Budową drogi ekspresowe S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia to już nie marzenie. Trwają intensywne prace nad odcinkiem Mysłowice „Kosztowy II” – Bielsko-Biała „Suchy Potok”.
Inwestorem drogi ekspresowej S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wg wariantu E, wydaną 30 czerwca 2016 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. Natomiast od listopada 2017 roku trwają prace nad opracowaniem Koncepcji Programowej dla wariantu E, które realizuje firma zewnętrzna Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Na tym etapie prac, opracowanie Koncepcji Programowej ma na celu m.in. analizę i prognozę ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi, opracowania ekonomiczno-finansowe, organizację i bezpieczeństwo ruchu oraz analizę wielokryterialną. Wykonawca Koncepcji Programowej wykona także kompleksowe rozpoznanie geologiczne, w tym m.in. opinię geotechniczną, dokumentację hydrogeologiczną, dokumentacje geologiczno–inżynierską, dokumentację badań podłoża gruntowego.
– Koncepcja programowa doprecyzuje dotychczas wypracowane przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Pozwoli na podjęcie decyzji ws. docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji, uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. – informuje GDDKiA oddział Katowice.
Na bazie wykonywanej obecnie Koncepcji Programowej, w I kwartale 2019 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj”. Wariant E drogi ekspresowej S1 przewiduje budowę jezdni w przekroju 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) i dopuszczalnym obciążeniu 11,5 t/oś. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, „Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok”. Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).
– W zakresie podziału przedmiotowego zadania na odcinki realizacyjne, planowany jest podział inwestycji na 4 do 5 odcinków realizacyjnych. W chwili obecnej przewiduje się, że obwodnica Oświęcimia będzie stanowiła jeden z osobnych odcinków realizacyjnych. W ramach tego odcinka będzie wybudowany most na Sole. Należy podkreślić, że na dzień dzisiejszy planuje się rozpoczęcie procedury przetargowej na roboty budowlane, każdego z odcinków realizacyjnych w tym samym okresie, tj. w I kwartale 2019 r. – informuje GDDKiA o. Katowice.
Odcinek o długości prawie 40 km i ma być realizowany w latach 2019-2023. Koszt inwestycji to ok. 3,5 mld. złotych. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim.
red.
W Oświęcimiu infrastruktura to podstawa. Przy tak dużej liczbie turystów i innych oficjeli przyjeżdżających do miasta mieszkańcy odczuwają ten problem na swój sposób.
„tam gdzie dobra infrastruktura tam życie tętni- przyciąga nie tylko inwestorów ale i mieszkańców i turystów”
powiat odwiedza 5 mln turystów „bez infrastruktury” Inwestorzy? Jaja sobie robisz?
PiS dokańcza wielki wieloletni projekt od zawsze zawierający ten odcinek S1 i obwodnicy miasta. Nic nie wywalczyli, bo ta droga była w planie i na nią po prostu przyszedł czas. Jeden z prominentnych pisiorów opowiada zaufanym, jak to Chwierut opowiadał w 2010 roku, że o tej drodze możemy zapomnieć przed 2020. Gdzie wtedy była Szydło? Spuszczała z łańcucha ryli, by wywalili Jankowską za pracę na rzecz S1?
a kładeczka januszka to nie usprawni ruchu drogowego w mieście
dlaczego polacy wszystko widzą wczarnych kolorach zaledwie do mostu bende miał1,5ki to wszysko za pużno niewiem czy pozwolą takim młodzianom jeszcze jeżdzic po drogach czekam kiedy miasto odda grunty zabrane przez niemców a nieoddane przez komuchów jako już pełnoletni 80latek postaram zkorzystać z tej obwodnicy szcze borze
wiosna przyszła to znów lament internautów a to złe, a to politycznie…
najlepiej żeby się nic nie działo, nic nie budować, tylko wymagać od samorządu…
wariant ten rodził się w bólach – nie jest idealny bo choćby to że do węzła jest daleko, ale….
