Informacje

OŚWIĘCIM. POLREGIO dzięki KPO kupi 98 nowych pociągów, z czego 20 z nich trafi do Małopolski

Foto: Skład POLREGIO

POLREGIO największym beneficjentem w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na zakup taboru pasażerskiego ze środków KPO. Spółka uzyskała ponad ⅓ alokacji środków przeznaczonych w konkursie, która wynosi 2,16 mld złotych. W poniedziałek CUPT ogłosił listę rankingową w postępowaniu, w którym 11 wnioskodawców starało się o fundusze. Tylko POLREGIO złożyło 10 wniosków o dofinansowanie zakupu 98 jednostek taborowych. Dla zaspokojenia potrzeb pasażerów największego krajowego przewoźnika przeznaczonych zostało ponad 780 mln złotych dofinansowania, jednak to nadal za mało by nadrobić zaległości inwestycyjne.

Warto podkreślić, że średni wiek taboru Spółki to ponad 40 lat i jest jednym z najstarszych na rynku. Łącznie w ciągu kolejnej dekady, zgodnie ze strategią taborową POLREGIO, do wymiany jest min. 300 pojazdów, w tym 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 50 pojazdów na linie niezelektryfikowane.

– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają flotę nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to być albo nie być. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – mówi Adam Pawlik, prezes zarządu POLREGIO S.A.

Ponad 780 milionów złotych na 98 pojazdów to niewątpliwy i ogromny sukces dla spółki, która potrzebuje nowego taboru i od dawna była pomijana w dystrybucji środków unijnych.

– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT potwierdził jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również podejście CUPT-u do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą w pełni, optymalnie wykorzystać przyznane środki – postuluje prezes Pawlik.

Zmniejszona wartość dotacji z 84% na prawie 25% oznacza, że aż 75% wartości pojazdu musi być rozliczone w ramach umowy służby publicznej PSC (public service contract). – Dla budżetów wielu województw będzie to nie do przyjęcia i w efekcie zakupy mogą zostać w ogóle zaniechane – mówi prezes zarządu POLREGIO S.A.

Dlatego spółka apeluje o rewizję tego progu i podniesienie do poziomu maksymalnego. Konieczne będzie też wydłużenie okresu rozliczenia dotacji przynajmniej o 2 lata, czyli do czerwca 2028 r., ze względu na to, że nie da się skokowo zwiększyć mocy produkcyjnych u producentów taboru.
– W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko utraty dofinansowania, co dotyczy wszystkich wnioskodawców i producentów – podkreśla Adam Pawlik.

POLREGIO, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło w ramach KPO wnioski na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w woj. małopolskim, po 14 szt. w łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 szt. w woj. lubelskim, po 10 szt. w woj. pomorskim i lubuskim, 8 szt. w woj. wielkopolskim oraz po 5 szt. w woj. dolnośląskim i świętokrzyskim.

– Zakwalifikowanie na listę podstawową wniosków POLREGIO dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną objęte również województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną poprawę jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes POLREGIO S.A.

Źródło: Polregio


Fragment mapy z trasami nowych pociągów Polregio, które będą kupione z funduszy z KPO. W Małopolsce będą jeździć na wszystkich trasach obsługiwanych przez Polregio poza LK117 oraz Sucha – Żywiec.

 

Poprzedni artykułNastępny artykuł

32 komentarze

  1. @efekt Tuska

    I teraz jescze raz, tym razem na trzeźwo, napisz o co ci chodzi

  2. Investors uciekaja z Polski ludzie ttavs prace a to dopiero poczatek!

  3. Gumofilc Pan Prezydent nie zlamal Konstytucji natomiast POpaprancy jeszcze niczrgo konstytucyjnego nie zrobili!

  4. W łamaniu konstrukcji jest tylko jeden lider. To niejaki Duda zdarzyło mu się to kilka razy ,łamanie prawa zdarza mu się dosyć często .A ponoć z wykształcenia jest prawnikiem.Wszystko co robi to robi po linii partyjnej nie prawnej.

  5. Anonimie spadaj do Moskwy. Twoimi kolegami z Tychów ABW już się zajęła. Przyjdzie kolej i na ciebie.

  6. Gumofilc tych co wymieniles to Prawdziwi Polacy nie POpaprancy lamiacy prawo praworzadnosc lamiacych za każdym razem Konstytucje ,konkludujac przyjdzie ten czas!

  7. Anonim
    Ale kto to zrobi jak już wszyscy przestępcy będą siedzieć w kiciu. Kaczyński, Macierewicz, Morawiecki
    Szydło, Sasin, Błaszczak, Czarnek, Szumowski, Glapiński, Kamiński, Wąsik, Ziobro.

  8. Hmmm parking na Dworcu miał być pusty. Tak ogłaszali jego przeciwnicy. Może nie jest całkowicie zapełniony (300 na 400 jest zajęte), ale tylko dlatego, że jest jeszcze parking kolejowy. Przystanek kolejowy ma służyć nie tylko mieszkańcom Osiedla, ale też mieszkańcom powiatu. Na przykład w dostaniu się do szpitala czy Starostwa. Tym bardziej, że busiarze likwidują linie bo ludzie przesiedli się do pociągów.

  9. Na bodnara w kiciu na białołęce glosowalo 90% skazanych!

  10. gumofilc prawda boli wiem dobrze ze bodnar robi miejsce w kiciu nie bedzie tloku jak skonczy sie koalicja rudej wrony !

  11. KPO to ta wysoko oprocentowana pożyczka?…. za któą mamy wspierać upadającą gospodarkę Niemiec?

  12. Szanowni Państwo , w krótce wybory do parlamentu europejskiego , wybierzmy dobrze tak by to co było nie miało szans na psucie wszystkiego wokół tak jak to było przez te ostatnie lata. Niech im pozostaną wulgarne i głupkowate komentarzyki w sieci .

  13. Firmy uciekaja bo polski ład był dla nich nie do przełknięcia. Masz firmę? Oczywiście ze nie , bo za te bzdury które tu bazgrzesz płaca ci pod stołem…

  14. I przez Morawieckiego,i prokuratora Zero zablokowana tyle w temacie pisowski Tyrolu.

  15. KPO działa , żadne odczynianie rzeczywistości nic nie zmieni , drodzy pisowcy…

  16. Dlaczego nie ma przystanku PKP na Błoniach? Mieszkańcy Starych Stawów też nie gorsi i wybudowanie bocznicy kolejowej nie sprawiłoby większych problemów. Myślenie, że rozwiązaniem byłoby lepsze skomunikowanie obecnego dworca z różnymi dzielnicami miasta jest zbyt małostkowe. Zresztą skąd dyr MZK ma wiedzieć o jakich godzinach przyjeżdżają i odjeżdżają pociągi.

  17. Najlepiej jakby przystanek był na ulicy Szpitalnej obok bloków. Mieszkańcy po wyjściu z bloku od razu wsiadali by do pociągu.Bareja by lepiej nie wymyślił .

  18. Mieszkańcy Oświęcimia w większości przypadków zbliżają się do emerytury, mało który z nich potrzebować będzie przystanku na Osiedlu, chyba że masz na myśli taki na „wieczność”.

  19. Czy Osiedle nadal będzie wykluczone z komunikacji kolejowej? Na Osiedlu mieszka więcej mieszkańców niż na Zasolu. Dworze PKP obsługuje więcej turystów niż mieszkańców Oświęcimia.

Send this to a friend