Informacje

OŚWIĘCIM. Powstanie trzeci most na Sole i obwodnica miasta w ramach S1

Budową drogi ekspresowe S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia to już nie marzenie. Trwają intensywne prace nad odcinkiem Mysłowice „Kosztowy II” – Bielsko-Biała „Suchy Potok”.

Inwestorem drogi ekspresowej S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wg wariantu E, wydaną 30 czerwca 2016 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. Natomiast od listopada 2017 roku trwają prace nad opracowaniem Koncepcji Programowej dla wariantu E, które realizuje firma zewnętrzna Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Na tym etapie prac, opracowanie Koncepcji Programowej ma na celu m.in. analizę i prognozę ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, opracowania ekonomiczno-finansowe, organizację i bezpieczeństwo ruchu oraz analizę wielokryterialną. Wykonawca Koncepcji Programowej wykona także kompleksowe rozpoznanie geologiczne, w tym m.in. opinię geotechniczną, dokumentację hydrogeologiczną, dokumentacje geologiczno–inżynierską, dokumentację badań podłoża gruntowego.

Koncepcja programowa doprecyzuje dotychczas wypracowane przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Pozwoli na podjęcie decyzji ws. docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. – informuje GDDKiA oddział Katowice.

Na bazie wykonywanej obecnie Koncepcji Programowej, w I kwartale 2019 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj”. Wariant E drogi ekspresowej S1 przewiduje budowę jezdni w przekroju 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)  i dopuszczalnym obciążeniu 11,5 t/oś. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, „Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok”. Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).

W zakresie podziału przedmiotowego zadania na odcinki realizacyjne, planowany jest podział inwestycji na 4 do 5 odcinków realizacyjnych. W chwili obecnej przewiduje się, że obwodnica Oświęcimia będzie stanowiła jeden z osobnych odcinków realizacyjnych. W ramach tego odcinka będzie wybudowany most na Sole. Należy podkreślić, że na dzień dzisiejszy planuje się rozpoczęcie procedury przetargowej na roboty budowlane, każdego z odcinków realizacyjnych w tym samym okresie, tj. w I kwartale 2019 r. – informuje GDDKiA o. Katowice.

Odcinek o długości prawie 40 km i ma być realizowany w latach 2019-2023. Koszt inwestycji to ok. 3,5 mld. złotych. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim.

red.


Poprzedni artykułNastępny artykuł

19 komentarzy

  1. wiosna przyszła to znów lament internautów a to złe, a to politycznie…
    najlepiej żeby się nic nie działo, nic nie budować, tylko wymagać od samorządu…
    wariant ten rodził się w bólach – nie jest idealny bo choćby to że do węzła jest daleko, ale….
    nie mieszajcie polityki w to bo prace rozpoczęły się za czasów kiedy to Szydło, Chwierut i Rydzoń zostali posłami i początkowe rzeczywiście wszyscy w trójkę współpracowali w tym temacie…
    tam gdzie dobra infrastruktura tam życie tętni- przyciąga nie tylko inwestorów ale i mieszkańców i turystów

  2. @Kwaczala – trudno się z tobą nie zgodzić. Najważniejszy dla mnie jest interes mieszkańców miasta. U nas się zaczyna budowa, gdy w pozostałych gminach przez które droga przebiega za chwilę zaczną myśleć o remoncie nawierzchni S1.
    PO to myślało ale jak przejąć bez wyborów stołki na Zaborskiej a nie o S1 dla mieszkańców. Przecież to nie okręg wyborczy krajowych władz partii z Gdańska czy Wrocławia tylko szeregowych pionków. Pozostała do realizacji kładka do nikąd. Każda władza mierzy inwestycje własną miarą a ludzie w ekstazie wyborczej „łykają” jak małe dzieci. Lepiej 3 razy obiecać niż raz dać.

  3. Dziwie się niektórym mieszkańcom ze teraz są zaskoczeni przebiegiem trasy przez Oswiecim. Od 20 lat mówiło się o tym, a nagle ludzie robią oczy. Jedno jest dziś jest już jasne. Platforma Obywatelska tylko o budowie mówiła, a ten zły PiS wziął twardo sprawy w swoje ręce i nagle prace idą do przodu. oczywiscie nasz prezydent będzie budował most duchów za 40 mln zł. Brawo Janusz, możesz sobie podać rękę z Marszałkiem.

  4. Trochę ciasno zrobi sie na tej nasze obwodnicy. Jak ta droga to wytrzyma… ? Według planu za castorama powstanie kolejne rondo…

  5. Czy dobrze rozumiem,że droga dwupasmowa zaczynać sie będzie na rondzie -skrzyżowaniu z DK44?

  6. Witam. Wariant drogi S1 w wariancie „E ” jest do kitu. Nie rozładuje bardzo dużego ruch na drodze Brzeszcze-Oświęcim.Wręcz przeciwnie jeszcze więcej dowali aut z ok 12000 na 16000 na dobę. To wariant wymyślony pod lobby górnicze w Brzeszczach . Węzeł „Oświęcim będzie pod Bojszowami, a nie na Pławach. Wariant „C” rozwiąże lub złagodzi najwięcej problemów komunikacyjnych. POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ

  7. Jeszcze jedno mi się kojarzy. Wszystkie ronda w Oświęcimiu budowane są tak, że maksymalnie spowalniają ruch. Może ktoś wie, co inwestor miał na myśli? Ekologię?

  8. @Michał Rozwiązanie ze względu na malutkie rondo na Fabrycznej nawet na teraz jest złe. Czy w Polsce nie można raz czegoś zrobić nie w celu zgaszenia pożaru, tylko na zapas?

  9. A przeczytał Pan chociaż artykuł? Pozwolę sobie zacytować: ” GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wg wariantu E, wydaną 30 czerwca 2016 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach”.

  10. W takim wariancie, stara obwodnica Oświęcimia za Castoramą w stronę Zakładów będzie jednym wielkim korkiem. Życzę powodzenia…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Send this to a friend