondo przy ul. Kasztanowej. Na prawo – buraki, na lewo krzaki. Jeśli masz tam pole to rzeczywiście – z twojego punktu widzenia ma ono sens, aby trzy razy w roku wjechać tam na obwodnicę traktorem. Natomiast nigdy nie widziałem aby cokolwiek wjeżdżało albo zjeżdżało z tego ronda.

  6. Pierwszy etap dwr popularnie zwanej północną obwodnica miasta załatwili marszałek Marek Sowa ze starostą Józefem Krawczykiem. Jako żywo to peo. To oni rozpisali przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Jakie widać w pfu zapomnieli napisać, że mają być dwa ronda turbinowe. Ronda w Bobrku nie są absurdalne. Dzięki temu mieszkańcy mają jak wjechać na nią i wice wersa .

  7. W sklepach drożej niż na zachodzie, premier Tusk w poście: Inflacja, tak jak w sierpniu, poniżej 3 procent. Najważniejsza i najtrudniejsza obietnica wyborcza, czyli koniec pisowskiej drożyzny, spełniona. Robimy, nie gadamy.

  8. Zdezorientowany – dwupasmowa ulica Chemików wraz z rondami została zaprojektowania i zbudowana za czasów Szydłowej. Oba ronda miały być turbinowe, ale zdaje się w ostatniej chwili zabrakło pieniędzy i zrobiono na nich oszczędności. Pieniędzy zabrakł m in. dlatego, ponieważ w projekcie umieszczono całkowicie absurdalne i idiotyczne rondo w szczerym polu pomiędzy Gromcem a Bobrkiem.

    Magistrat może w tej sprawie co najwyżej prosić GDDKiA, bo nie jest właścicielem DK44. Zresztą koszt budowy drugiej jezdni od ronda k. Castoramy do ronda na Fabrycznej/Olszewskiego byłby z dziesięć razy większy niż miasto wydało na park na Bulwarach. A miasto nie ma takich pieniędzy.

  9. @Anonim i @@:
    Tak samo obwodnica w ramach DK44. Co nie zmienia faktu, że w żywotnym interesie Oświęcimia jest, żeby nie mieć korków. Ale w sumie to lepiej było przeczekać 15 lat, zmarnować miliony godzin i litrów paliwa aż ktoś wybuduje drogę z obwodnicą (częściową) i problem sam się rozwiąże. Plan na 2027, wykonanie pewnie kolejne dwa lata czyli pełna obwodnica będzie funkcjonalna w okolicach 2030. Nie można było załatwić tego przy okazji budowy obwodnicy od początku? Jak widać fundusze były, skoro zrobiły się drewniane deptaki na terenie zalewowym. Na Niwie już lata temu można było powiekszyć rondo i zrobić dwupasmowe, jak te jeszcze nie były „nie rekomendowane do nowych projektów” w ramach wytycznych ministerstwa.Teraz zostaje tylko turbinowe zrobić, zgodnie z wytycznymi. O rondach koło mostu jagiellońskiego to widzę że panuje taktyczne milczenie a też można je było udrożnić lata temu. Rondo na końcu ul. Chemików to też bubel – przekrój dwóch pasów na ulicy tylko po to, żeby zwężał się do jednego przed rondem, a przecież można było wykorzystać te dwa pasy i rozdzielić ruch w kierunku do miasta (lewy pas) oraz na Bobrek i ul. Zwycieśtwa (prawy pas).
    Ścieżki rowerowe?
    A po co? A na co to komu?

  10. Udało mu się załatwić miejsce parkingowe( koperta) dla inwalidów przy kościele Parafialnym to przecież jego wielki sukces.

  11. Radny Przewoznik jest kierownikiem agendy zamiejscowej Malopolskiego Urzędu Marszałkowskiego rządzonego przez PIS. Plinta jest pierwszym propagandzistą tejże instytucji, zatrudnionym tam na etat. Mam pytanie, do tych frustratów,.Co wy zrobiliście czy co Urząd Marszałkowski w ostatnich latach zrobił dla Oświęcimia. Chyba że waszym sukcesem jest przejęcie Centrum Romskiego na ulicy Berka Joselewicza, które jest wiecznie zamknięte dla turystów a od prawie roku działa jako instytucja województwa małopolskiego . Wszędzie weszycie problem a u siebie nie widzicie. Wstyd panowie!!!

  12. Z powodu uszkorzeń kładki pieszo – rowerowej pedalarze jeżdżą po chodnikach na moście przeganiając niejednokrotnie pieszych może Policja przglądnęla by się jak rowerzyści jeżdżą przez most koło zamku

  13. Miasto liczyło na uzyskanie dofinansowania w wysokości 80 proc. na tę inwestycję w ramach siódmej edycji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego na lata 2026 – 2030. I to się ostatecznie udało. Miasto posiada już projekty techniczne i jest szansa, że modernizacja tej przeprawy przez Sołę rozpocznie się w 2026 roku.

