Informacje

Nowe autobusy elektryczne w Oświęcimiu. MZK rozbudowuje ekologiczny tabor

Oświęcimski MZK powiększa flotę autobusów elektrycznych. Do miasta trafiły dwa nowe Solarisy, a kolejne pojazdy zeroemisyjne dotrą jeszcze w tym roku. W 2026 roku tabor MZK będzie w pełni elektryczny.

Kolejne zeroemisyjne Solarisy wyjadą na ulice Oświęcimia

Flota oświęcimskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji systematycznie się powiększa. Do elektrycznego przegubowca dołączyły właśnie dwa nowe, 9-metrowe autobusy Solaris Urbino Electric. Kolejne trzy pojazdy dotrą do miasta jeszcze w tym roku, a w 2026 roku producent dostarczy ostatnie osiem z czternastu zamówionych „elektryków”.

– Realizujemy dwa duże programy na prawie 40 mln zł. Wśród nich jest program transformacji dla Małopolski Zachodniej i w ramach tego programu odbywają się pierwsze dostawy. Mamy już na stanie elektrycznego „przegubowca”, a teraz odebraliśmy dwa kolejne autobusy. Cieszymy się, że nasi pasażerowie będą mogli jeździć w komfortowych warunkach – mówi Bożena Fraś-Jaremko, prezes MZK Oświęcim.

Ekologiczna inwestycja i nowa infrastruktura ładowania

Nowoczesne pojazdy zakupiono dzięki środkom europejskim, w tym z programu Krajowego Planu Odbudowy (KPO)finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie obejmuje nie tylko autobusy, ale także budowę zaplecza technicznego – m.in. nowej stacji transformatorowej przy ul. Leszczyńskiejoraz pięciu ładowarek do pojazdów elektrycznych.

– To najnowocześniejsza w regionie stacja transformatorowa o mocy 400 kVA. Zainstalowaliśmy też pięć nowych ładowarek, które wkrótce zostaną odebrane przez Urząd Dozoru Technicznego. Inwestycja była konieczna, by zapewnić zasilanie dla czternastu nowych autobusów i jednego już posiadanego – dodaje prezes MZK.

Komfort, technologia i bezpieczeństwo

Nowe Solarisy oferują komfort na najwyższym poziomie: są niskopodłogoweklimatyzowane, wyposażone w Wi-Fibiletomatyoznaczenia brajlowskie, a także system monitoringu. Z myślą o kierowcach i pieszych pojazdy posiadają zaawansowany system bezpieczeństwa GSR2, który ostrzega o przeszkodach, pieszych oraz tzw. martwych punktach.

MZK liderem elektromobilności w regionie

Od września ulicami Oświęcimia, Brzeszcz i Chełmka kursuje już ponad 18-metrowy przegubowy autobus elektryczny. Pierwszy „elektryk” w taborze MZK pojawił się cztery lata temu – dziś spółka konsekwentnie rozwija flotę zeroemisyjnych pojazdów, stając się jednym z liderów ekologicznego transportu w Małopolsce Zachodniej.

Foto: UM Oświęcim

Poprzedni artykułNastępny artykuł

6 komentarzy

  1. Kolejny dziki parking znajduje się na ulicy Żwirki i Wigury koło prokuratury i Medi Sfery.Kierowcy przejeżdżają po chodniku i stawiają samochody na trawniku jest ich kilka .Dziwię się ,że Prokuratura nie interweniuje na Policji lub Straży . miejskej.Często do Oświęcimia przyjeżdżają prokuratorzy z innych prokuratur i widzą takie obrazki. Parkowanie na trawniku jest zabronione.

  2. AAA – to dość oczywiste, że jak chcesz wymienić baterię w pilocie do telewizora, to musisz go najpierw na jakiś czas „wycofać z użytkowania”.

    Za te autobusy elektryczne krakowskie MZK zapłaciło w 2017 roku 43 miliony złotych. Obecnie, biorąc poprawkę na inflację, to równowartość mniej więcej 60 milionów. Nowe baterie to całkowity koszt 12 milionów, czyli nie „3/4” tylko trochę ponad 1/5.

  3. W gazecie Krakowskiej opisano proceder dzikiego parkingu na przystanku autobusowym w mieście naprzeciwko kościoła Parafialnego .Po usunięciu kiosku ruchu nagle jak grzyby po deszczu zaczęły tam parkować samochody.Ponoć są to samochody pracowników Sądu Rejonowego w Oświęcimiu chodniki nie służą na parkingi jest to prawnie ,zabronione.Może UM by zabrał głos w tej sprawie.

  4. Inne miasta rezygnują z elektryków a my kupujemy. Np: W KRAKOWIE zakład miejski wycofał z użytkowania chyba 17 autobusów z powodu wymiany baterii na nowe ,które kosztują 3/4 ceny nowego spalinowego. Wygrał czynnik finansowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend