Informacje

OŚWIĘCIM. Od nowego roku wzrost cen biletów MZK

Wzrost cen paliwa oraz spadek liczby pasażerów jest jednym z powodów podwyżki cen biletów MZK od 1 stycznia 2020 roku.

Bilet normalny w granicach administracyjnych miasta Oświęcimia kosztuje aktualnie 2,70 zł, po podwyżce cena biletu wzrośnie do 3 zł. Bilet ulgowy podrożeje z 1,70 zł do 1,90 zł. Bilet miesięczny z 84 zł podskoczy do 95 zł, a ulgowy z 42 zł do 48 złotych.

Oficjalne uzasadnienie podwyżki:

W okresie ostatnich lat nastąpił znaczny wzrost płac, kosztów paliwa i eksploracji autobusów, kosztów zakupu polis ubezpieczeniowych OC i AC na autobusy oraz znacznie spadła liczba pasażerów. Przychody z realizacji przewozu pasażerów komunikacja miejska nie zapewniają zwrotu poniesionych z tego tytułu kosztów, co w przypadku pozostawienia ich na dotychczasowym poziomie, skutkować będzie koniecznością zwiększenia wysokości rekompensaty przekazywanej MZK przez Miasto Oświęcim i Gminy. Mają na uwadze powyższe, zasadnym jest podwyższenie cen biletów o ok. 10%.

redakcja

Poprzedni artykułNastępny artykuł

47 komentarzy

  1. Ceny biletów komunikacji miejskiej wzrosną w przyszłym roku praktycznie w całej Polsce, od 3.20 zł poprzez 3.40 (najczęściej) do 3.60 za przejazdy jednorazowe. Samorządy muszą płacić więcej podatków i opłat a jednocześnie dostają mniej pieniędzy z pit-u bo rząd go obniżył kosztem właśnie budżetów gminnych.

  2. Teraz poczekamy na 20% podwyżki za prąd i 10% akcyzy. Ciekawe jak tutejsze pisowskie trolle wytłumaczą, że to też wina Chwieruta.

  3. Bardzo dobrze Janusz, dój tych baranów co na ciebie głosowali, brawo Ty. Brawo platforma, brać kredyty i wyjeżdżać jak Bronek kazał

  4. Od niedawna na liniach między muzeami jeżdżą pojazdy z Berlina. Muzeum swoje autobusy sprzedało i w tym momencie firma prywatna jeździ własnymi autobusami.

  5. Wiecie dlaczego w autobusach są takie wielkie szyby?
    – Żeby was było lepiej widać biedaki.

  6. Na autobusach obsługujących linie Auschwitz-Birkenau namalowane jest logo prywatnej firmy.Zatem kto otrzymał te autobusy,muzeum czy owa firma?

  7. @Rzadki – dokładnie. Ułożenie rozkładów jazdy bywa skandaliczne. Wydostanie się z Zasola o niektórych porach, zwłaszcza w soboty i niedziele jest niemożliwe. Dlaczego nie można zdecydować się na jeden wariant przejazdu: albo Obozową albo Więźniów, teraz chcąc jechać do Miasta trzeba sprawdzać rozkłady na czterech przystankach, co jest chore.

  8. Wystarczy trochę poczytać:
    Fragment artykułu z 02.072014 r. „Nowy autobus otrzymało Muzeum Auschwitz od koncernu Volkswagena i Międzynarodowego Komitetu Oświęcimskiego. Pojazd będzie bezpłatnie przewoził odwiedzających między oddalonymi od siebie o 2 km obozy Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau – podała placówka.”
    Ponadto zgodnie z regulacjami dotyczącymi kwestii transportu publicznego proszę poczytać o:
    organizatorze publicznego transportu zbiorowego, podmiocie wewnętrznym i jego statusie, czy zakresie działalnościach dodatkowej tegoż podmiotu.
    Zanim zaczniecie się kłócić i wzajemnie obrażać ochłońcie.

  9. Firma obsługująca muzeum używa autobusów zakupionych z demobilu za granicą.Auta po dużym przebiegu o parametrach spalania które dyskwalifikowały je w krajach pochodzenia.De facto to oświęcimskie MZK powinno obsługiwać te linie.Zdanie o misji MZK tylko na deficytowych liniach to jakaś aberracja.

  10. „DW”: BEZPŁATNA KOMUNIKACJA MIEJSKA SPOSOBEM NA POPRAWĘ CZYSTOŚCI POWIETRZA
    ŚWIAT

    Wiele miast w Niemczech testuje bezpłatne bilety komunikacji publicznej. Czy to wystarczy, aby zmniejszyć liczbę samochodów prywatnych i poprawić jakość powietrza?

  11. 13.33 i 13.39 nastepny po 15stej, 16.18 i 16.32 nastepny o 19stej. Przystanek szpital. Ale to nic kiedys 4 i 8 jechaly dokladnie o tej samej godzinie a nastepny byl 1.5 godz. pozniej.. ucieszony byl taksowkarz..

  12. Do Kanarek – z jakiej przyczyny mnie wyzywasz? Bo prawda boli? Kupowalem wiele razy bilety w automacie i płacę TYLKO kartą. Widocznie wybranie tej opcji przerasta twoje możliwości.
    Dla twojej wiadomości również – prezes nie jest od chodzenia i proszenia się, żeby jeździć gdzie się da. Są przetargi, są kryteria, a obecna firma jeździ od kilkunastu lat. Mzk nie startuje w przetargach, nawet nie wiem czy ma taką możliwość prawną. Mzk nie jest od zarabiania milionów tylko od obsługi deficytowego rejonu jakim jest komunikacja miejska.

  13. Do EMzK, widać baranie, że nie wiesz nawet jak wygląda biletomat w oświęcimskich autobusach, oswiece Cię, można w nim płacić bilonem i powinno sie dac płacić kartą, niestety karta nie działa w rzadnym autobusie, praktycznie od początku. Co do obslugi lini między muzeami, kolejne oświecenie, tak prywaciarze ja oobsługują, bo prezeska ma wyjeban… na dodatkową kasę, skoro ma dofinansowanie. Więc nie kozacz, tylko siedź cicho i nie pisz glupot

  14. To jest jeden ze sposobów walki ze smogiem w wydaniu naszych władz.
    Zachęcają nas, aby się przesiadać z komunikacji miejskiej do samochodów, podczas, gdy inne miasta proponują bezpłatną komunikację miejską dla swoich mieszkańców.

  15. Między muzeami od zawsze jeździ prywaciarz , nie wiem co mzk do tego. W kierunku Zatora też nikt nie przejął nic od mzk. Czym można płacić w biletomacie, jak nie kartą> Coś mnie ominelo? Moze wisiadlłeś do złego autobusu nie mzk. Polecam zdobyć choć trochę info, a nie pisać takie bzdury. Najlepiej to narzekać.
    Nakupowali autobusów z niepotrzebnymi bajerami to trzeba je spłacić, co zrobić. Ale solaris sobie zarobił, a jak.

  16. Tak to jest, gdy nie trzeba się starać, bo jest dofinansowanie. Potencjalnie bdb zarabiające linie do energylandii, między muzeum A i B przejęli prywaciarze bo Frasiowa ma to w du…e, ona I tak podwyzke dostanie, a że na nic innego nie ma cóż. Kolejna sprawa, dlaczego w nielicznych kioskach na terenie miasta nie sprzedaje się biletów? Dlaczego w automatach nie można płacić kartą? Dlaczego większośc linii jeździ ciągle opóźniona? PARODIA !

  17. Cyt. z prezesa Kaczyńskiego:
    -„nikt nam nie będzie mówił że białe jest białe a czarne jest czarne”.

  18. stefanieB. Próbujesz coś bez ładu i składu przypisać rozdawnictwu PiS-u. Rządzący to też nie moja bajka. Porozumienie komunalne dotyczące transportu zbiorowego na terenie Oświęcimia i gmin przyległych zostało zawarte przez opcję rządzącą miastem również obecnie. W żaden sposób nie wpłynęło to przez prawie 20 lat korzystnie na sytuacje finansową zakładu i jego załogi. Wpłaty od każdego przejechanego kilometra poszczególnych gmin są wynikiem zawartego porozumienia a nie jakimś ratunkiem z lokalnych funduszy. O czy ty człowieku piszesz? Myślisz, że jak nastąpi zmiana władzy w Warszawie to w Oświęcimiu wybudują filię centralnego portu lotniczego? Władza centralna zawsze daje swoim. Tak było za PO i tak samo jest za PiS. Gdańsk, Wrocław, Warszawa a teraz Kraków i miasteczka które są matecznikami PiS-u. Jakoś od 30 lat zawsze w tym samym czasie inna opcja rządzi w Warszawie a inna w oświęcimskim ratuszu. Demokracja.

    ps. Swoją drogą co te 20 minutowe spacery w oświęcimskim smogu robią z człowiekiem.

  19. Jedyny rozsądny komentarz napisał nawigator ruchu.

    A odnośnie rozkładu jazdy, to jeśli mam czekać na przystanku 20 min,wolę iść pieszo bo za 20 min. lekko dojdę tam gdzie potrzeba.
    Duże miasta to co innego, weżmy np.Kraków, nie da się spacerkiem przejść z Borku Fałęckiego na Hutę. Tam ludzie muszą albo stać w niekończących się korkach albo jechać transportem publicznym.
    Wszędzie, i nie tylko w Oświęcimiu, również za granicą,transport publiczny w małych miejscowościach ma te same problemy z rentownością. Przeważnie jest ratowany z lokalnych funduszy i jest dla nich to normalne. U nas fundusze lokalne muszą ratować rozdawnictwo partii rządzącej,i z tąd całe zamieszanie. I tak już będzie. Aż do następnej zmiany.

  20. Przy okazji wzrostu cen biletów MZK należy wrócić do tematów pokrewnych, czyli innych danin z naszych kieszeni.
    Jak ta narracja o wzroście cen paliw ma się do niedawno uchwalonych podwyżek cen za wywóz odpadów?
    Zastanawia mnie dlaczego gminy dowożące śmieci na składowisko regionalne do … Oświęcimia nawet po 20 km mają uchwalone stawki po 20 zł od osoby za segregowane, czyli mniej niż miasto Oświęcim. 2 złote różnicy to 10%. Czyżby wyższe koszty transportu miały „zbawienny” wpływ na ostateczną wartość stawki? Mało tego, czy zbieranie śmieci z zabudowy miejskiej nie obniża tych kosztów? Może ja źle myślę ale ile paliwa trzeba spalić gdy samochód odbiera śmieci z 4-5 wiat śmietnikowych wybudowanych dla potrzeb 500-600 mieszkań a ile by odebrać śmieci indywidualnie z 500-600 prywatnych nieruchomości a głównie taką zabudowę mają gminy ościenne. Może państwo radni zapytają o szczegółowe kalkulacje kogo trzeba w ramach interpelacji

  21. Dokladnie tak bilety po 1 zeta i autobusy pelne ,kasa tez ale ,ale Platforma nie nie dla ludzi tylko dla swoich kolesiow ,wielka szkoda ze rzadza w naszym miescie ,bo powoli przypomina to titanica!

  22. „Wzrost cen paliwa oraz spadek liczby pasażerów jest jednym z powodów podwyżki cen biletów MZK od 1 stycznia 2020 roku.”
    Proszę się nie ośmieszać z tą argumentacją. Po ile był olej napędowy w 2013 a po ile jest obecnie? Bilety MZK kosztowały wówczas 3,30? Nie.
    Windowanie cen biletów powoduje zniechęcenie mieszkańców do korzystania ze środków komunikacji publicznej. Widać „korzystniejszą” tendencją dla władz jest pomykaniem autobusami na „pustaka”. Mniej zapełniony pasażerami, mniej spali? Fajna logika. Absurdem jest to, że za koszt pojedynczego biletu do Brzeszcz czy Chełmka kupię benzynę czy olej napędowy do własnego pojazdu i dojadę tam 2-3 razy szybciej o dowolnie wybranej przez siebie godzinie. Po ewentualnym założeniu LPG transport publiczny przegrywa z kretesem. Gdzie tu konkurencyjność? Ktoś tu chyba nie odrobił lekcji z ekonomii transportu.
    ps. Lepiej jest przewieść jednym kursem 60 osób na biletach za 2 zł czy 7-12 osób na biletach za … 3 zł. Odpowiedz zna chyba każdy.

  23. Po mieście autobusami jeżdżą tylko emeryci i część uczniów ze szkół podstawowych. Reszta ma to głęboko w poważaniu. Aby chcieć jeździć autobusami nie wystarczy zakup elektrycznych jednostek czy serwowanie ciepłych napojów. Komunikacja miejska w dużych miastach jest wtedy skuteczna kiedy jest dobrze szybko i w przystępnej cenie zorganizowana. U nas w mieście jest to udawanie i tworzenie swego rodzaju projekcji dobrej komunikacji.