  14. Poczekać aż przyjdzie większą woda i wszystko będzie pod wodą, albo pójdzie z wodą.

  15. Ja już za parę lat widzę tam dziury w spróchniałych alejach i napis wstęp wzbroniony. Z tą jakością wykonania będzie jak z parkiem i fontannami obok OCK.

  16. Górnicy tylko oczekują… To jest cały PiS. Nic nie zrobić tylko dać elektoratowi żeby przejadł. Młodzież na kopalnię? Panowie, epoka industrialna się skończyła. Żyjemy w społeczeństwie opartym na wiedzy i nowoczesnych technologiach a nie na rąbaniu węgla i roszczeniach płacowych.

  17. Tak samo przydałby się zjazd prrawoskręt z ulicy Legionów na rondzie na stary most tam w godzinach szczytu tworzą się korki.

  18. Zdezorientowany – „dociągnięcie obwodnicy w przekroju 2+2 do ronda przy Orlenie a tam budowa ronda turbinowego” – w Warszawie interweniowali w tej sprawie Skrzypiński i Chwierut.

    Jest „planowana przebudowa blisko 2-kilometrowego odcinka drogi ma na celu dostosowanie infrastruktury do nowych realiów transportowych. Ustalono, że rozpoczną się prace nad przygotowaniem projektu technicznego. Dokumentacja ma powstać przy współudziale finansowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz lokalnych samorządów. Plan zakłada, że projekt wraz z pozwoleniem na budowę będzie gotowy do końca 2027 roku. Następnie możliwa będzie realizacja inwestycji przez GDDKiA”.

    – „Rondo na Niwie czy koło mostu jagiellońskiego wiecznie niewydolne i zakorkowane” – a widzisz jakieś praktyczne rozwiązanie? Ruch na Niwie się zmniejszy, kiedy zostanie ukończona cała południowa obwodnica i pojadą nią tiry z Mysłowic, Tychów i Bielska.

  19. Jak dla mnie to Oświęcimiowi przydałyby się inwesycje drogowe m.in. dociągnięcie obwodnicy w przekroju 2+2 do ronda przy Orlenie a tam budowa ronda turbinowego, żeby ułatwić dojazd do miejsc pracy (strefy ekonomicznej, Zatora) i odkorkować miasto. Ścieżki rowerowe na ZCHO też by się przydały mieszkańcom. Rondo na Niwie czy koło mostu jagiellońskiego wiecznie niewydolnei zakorkowane. Ale po co, lepiej zrobić park który będzie zalany w przeciągu 10 lat pierwszą lepszą powodzią. Włodarze mają niektóre pomysły dobre jak ogarnięcie terenu wokół dworca ale ten jest wyrzuceniem pieniędzy w błoto.
    Najlepsze są słomiane inwestycje – nietrwałe. Bo można je potem powtórzyć.

  20. Morawiecki miał taką wybudować ale skończyło się na obiecankach wyborczych miernota Pisowska.

  21. Nie sztuka wyjeżdżać z miasta. Miasto trzeba rozwijać. Przecież mając rząd z Tuskiem na czele kasa do Oświęcimia powinna płynąć Sołą a jakoś tego nie widać.

  22. Parki, parki a do roboty trzeba cisnąć na Śląsk lub do Krakowa. Oświęcim pod rządami PO się zwija! A był zapowiadany BUM – bo przecież mają władzę absolutną w rządzie i samorządzie.

    Dalej mamy powody do uśmiechania się?

  23. Jajogłowe POkemony jak coś w tym mieście wymyślą to zawsze porażka. Już widzę po kilku sezonach stan tych pomostów. Zobaczymy jak będzie skończone wszystko. Z utrzymaniem czegokolwiek rządowa i tuskowa przybudówka od wielu lat sobie w mieście nad Sołą najwyraźniej nie radzi. Żenada, wstyd i obciach. Ale kto głupiemu zabroni na marnowanie środków, głupawe decyzje. Tylko ludzi i miasta żal.

  24. macie tani prąd z wiatraków. trzy razy drożej niż był w węgla. 60 procent to podatki na węgiel.

  25. Plinta nic o prawdziwym życiu nie wie, bo nie ma nikogo na utrzymaniu i w zasadzie żadnych konkretnych obowiązków.

  26. A od kiedy to nasza młodzież szuka pracy w kopalniach skoro nie ma przyjęć?
    Kopalnie są wygaszane bo przynoszą straty i to jest fakt.

  27. Już widzę za kilka lat ten zgnite wszystkie drewniane mostki. Przecież w naszym mieście nikt o to nie dba.

  28. A jeszcze 5 dni temu nasi pisowcy domagali się kąpieliska i wykopania w Oświęcimiu jeziora.

  29. Ty Plinta nie wspominaj mi o górnikach i miejscach ich pracy .Co roku Polski podatnik dopłaca do tej skarbonki w tym roku chyba to kwota około 9 miliardów te pieniądze można by zainwestować inaczej ale najważniejsi są ryle bo im się to po prostu należy.

Send this to a friend