Informacje

Kolej Dużych Prędkości przez Oświęcim! Prezydent Nawrocki przywraca „szprychę” i strategiczny węzeł WMŚ w Małopolsce

Prezydent Karol Nawrocki podpisał inicjatywę ustawodawczą przywracającej pełną sieć „szprych” CPK. Oświęcim i Małopolska zyskają nowe linie kolejowe, krótsze czasy przejazdu i lepsze połączenia z resztą kraju.

Od wizji wyborczej do ustawy – Kalisz jako punkt startu

W czwartek Kalisz stał się miejscem, w którym prezydent Karol Nawrocki oficjalnie rozpoczął realizację swojej zapowiedzi wyborczej. Podczas pierwszej wizyty krajowej po zaprzysiężeniu podpisał swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dokument przywraca ambitną koncepcję z 2023 roku – pełną sieć „szprych” Kolei Dużych Prędkości, a nie ograniczoną jedynie do kilku metropolii. To plan, który ma połączyć Warszawę, CPK i największe regiony Polski nowoczesną infrastrukturą kolejową, obejmującą również miasta średniej wielkości, takie jak Oświęcim.– Centralny Port Komunikacyjny musi być kołem ze wszystkimi szprychami. Bez nich Polska będzie podzielona na wygranych i przegranych – mówił w Kaliszu prezydent Nawrocki.

179 km nowych torów w Małopolsce – z WMŚ do Krakowa, Katowic i Oświęcimia

Zgodnie z planem inwestora, w województwie małopolskim powstanie 179 km nowych linii kolejowych. Kluczowym punktem będzie WMŚ – Węzeł Małopolsko–Śląski – strategiczny rozdzielnik ruchu KDP na styku województw małopolskiego i śląskiego.

Z WMŚ rozchodzić się będą linie w kierunku Krakowa – poprzez nową linię nr 113, Katowic – z bezpośrednim połączeniem do CMK oraz Oświęcimia – przez Chełmek, dzięki nowej linii nr 111.

Wschodnia część województwa zyska też odcinki linii 73 (Busko-Zdrój – Tarnów) i linii 96 (Tarnów – Nowy Sącz), stanowiące fragment szprychy nr 7 Warszawa – CPK – Kielce – Tarnów – Krynica. Efekt? 73 proc. mieszkańców Małopolski będzie mogło w mniej niż godzinę dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Oświęcim w nowej roli – z peryferii na główny szlak

Dzięki nowej linii nr 111 (Biała Błotna – WMŚ – Chełmek) i modernizacji linii nr 93 (Chełmek – Czechowice-Dziedzice) Oświęcim zyska bezpośrednie połączenie z siecią KDP.

Korzyści dla mieszkańców i regionu:

  • błyskawiczne podróże – do Krakowa w ok. 40–45 minut, do Katowic w 20–25 minut, do Warszawy w mniej niż 2 godziny
  • nowe możliwości turystyczne – szybszy dojazd dla odwiedzających Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau i lokalne wydarzenia kulturalne
  • rozwój gospodarczy – większe szanse na przyciągnięcie inwestorów logistycznych i przemysłowych dzięki lokalizacji przy strategicznym szlaku
  • integracja z rynkiem pracy – codzienne dojazdy do Krakowa i Katowic staną się realną alternatywą dla samochodu

Kraków – Olkusz w 30 minut i rekordowe czasy przejazdów

Nowa infrastruktura pozwoli wykorzystać linię KDP także w ruchu regionalnym. Relacja Kraków – Olkusz ma zająć około 30 minut – dziś podróż busem lub samochodem trwa prawie dwa razy dłużej.

Budowa nowych tras skróci też czasy przejazdu na głównych kierunkach:

  • Kraków – Warszawa: 1 godz. 50 min (zamiast 2 godz. 15 min)
  • Kraków – CPK: 1 godz. 35 min
  • Kraków – Katowice: 35 min (teraz 1 godz. 35 min)
  • Kraków – Bielsko-Biała: 1 godz. (obecnie 2 godz. 45 min)

Ustawa jako gwarancja inwestycji

Wpisanie tych inwestycji do projektu ustawy nadaje im rangę priorytetu państwowego. Ewentualne ich usunięcie lub ograniczenie – w tym „szprychy” przez Oświęcim – wymagałoby zmiany prawa. Dzięki temu planowana linia KDP przez Chełmek i Oświęcim nie jest już jedynie koncepcją, ale projektem zabezpieczonym legislacyjnie.

