Informacje

OŚWIĘCIM. Ruszyła budowa wielopoziomowego parkingu

Obok dworca PKP, w miejscu po wyburzonym hotelu  „Glob”, miasto buduje nowoczesny parking wielopoziomowy. Przebudowana będzie też częściowo ulica Powstańców Śląskich. Ciężki sprzęt wjechał już na teren inwestycji i rozpoczęły się prace przygotowawcze  pod wzniesienie fundamentów. Park nad Ride będzie pełnić funkcję węzła przesiadkowego w kierunku Krakowa, Katowic czy Czechowic – Dziedzic, ułatwiającego mieszkańcom Oświęcimia oraz okolicznych miejscowości korzystanie z transportu kolejowego. Inwestycja, która otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości 14, 3 mln zł zakończy się w 2020 roku. Całe przedsięwzięcie, które obok budowy parkingu obejmowało również wyburzenie dawnego hotelu „ Glob” kosztuje ponad 19,4  mln zł. – Przejęliśmy grunty od PKP kilka lat temu, uznając, że to miejsce powinno być zagospodarowane pod węzeł przesiadkowy pomiędzy Małopolską, a Śląskiem – wyjaśnia prezydent Janusz Chwierut. – Nasz projekt wiąże się także z planami spółki PKP, która przystępuje do przebudowy dworca kolejowego w Oświęcimiu oraz modernizuje linie kolejowe w kierunku Krakowa i Czechowic-Dziedzic – podkreśla. –  Dzisiaj największym problemem dla podróżujących kolejami jest zbyt długi czas przejazdu na trasie do Krakowa czy Katowic i dobrze się stało, że PKP zaczyna to zmieniać – kontynuuje prezydent.  – Kolej za kilka lat stanie się podstawowym środkiem transportu –  dodaje.

Nowoczesny i funkcjonalny parking będzie posiadał 4 kondygnacje z ciekawą elewacją, gdzie powstaną stanowiska postojowe dla 300 samochodów, miejsca dla rowerów, skuterów i motocykli.  Zadbano o toalety, pomieszczenia obsługi parkingu. W obrębie pochylni wyjazdowych i zjazdowych usytuowane zostaną klatki schodowe i windy, dostępne z każdego poziomu. Na parkingu będzie obowiązywała komunikacja w układzie „split levels”, z jednokierunkowym ruchem pojazdów i systemem dwóch podwójnych pochylni, do jazdy w górę i w dół. Wjazd na parking bod ul. Powstańców Śląskich będzie dwoma nowymi zjazdami. Dodatkowo zmieniona zostanie organizacja ruchu. Wydzielone zostaną 3 pasy ruchu,w tym pas do lewoskrętu na Park and Ride i PKP. Wybudowane zostaną też wysepki. Przebudowany zostanie zjazd na teren parkingu dworca kolejowego. Wyjazd z Park and Ride i PKP stanowić będzie jedynie prawoskręt, a pobliskie rondo umożliwiać będzie zawrócenie.

Dawny hotel „ Glob” zniknął z krajobrazu Oświęcimia wiosną tego roku.

UM Oświęcim

Poprzedni artykułNastępny artykuł

27 komentarzy

  1. Człowieku z miasta: nie muszę się skupiać, ponieważ to dziecinnie proste: powiatowy inspektor podlega wojewódzkiemu, wojewódzki głównemu, a główny ministrowi. Ale tak czy siak to jeden pis.
    Nie napisałem nigdzie że powiatowy inspektor podlega staroście. Wytęż wzrok i sprawdź. Ale po linii partyjnej byłaby przypuszczalnie większa szansa, że pisowski inspektor zrobiłby cokolwiek na interwencję pisowskiego starosty, niż platformiastego prezydenta. Tak czy inaczej obaj powinni spróbować. Tymczasem od pół roku zero informacji na ten temat, a kamienica stoi sobie i się rozpada. Może ciebie to nie obchodzi, ale mnie tak. Nie cierpię urzędniczej indolencji, na zasadzie „nie da się” i olewania obywateli..

  2. @ wpierniczony, no ładnie to wszystko napisałeś a teraz skup się. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego podlega Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, nie Prezydentowi Miasta i nie, Staroście. Więc swoje pytania kieruj do Krakowa, gdzie ma siedzibę WINB.