nie mieszajcie polityki w to bo prace rozpoczęły się za czasów kiedy to Szydło, Chwierut i Rydzoń zostali posłami i początkowe rzeczywiście wszyscy w trójkę współpracowali w tym temacie…
tam gdzie dobra infrastruktura tam życie tętni- przyciąga nie tylko inwestorów ale i mieszkańców i turystów
@Kwaczala – trudno się z tobą nie zgodzić. Najważniejszy dla mnie jest interes mieszkańców miasta. U nas się zaczyna budowa, gdy w pozostałych gminach przez które droga przebiega za chwilę zaczną myśleć o remoncie nawierzchni S1.
PO to myślało ale jak przejąć bez wyborów stołki na Zaborskiej a nie o S1 dla mieszkańców. Przecież to nie okręg wyborczy krajowych władz partii z Gdańska czy Wrocławia tylko szeregowych pionków. Pozostała do realizacji kładka do nikąd. Każda władza mierzy inwestycje własną miarą a ludzie w ekstazie wyborczej „łykają” jak małe dzieci. Lepiej 3 razy obiecać niż raz dać.
Jak tylko powstanie ta droga, wyludnienie Oświęcimia nastoi jeszcze szybciej!
Dziwie się niektórym mieszkańcom ze teraz są zaskoczeni przebiegiem trasy przez Oswiecim. Od 20 lat mówiło się o tym, a nagle ludzie robią oczy. Jedno jest dziś jest już jasne. Platforma Obywatelska tylko o budowie mówiła, a ten zły PiS wziął twardo sprawy w swoje ręce i nagle prace idą do przodu. oczywiscie nasz prezydent będzie budował most duchów za 40 mln zł. Brawo Janusz, możesz sobie podać rękę z Marszałkiem.
Współczuje działkowcom
4 lata temu tez tak bredzili. Ale poważnie: to ma iść przez Stare Stawy?
Trochę ciasno zrobi sie na tej nasze obwodnicy. Jak ta droga to wytrzyma… ? Według planu za castorama powstanie kolejne rondo…
Aaaaahaaa.. wybory idą..
drugi pas przez kładkę chwieruta
janek jak widzisz tam jest zarezerwowany pas ziemi
a chwierut buduje nową kładkę dla kotów bo nie lubią wody
Centralnie przez ogródki? Ciekawe co na to działkowcy.
Czy dobrze rozumiem,że droga dwupasmowa zaczynać sie będzie na rondzie -skrzyżowaniu z DK44?
Witam. Wariant drogi S1 w wariancie „E ” jest do kitu. Nie rozładuje bardzo dużego ruch na drodze Brzeszcze-Oświęcim.Wręcz przeciwnie jeszcze więcej dowali aut z ok 12000 na 16000 na dobę. To wariant wymyślony pod lobby górnicze w Brzeszczach . Węzeł „Oświęcim będzie pod Bojszowami, a nie na Pławach. Wariant „C” rozwiąże lub złagodzi najwięcej problemów komunikacyjnych. POZDRO ZIOM Z BRZESZCZ
Jeszcze jedno mi się kojarzy. Wszystkie ronda w Oświęcimiu budowane są tak, że maksymalnie spowalniają ruch. Może ktoś wie, co inwestor miał na myśli? Ekologię?
@Michał Rozwiązanie ze względu na malutkie rondo na Fabrycznej nawet na teraz jest złe. Czy w Polsce nie można raz czegoś zrobić nie w celu zgaszenia pożaru, tylko na zapas?
A przeczytał Pan chociaż artykuł? Pozwolę sobie zacytować: ” GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wg wariantu E, wydaną 30 czerwca 2016 r. przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach”.
W takim wariancie, stara obwodnica Oświęcimia za Castoramą w stronę Zakładów będzie jednym wielkim korkiem. Życzę powodzenia…
No jak, bez decyzji środowikowej?! To jakieś jaja.