A co Ty o tym sądzisz?
Centralny Port Komunikacyjny i jego „szprychy” to inwestycja, która może diametralnie zmienić mapę komunikacyjną Polski, w tym Małopolski i ziemi oświęcimskiej. Czy widzisz w tym szansę na rozwój regionu, czy raczej obawę o koszty i realizację? Podziel się swoją opinią w komentarzach – stawiajmy na merytoryczną, kulturalną i konstruktywną dyskusję.

Poprzedni artykułNastępny artykuł

43 komentarze

  1. Dlaczego teraz panie na kasach, kierowcy autobusów, nauczyciele, ekspedienci sklepowi, kurierzy, strażacy mają spłacać ze swoich podatków kredyty na nie swoje jachty, domki i inne luksusy z KPO?

  2. Premier w swoich mediach społecznościowych:

    „KPO to szansa na rozwój Polski! 19,4 km obwodnic wybudowanych z KPO!„

    Waldemar Buda:

    – Robili to nie tylko na żony!
    – Córka wojewody łódzkiego Doroty Ryl wzięła z KPO kilkaset tysięcy na cztery domy letniskowe!
    – To jest zorganizowana, ogólnopolska akcja!
    – Prokuratorów i zakładów karnych braknie!

    Prawdziwe życie:

    Najpierw wyłączyli stronę KPO, by nie sprawdzać dotacji na nieistniejące projekt. Teraz wyłączyli KRS, by nie sprawdzać firm, które pobierały kasę na wyimaginowane inwestycje. To już koniec tego rządu.

  3. @opinia. Dobrze, że go ceni, choć jak dla mnie na razie nie bardzo jest za co. To polityk bez doświadczenia. Przez ostatnie dwa dni tylko pokrzykuje jakby dalej trwała kampania wyborcza. Jak okaże się skuteczny i jego ustawy zostaną uchwalone to będzie dobrze, ale wydaje mi się, że to mało realne.

  4. Dziennikarze Newsweeka podliczyli obietnice Nawrockiego które przedstawił podczas orędzia. Wyliczyli, żeby je zrealizować potr,energia byłyby ogromne pieniądze około 100 miliardów złotych. Ciekawe skąd Nawrodzki weźmie tak dużo pieniędzy. Czy powiedział skąd weźmie na te swoje wypociny tyle kasy czy tylko tak sobie marzył.

  5. Z czego się ty cieszysz i podniecasz .Jeden wart drugiego obaj mieli zarzuty prokuratorskie ,robili złe rzeczy w życiu. Zadawali się z przestępcami prowadzili podwójne życie.

  6. Wreszcie mamy prezydenta Polski z prawdziwego zdarzenia,
    którego ceni prezydent Stanów Zjednoczonych.

  7. To w końcu kto w tym kraju rządzi Prezydent czy rząd z premierem na czele. Od kiedy to prezydent decyduje na co wydać budżet państwa .Te jego obietnice wyborcze są nic nie warte. On jest jako glowa państwa i jest tylko figurantem do spotkań z innymi dygnitarzami i prezydentami państw.

  8. Przede wszystkim gdyby rządził PiS nie byłoby środków z KPO. Po drugie PiS manipuluje jakoby nie wiadomo do jakich nadużyć doszło – zobaczymy czy to się potwierdzi. Po trzecie teorie o uchodźcach szturmujących zachodnią granicę są nieprawdziwe – polecam jechać i sprawdzić, po czwarte ruch obrony granic to zwykła dziecinada w wykonaniu tzw. prawdziwych patriotów, ale często bez elementarnej wiedzy historycznej. I jeszcze raz pytanie: czy obrońcy granic też będą strzec CPK? To wszystko się nie trzyma kupy. A pan prezydent pewnie wkrótce się przekona, że te inicjatywy ustawodawcze nie doczekają się realizacji. Kampania wyborcza się skończyła i teraz nie wystarczy pokrzykiwać, ale trzeba być sprawczym.