  3. Co może powiatowy inspektor nadzoru budowlanego?
    – Wydawanie decyzji nakazującej przeprowadzenie kontroli stanu technicznego obiektów budowlanych, urządzeń lub instalacji w czasie ich użytkowania,
    – Wydawanie, w drodze decyzji, nakazów usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości stanu technicznego
    – Wydawanie decyzji nakazujących, właścicielowi lub zarządcy, rozbiórkę obiektu i uporządkowanie terenu, w przypadku gdy obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia,
    – Wydawanie, w drodze decyzji, nakazów właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego opróżnienie bądź wyłączenie w określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania w przypadku bezpośredniego zagrożenia zawaleniem,
    – Zapewnienie, na koszt właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, zastosowania niezbędnych środków zabezpieczających, w razie konieczności podjęcia działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia
    I tak dalej. Więc powiatowy inspektor sporo może. Jeśli nie zrobił nic, to po prostu skandal. A jest z pewnością urzędnikiem – to miałem na myśli. Natomiast do urzędników z urzędu miasta nic nie mam, przypuszczam, że rzeczywiście to nie są ich kompetencje.
    Oczekiwałbym jednak od kogokolwiek jakiejś informacji – co dalej z tą kamienicą, da się albo nie da się coś zrobić, kiedy mogą być jakiekolwiek efekty. Bo do tej pory wygląda to tak, jakby wszyscy mieli tą sprawę głęboko w czterech literach. A ludziom najwyżej kiedyś coś na głowę spadnie.

  4. @wpierniczony skup się, ogarnij i nie mieszaj struktur, prawa własności i kompetencji. Po pierwsze pan, który był PINB nie awansował tylko zmienił firmę, taka inna zmiana. Że niby nie zrobił nic? Fakt ale jak mawiali ci co go znają – boi się własnego cienia.
    To, że teren wokół kamienicy został ogrodzony to zasługa urzędników z urzędu miasta. I nie tolerują, tylko nie mają innej opcji, bo kamienica jest prywatna i miasto nie może bez wyroku sądu jej przejąć ani wydać pieniędzy na jej zabezpieczenie.
    Zanim coś napiszesz, pomyśl, poczytaj, zapytaj tych co wiedzą więcej od ciebie, bo inaczej robisz sobie wstyd i przykrość.

  5. Po północy przyjeżdża jedyny pociąg bezpośredni z Warszawy do Oświęcimia, chwilę przed nim odjeżdża ostatni autobus miejski. Może by tak w ciągu w nocy ze 3 autobusy robiły kółko po Oświęcimiu?

  6. Remont linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Oświęcim jest wpisany do planów inwestycyjnych PKP na lata 2019-2021. Czyli może nie będzie tak źle.

  7. Przy okazji chciałem zapytać w podobnej wkurzającej sprawie – kamienicy na rogu Dąbrowskiego i Placu Kościuszki: czy to prawda, że odpowiedzialny za to powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Oświęcimiu najpierw przez pół roku nie robił w tym zakresie kompletnie nic, a teraz, żeby było ciekawiej, awansował na dyrektora Sądu Rejonowego w Oświęcimiu? Nie rozumiem dlaczego urzędnicy tolerują ten stan: zamknęli dookoła chodnik barierkami i uważają problem za rozwiązany. Tak może zostać przez najbliższe 15 lat? Aż ta kamienica całkiem się rozpadnie i kogoś przy okazji zabije?

  8. Niektórzy komentujący tutaj chyba nie wiedzą, że ten parking nie jest dla mieszkańców Zasola. Głównie z niego będą korzystać mieszkańcy okolicznych miejscowości, zostawiać auto na tym parkingu i jechać do Krakowa albo Katowic (po remontach mam nadzieje, że w miarę szybko). Tak naprawdę to taki parking powinien Powiat finansować a nie miasto! bo parking będzie dla mieszkańców powiatu a nie Oświęcimia, którzy na dworzec mają w miarę blisko.

    Co do samych pociągów to trzeba polikwidować przystanki typu Gorzów, Dwory albo Przeciszów czy Spytkowice, wtedy pojedzie pociąg szybciej.

    Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na brak posterunku Straży Ochroni Kolei w nowym dworcu.

