Informacje, Kultura, Sport, Wideo

Koleje Małopolskie odgrywają dziś kluczową rolę w komunikacji całego województwa

Pociągi KMŁ kursują nie tylko w obrębie aglomeracji krakowskiej, ale także do wielu ważnych ośrodków regionalnych – Oświęcimia, Tarnowa, Skawiny, Nowego Sącza, Zakopanego, Krynicy-Zdroju, Jasła czy Wieliczki. Dzięki temu mieszkańcy mogą sprawnie dotrzeć do pracy, szkół i uczelni, a także do miejsc turystycznych, które stanowią wizytówkę Małopolski. Tylko Koleje Małopolskie zapewniają bezpośrednie połączenie kolejowe z Kraków Airport, łącząc Małopolskę ze światem.

Multimodalny charakter to jeden z wyróżników Kolei Małopolskich.

Oprócz połączeń kolejowych spółka rozwija Małopolskie Linie Dowozowe – sieć aż 56 tras autobusowych, obejmującą wszystkie powiaty województwa. Autobusy MLD pełnią rolę dojazdową do kolei, ale także funkcjonują jako lokalny transport dla mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy często nie mają innej alternatywy komunikacyjnej.

Dzięki wspólnemu systemowi taryfowemu można z łatwością łączyć przejazdy autobusem i pociągiem w ramach jednej podróży. W 2024 roku z usług pociągów KMŁ skorzystało rekordowe 13,6 mln osób, a z autobusów MLD – aż 4 mln pasażerów.

Rola kolei w codziennym życiu mieszkańców stale rośnie, bo pociągi stają się coraz wygodniejszą alternatywą dla samochodu.
Codzienne podróże obsługiwane są przez nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), które zapewniają wysoki komfort podróży. Pasażerowie mają do dyspozycji klimatyzowane wnętrza, ergonomiczne siedzenia, przestrzeń dla rowerów i większego bagażu, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i przewijaki dla rodziców z małymi dziećmi. To standard, który znacząco wyróżnia podróż koleją od codziennej jazdy w korkach.

Kolej od lat uznawana jest za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego – przejazd pociągiem generuje kilkukrotnie mniej emisji CO₂ niż podróż samochodem.
Koleje Małopolskie konsekwentnie wzmacniają ten atut, wdrażając własne rozwiązania proekologiczne:

  • wszystkie 30 pojazdów wyposażonych w system rekuperacji energii (odzysk ok. 30% energii traconej podczas hamowania),
  • stosowanie ecodrivingu – eco hamowanie i eco parkowanie,
  • ECO PARKING z foliami UV, które redukują nagrzewanie pojazdów i zmniejszają obciążenie klimatyzacji.

Dzięki tym rozwiązaniom Koleje Małopolskie realnie obniżają zużycie energii i emisję dwutlenku węgla, pokazując, że transport publiczny może być nie tylko wygodny, ale i przyjazny środowisku.

Rozwój przewozów nie byłby możliwy bez nowoczesnego zaplecza technicznego i inwestycji w tabor.
W 2023 roku w Krakowie otwarto Punkt Techniczno-Eksploatacyjny – halę serwisową umożliwiającą pełną obsługę pociągów, wyposażoną m.in. w tokarkę podtorową, myjnię i zaplecze magazynowe. To właśnie tam odbywają się przeglądy i naprawy, które gwarantują bezpieczeństwo i niezawodność przejazdów.

Kolejnym krokiem jest inwestycja w nową flotę.

9 września 2024 roku podpisano umowę ramową na zakup 25 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł – największe zamówienie w historii spółki. Pierwsze pociągi pojawią się na torach w latach 2026–2027.

Każdy z nich pomieści 550 pasażerów, w tym 236 na miejscach siedzących, i będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz podróżnych z rowerami czy większym bagażem.

Nowoczesny tabor i inwestycje w infrastrukturę pozwolą nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale też rozbudować ofertę przewozową. Dzięki temu mieszkańcy Małopolski zyskają jeszcze lepsze i częstsze połączenia zarówno w granicach województwa, jak i do regionów sąsiednich.

Koleje Małopolskie są dziś przykładem spółki, która w ciągu zaledwie dziesięciu lat zbudowała silną markę i pozycję lidera transportu publicznego w regionie. Miliony pasażerów rocznie, rekordowe inwestycje i konsekwentnie rozwijana siatka kursów pokazują, że przyszłość kolei w Małopolsce rysuje się wyjątkowo obiecująco.

art. partnerski

Poprzedni artykuł
Send this to a friend