  9. „forsę na jachty itp. dostawali prawie wyłącznie znajomi działaczy pewnej partii.” – to jest pisiorze oczywiste kłamstwo. Ale masz rację: powtórzone tysiąc razy stanie się prawdą.

  10. Obywatele dziękują kolegom Janusza Chwieruta za KPO. Warto bo czekać na zablokowany hajs! To była dobra taktyka…

  11. Z Oświęcimia jedna firma dostała 320 tys zł na „dywersyfikacje swojej działalności” 😉

  12. Gdzie dzisiaj są „jebacy” spod ośmiu gwiazdek
    i do niedawna tak krzykliwi kodziarze? – nie ma ich.

  13. Ludzie się oburzają wałami przy KPO w dziale HoReCa, ale nie rozumieją ich istoty: forsę na jachty itp. dostawali prawie wyłącznie znajomi działaczy pewnej partii.
    Zgadnijcie jakiej.
    Polska zaciągnęła wielomiliardowy kredyt na wzmocnienie systemu feudalizmu politycznego w powiatach i gminach. Dzięki temu udało się spłacić wiele długów wdzięczności i zainwestować w wiele przysług, które będą procentować w przyszłości.
    By żyło się lepiej – „naszym”.

  14. „Pół miliona dla hotelu gdzie w zarządzie jest żona Czarzastego” – gdy przeglądnąć listę udzielonych dotacji okaże się Widzu, że załapali się na nie ludzie i z lewicy i z prawicy, z pisu z pewnością też.

  15. W sprawie CPK – to ma być zwykłe lotnisko, powiedzmy ze dwa razy większe od Chopina. Szans natomiast na dorównanie Frankfurtowi czy Heathrow, ze 100 milionami pasażerów rocznie – jak chciał pis – nie ma żadnych.

    To jednak mniejszy problem. Poważniejszą kwestią jest sieć kolei wielkich prędkości. Jasne, fajnie byłoby mieć takie superpociągi w każdym powiecie. Żeby każdy żywieccczanin czy sanocczanin mógł podróżować od siebie z prędkością 300 km/h. Jest tylko drobny kłopot, a właściwie dwa:
    – koszt budowy kilometra takiej linii to ok. 80 – 100 milionów złotych.
    – bilety na takie pociągi, pożerające mnóstwo energii elektrycznej, są dość drogie. Zostaje więc pytanie o frekwencję w takich pociągach na mniej obleganych trasach. Dobrym przykładem są tu autobusy małopolskich kolei Włoszka, duże i praktycznie jeżdżące puste, które krążą sobie między gminami zupełnie bez sensu.

  16. „Wypierdolić won wszystkich”. Ciekawa koncepcja. Swoja drogą nie przystoi Panience tak kląć, czyż nie?

    Jak dość powszechnie wiadomo Tusk nie cierpiał Pełczyńskiej-Nałęcz. I jak się okazuje miał ku temu słuszne powody.

    Może to zabrzmi seksistowsko, ale Pełczyńska-Nałęcz to kolejna przemądrzała „polityczka”, jak np. Mucha i parę innych, wypielęgnowana baba po pięćdziesiątce, która zamiast zajmować się pracą, podnoszeniem kwalifikacji itp. lub przynajmniej słuchać się kompetentnych podwładnych, woli „energicznie podejmować decyzje”. Z wykształcenia „politolożka”, wsadzona wg. klucza partyjnego do resortu na którym kompletnie się nie zna. Gdzie potrzebny byłby sprawny urzędnik, prawnik lub księgowy.

    Ja nie wiem na czym to polega. Być może tego rodzaju kobiety wyobrażają sobie, że są bezustannie poddawane przez mężczyzn straszliwej presji i dlatego muszą każdorazowo okazywać „męską” stanowczość. Gdy w rzeczywistości nie mają ku temu ani talentu, ani umiejętności.

  17. PiS krzyczy o aferze z KPO, ale o ile wiem, to akceptacją wniosków i podziałem środków unijnych zajmują się samorządy wojewódzkie. Ciekawe jakie projekty dofinansowano w Małopolsce, w której przecież rządzi… PiS?