  9. Jeśli jest okazja zabrać fundusze z zewnątrz to chyba lepiej brać niż nie
    Dziś rzeczywiście nie ma takiej potrzeby by parking był tak duży, ale za kilka lat być może tak.
    Jazda koleją (na razie Pendolino) zrobiła się modna, szybsza i wygodna. Kto wie może za kilka lat przez Oświęcim będzie przejeżdżało kilka nowych pociągów a ludzie chętnie z nich będą korzystać.
    Zobaczcie jeszcze 10-12 lat temu jak w Polsce wyglądała infrastruktura drogowa…. a dziś ?

  10. A to wiecie, że działka obok Hiltona, na której miałbyć amfiteatr, podobno została sprzedana? A był to jeden z niewielu dobrych pomysłów w ramach OPS.

  11. Miałem nie dodawać komentarza, ale pozostawię po sobie ślad. Budowa park ride w Oświęcimiu wyprzedza realne potrzeby kierowców i możliwości modernizacji linii kolejowych przez pkp o co najmniej 20 lat. Można sobie zadać pytanie czy za 20 lat obiekt ten będzie wymagał remontu lub innych przeróbek. Nie mówiąc już o rocznym utrzymaniu. Obserwując politykę inwestycyjną aktualnej rady miasta i prezydenta, charakteryzuje się ona wielkim przypadkiem. Raz most duchów, raz park ride i raz dom kultury na Zasolu. A może coś z tego wyjdzie…

  12. Pełna zgoda Kierowco, u nas, zamiast robić rzeczy potrzebne, robi się cokolwiek (i jeszcze najczęściej do d…), żeby zainstnieć, wydać kasę itp. Tak jak wymiana całkiem dobrych barierek przy moście jagiellońskim, które wystarczyło wyczyścić i odmalować. Żeby było śmiesznie wymieniono tylko część, od strony Kęt zostały biało-czerwone.

  13. Należy zasadzić wzdłuż ulic o największym ruchu, np. Dąbrowskiego, pasy wysokich żywopłotów, np. z ostrokrzewów, które osiągają do 2,5 metra. Rzadko wymagają cięć i wyglądają naprawdę ładnie. Pełnić mogą w ten sposób rolę żywych ekranów dźwiękochłonnych, wyłapią też trochę spalin. Mieszkańcy będą wdzięczni, a miasto wypięknieje. Koszt minimalny.

  14. Super że ten straszny Glob zniknął a parking będzie wykorzystany po uruchomieniu połączeń. Inwestycja uzyskała dofinansowanie. Brawo Panie Prezydencie !

  15. Parking dla duchów i wyburzony dworzec (wymagający tylko remontu) zamiast przejścia podziemnego, łącznika do Tychów i przystanku Oświęcim Szpitalna. To co się dzieje w tamacie oświęcimskiego PKP woła o pomstę do nieba. A jeden ignorant z drugim trąbią, że to sukces.

  16. W ogóle nie podoba mi się pomysł zburzenia dworca kolejowego i postawienie na jego miejscu baraku przypominającego przystanek autobusowy w jakiejś pipidówie. Nie dałoby się zostawić obu murowanych skrzydeł? Jedno (prawe) oddać PSS-owi, który ma sklep spożywczy po drugiej stronie ulicy w smętnej budzie, w drugim (lewym) zrobić na parterze poczekalnię i kasy, a piętro kolejarze zagospodarowaliby dla swoich potrzeb; pomiędzy nimi zrobić łącznik – wiatę peronową. Dać jakiemuś architektowi, pewnie potrafiłby to jakoś zręcznie zaaranżować. W sumie wyszłoby taniej i bardziej okazale.

  17. Sprawdziłem czas przejazdu Leo Expressem z Krakowa Podgórza (ponieważ jest remont torów do Głównego, ale to dodatkowe 3 minuty) do Oświęcimia Dworów – od września równa 1 godzina. To jednak dość kręta i przez to powolna trasa.
    Zakładając, że do Trzebini tory będą wyremontowane i dalej, że PKP zlikwiduje przystanki w Gorzowie Chrzanowskim, Libiążu i w Chrzanowie „głównym” (na których nikt nie wsiada), to do Krakowa będzie można dojechać w 55-60 minut. Z Oświęcimia do Katowic są tylko 33 kilometry. Po remoncie torów, zlikwidowaniu 2-3 głupich przystanków (Mysłowice Brzęczkowice i Mysłowice Kosztowy), pociąg powinien dojechać na miejsce w pół godziny. Do Tychów nie powinno się jechać dłużej niż 20 minut. Wtedy węzeł przesiadkowy w Oświęcimiu będzie miał sens. W przeciwnym razie bardziej będzie opłacało się jechać samochodem.