  18. Pół miliona dla hotelu gdzie w zarządzie jest żona Czarzastego, milion dla hotelu Łąckiego czyli posła PO… nie, to nie jest czyste złodziejstwo, to nie jest przekazywanie wprost pieniędzy swoim…

  19. Sienkiewicz dobrze powiedział. Pieniądze są na poprawę życia. Problem tylko w tym by wydane były na wędkę a nie na rybę. Jeżeli będą miejsca pracy to ludziom będzie się żyło lepiej. Niestety Polacy zobaczyli co się działo przez ostatnie osiem lat i zaczęli robić to samo co poprzednia władza. Ryba zawsze psuje się od głowy. Zresztą kombinatorstwo mamy zakodowane z czasów komuny.

  20. Ta szprycha to już działa czy dopiero trafi do Sejmu? Jeżeli trafi do Sejmu to możemy na nią długo, ale to bardzo długo czekać. Tylko z szybkiej kolei w Oświęcimiu, skoro jest tu tle rozjazdów i zbyt krótkie proste odcinki by ta kolej mogła się rozpędzić. Ponadto w Czechowicach trzeba lokomotywę przestawiać. Panowie zejdźcie na ziemię.

  21. W sieci krąży rolka z czasów kampanii wyborczej, gdzie Bartłomiej Sienkiewicz prawdę powiedział o KPO 😂

    „Pieniądze z KPO są dla ludzi, na życie codzienne, na komfort tego życia.
    I od tego jest ekipa Koalicji Obywatelskiej”

  22. Małpeczko, zwalanie odpowiedzialności na panią minister/wojewodów jest tak słabe i nic nie znaczące. Nie jesteś w stanie zmniejszyć odpowiedzialności z Tusk na kogokolwiek. Bo to on i nikt więcej nie jest za to odpowiedzialny (chcesz władzy, to ponieś za to odpowiedzialność) ale całe polskie społeczeństwo będzie za to spłacać!!! Nie wykręcaj się małpeczko. Wszyscy wiedzą, że król jest nagi, czyli Tusk. Wypierdolić won wszystkich. Bo wszyscy są umoczeni.

  23. Dla porządku: „wcześniej pisała, że brak reakcji/odpowiedzi oznacza, że jesteśmy nikim/kimś niewartym” – nic podobnego. Pochrzaniło się Panience. Tylko kiedy jestem już zmęczony chamstwem i obelgami moich pisowskich oponentów – odpuszczam. Natomiast Panienka choć bez sensu, widać z serca pisze. Dlatego grzecznie odpowiadam.

  24. Afera z dotacjami z KPO to wynik urzędniczej niekompetencji, braku nadzoru nad sensownością składanych wniosków. Nie zaś czystego złodziejstwa z czasów pis, gdy przekazywano wprost pieniądze „swoim”, na mocy indywidualnych decyzji pisowskich ministrów.

    Trzeba ustalić kto był za tą aferę odpowiedzialny. Na jakim szczeblu decyzyjnym zabrakło refleksji co do szczelności systemu: czy ministerialnym, dyrektora departamentu, czy gdzieś niżej. Tak czy owak ministra (czy jak ją zwał) Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz (partia Hołowni) powinna wylecieć ze stanowiska jak z procy. W sieci pojawił się z nią wywiad, w którym chwali się, że osobiście wydała podwładnej dyspozycje w sprawie poluzowania kryteriów, przy ocenie wniosków do wypłat z KPO. A jak kryteria poluzowano, to wszelkie cwaniaczki, różne Janusze biznesu, doszły do wniosku, że grzechem byłoby nie skorzystać.

    Jeśli nawet prawdą jest to, co mówi ministra Pełczyńska, że przyznano właściwie bez kontroli 0,6% całości kwot z KPO, to i tak oznacza stratę „tylko” ok. 750 milionów. To klęska wizerunkowa rządu, którą paść się będzie propaganda opis przez najbliższe miesiące, a może i lata.

  25. W ogóle powinnam się poczuć się wyróżniona, że małpeczka skierowała wypowiedź do mnie. Wcześniej pisała, że brak reakcji/odpowiedzi oznacza, że jesteśmy nikim/kimś niewartym ..Jakoś mnie to nie rajcuje, ale małpeczko, poczuj się wyróżniona… dla samej siebie 😀 Zachęcam do merytorycznej dyskusji, bo to obecnie małpeczko reprezentujesz… jesteś nikim/nie wartym odpowiedzi.

  26. Małeczko ja rozumiem, że nie rozumiesz. Wybaczam Ci. Bo jesteś nikim. Powodzenia 😀

  27. Nikt Pannie rozumu nie dał? To przykre.
    „obecny rząd jest nakierowany na Niemcy oraz Rosję” – co to za bełkot? Czy Panienka w ogóle wie, co pisze?
    „Dlaczego zależało IM na rozwalenie sektora prawnego” – komu? Mrocznym siłom? Żydom? Gdzie? Kiedy? Jak?
    Ręce opadają.

  28. To prawda, że potrzebujemy szybkiej zmiany rządu, bo obecny jest nakierowany na Niemcy oraz Rosję. Dlaczego zależało IM na rozwalenie sektora prawnego? Sądy? Prokuratura? Sąd najwyższy? Trybunał? A przecież to MY jesteśmy suwerenem, od którego WSZYSTKO zależy? Mylę się? ONI/PO czują się bezkarni! Największe nieszczęście i ICH przekonanie. Z jakiego powodu? Dlaczego? Bo pili z ruskimi z FSB? Ale ONI mają TVP nielegalną, dzięki której wpływają na jakiś margines/nieogarniętych Polaków, bo słuchają/wpływają na naród/suwerena. A prawda jest taka, że większość Polaków traktuje telewizję Republika jak wyrocznię i jedyne słuszne źródło prawdy! Co to o nich świadczy? Że ci ludzie, mają świadomość, co jest prawdą, a co nie. Ja mam swoją opinię, jednak nie śmiem podzielić się z tym z Tobą Batyrku, czy tam jakoś tam się zwiesz. Powodzenia, że będąc przeciw PiSowi, przyniesie Wam korzyści…Jeśli tak, dlaczego macie tak naprawdę dość Tuska i się wstydzicie tego, czego on mówi/robi? Takie dodatkowe i na marginesie pytanie? Może dlatego dali dotację (rząd Tuska) na swingers klub 😀 żeby się wyluzować? Powodzenia dzieciaki 😀 Mam dopisywać, że mam dla Was odruch wymiotny, bo jesteście idiotami bez własnej, refleksyjnej opinii?

  29. @ Wielki Bu
    No właśnie. Rząd. A nie ta banda nieudaczników i sprzedawczyków. Swoją drogą przepier…. kasę, która pomogła wrócić im do koryta. To swoista wirtuozeria.

  30. Prezydent to se może przy piwie z kolegą kibole podyskutować o Polsce .Od rządzenia jest rząd i premier a nie jakiś tam figurant.

  31. Te pacany przez ostatnie 8 lat nie potrafili wybudować kilkudziesięciu kilometrów lini kolejowej Oświęcim- Tychy a chcą budować tysiące kilometrów.

  32. Rząd jest wybrany na 4 lata a jak rozliczenia będą skuteczne, to kolejne wybory wcale nie muszą być przegrane. Trzeba pokazać sprawczości i kilka osób skierować do celi.

  33. Prezydent powinien współpracować z rządem a nie nastawiać się na konfrontację bo jego inicjatywy przepadną bez współpracy.

  34. mamy już bezpośrednie połączenie z kołobrzegiem jak powstanie cpk to też będzie mieć warto z nim połączenie jestem za

  35. Uśmiechnięta koalicja odrzuci projekt prezydenta i wszyscy będą uśmiechnięci. W Polsce konieczna jest pilna zmiana rządu!

  36. Za komuny z Oświęcimia do Katowic jechało się 45 minut. Potem przyszły szkody górnicze i Solidarność, która zachodnim koncernom sprzedała co lepsze zakłady. Potem PiS uwalił Cargo nakazując wożenie węgla kosztem innych kontraktów. Więc kontrahenci skorzystali z usług prywaciarzy.

  37. Zibi to jak, Prezydent może zmienić treść ustawy uchwalonej przez Sejm, czy nie może.

  38. Ps czyją ustawę podpisał? Sam wprowadził zmiany? Ten artykuł to jakiś bełkot.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send this to a friend