  18. @Olek. Dokładnie. Tak jak napisał Józef albo Ty. Bulwary albo np. przy skrzyżowaniu Dąbrowskiego z Chopina, Odparkować zatłoczone Stare Miasto. Wtedy to ma sens.

  19. Taki parking powinien być zlokalizowany gdzieś na osiedlu. Koło dworca mięska może 100 osób.

  20. Taki parking może być użyteczny tylko w razie wyremontowania linii kolejowych do Oświęcimia i reaktywacji linii do Tychów. Powiedzmy, że ludzie z okolic będą chcieli dojechać autem do Oświęcimia, zostawić je koło dworca, wsiąść w pociąg i za godzinę być w Krakowie, gdzie o miejsce do parkowania trudno i korki są horrendalne. Jeśli jednak tory całkiem się rozpadną (a na razie wiele na to wskazuje), parking będzie rzeczywiście bez sensu.
    Czy dla galerii Niwa – wątpię, jest za daleko, klientom nie będzie się chciało taszczyć toreb do samochodów, zresztą ten parking który jest, zdaje się być wystarczający.

  21. do oswiecimer – faktycznie lepiej budować z piasku! Z troski o miasto uruchom Waść swoją wiedzę i startuj w wyborach. Od zaciskania zębów mogą waści plomby wylecieć.

  22. Budowanie (z betonu) jest jedyną rzeczą, którą nasi włodarze umieją. Można zżymać się, że nie rozumieją potrzeb współczesności, nie rozumieją mechanizmów rozwoju społecznego i gospodarczego, że każdą tonę betonu można przeliczyć na osoby z wysokimi kwalifikacjami, które z braku zajęcia będą musiały wyjechać z Oświęcimia. Można pokazywać palcem w książkach, że tak właśnie jest. Można pokazywać na mapie, że tam gdzie wiedza jest też i bogactwo. Itd. itp. Tylko z tego żżymania nam nie przybędzie. Mamy w Oświęcimiu taki a nie inny kapitał społeczny, którego rządzący są wiernym odzwierciedleniem.

    Nie ma innego wyjścia tylko zacisnąć zęby i jakoś przetrwać tę falę zmasowanego ataku głupoty. Niech budują ronda, chodniki i parkingi. Niech przy chodnikach stawiają płotki, niech na rondach sadzą kwiatki. Im więcej ludzi wyjedzie z Oświęcimia pomimo tego zalewu „dobrobytu” tym bliżej będziemy zrozumienia, że nie tędy droga do rozwoju.

    Jedyne co mnie martwi to czy gdy fala głupoty ustąpi, będzie miał kto budować lepszy Oświęcim. Obawiam się, że na końcu zostaną Chwierut, Starzec i … emeryci.

    PS: Panie Józefie, niech Pan tam na górze trzyma kciuki za rozsądek w Oświęcimiu.

  23. Mydlenie oczu, w tej lokalizacji i tej wielkości parking potrzebny jest dla prywatnego podmiotu jaki jest galeria Niwa, tylko propaganda że dla obsługi podróżnych . Wystarczy zaobserwować jaki jest ruch na dworcu, nawet jeśli wzrośnie w przyszłości to zapewne kilka procent.
    Z tymi bulwarami bym nie podpowiadał bo tam też jest prywatny podmiot który cierpi na niedostatek miejsc parkingowych.

  24. Jestem za parkingami, ale to miejsce na tak duży parking według mnie nieporozumienie.Mam nadzieje że ktoś przed podjęciem tej decyzji brał pod uwagę rozkład jazdy pociągów i korzystanie z nich przez mieszkańców Oświęcimia oraz brał pod uwagę komunikację miejską która finansowana jest z pieniędzy podatnika. Wybudowanie pomnika przedwyborczego z którego mało kto będzie korzystał jest nie tylko nieporozumieniem ale zakrawa na niegospodarność .Taki parking z pewnością był by wykorzystany na bulwarach.Ale to nie mieszkańcy decydowali o lokalizacji lecz radni i prezydent.

Send this to a friend