  24. Wiecznie opóźnienia załatwi ITD, oni sprawują kontrolę nad źle dopasowanymi liniami, trzeba tylko zgłosić. Ciekawe na co zatrudniają planistow, skoro nic w tym kierunku nie robią

  25. jakie buspasy? gdzie? może jeszcze metro zrobić bo przecież jest miejsce…
    jedynym rozwiązaniem to byłoby zamknąć niektóre ulice by nie można dotrzeć samochodem swoim tylko komunikacją miejską
    zobaczcie ile dziś samochodów jest… w każdej rodzinie po 2-3, ile pod blokami… a co najlepiej to stańcie np. w mieści na światłach i zobaczcie ile w każdym samochodzie osobowym jedzie osób – podpowiem: w większości 1 osoba

  26. „Czemu w Krakowie i w innych miastach to się sprawdza, a u nas się „nie da”?”

    -Bo w Krakowie i „innych miastach” jest normalny rynek pracy a miasto pełni jeszcze inne funkcje oprócz bycia sypialnią. Dlatego w Krakowie i „innych miastach” w ogóle pojawia się potrzeba wsiadania do komunikacji miejskiej w drodze do: pracy, na uczelnię, do kina/restauracji,…

    -W Oświęcimiu do pracy wyjeżdża się (samochodem !) do Tychów, Bielska, Krakowa. Tego się nie da załatwić komunikacją publiczną.
    -Oświęcimska uczelnia ma charakter lokalny więc przyjezdni studenci nie stanowią znaczącej klienteli.
    -Kina, restauracje, kultura to domena klasy średniej, która w Oświęcimiu umarła zanim się narodziła.

    Oczywiście, że MZK jest źle zarządzany a rozkład jazdy to komedia ale główne przyczyny, dla których to nie działa mają podłoże w strukturze społecznej i strukturze rynku pracy.

  27. Ostatni raz jechałem autobusem kiedy jeździły jeszcze Ikarusy. Rozkład jazdy jest od czapy, dlatego wybieram swój samochód. Moim zdaniem zarząd MZK ewidentnie już od dawna skupiony jest tylko na swoich wynagrodzeniach…

  28. Ceny paliwa nie wzrosły.
    Proszę tu ludziom nie kłamać. Przecież nie jesteście pisem.
    Prawdopodobnie do tej pory do mzk dopłacało miasto. Teraz jednak magistrat wobec wzrostu cen prądu, ogrzewania, wywozu śmieci itd. stara się oszczędzać i tnie dopłaty do autobusów.
    Należy zlikwidować „egzotyczne” linie w rodzaju 4, 5, 6, 8, 10, skupić się na poprawie częstotliwości najważniejszych: 1 i 3. Żeby można przyjść na przystanek wiedząc, że najpóźniej za 15 góra 20 minut „coś” pojedzie.
    Trzeba koniecznie skorygować rozkłady jazdy tak, aby z wszystkich ważniejszych osiedli: Zasole, Stare Stawy, Błonie i rzecz jasna Chemików wyjeżdżały regularnie jakieś autobusy. Nie do przyjęcia jest sytuacja, gdy np. koło pełnej godziny były z nich po trzy kursy (stado), a potem przez prawie godzinę nie można się z nich wydostać.
    Ludzie będą chętniej korzystać z autobusów, gdy te ominą korki, przy przeciętnej prędkości jazdy większej niż strumienie osobówek, zwłaszcza na Dąbrowskiego, Legionów, Konarskiego i Powstańców. Rozwiązaniem – buspasy. Na tych ulicach miejsca jest dość na trzy pasy ruchu, więc przed najbardziej korkującymi się skrzyżowaniami trzeba taki buspas wydzielić. Czemu w Krakowie i w innych miastach to się sprawdza, a u nas się „nie da”?

  29. panie Czesławie prosze o wyrozumiałość , dla ludzi wsiadających na pośrednich przystankach , oni panu robią godzinę jazdy , może taxi panu zrekompensuje niedogodności w kwestii czasu

  30. Zaczęło się od kupna najdroższych wersji autobusów, jak tylko było można. W ramach walki ze smogiem już nikt nie będzie jeździł autobusami. Do Tychów jeżdżą autami tysiące ludzi, z osiedla nie ma jak dojechać. Jeszcze jeden busiarz wypadnie i pieszo. Zresztą tyski autobus jedzie ponad godzinę, to nie do przyjęcia.

  31. Nie będzie dobrzesię, dopóki ktoś tego PRL nie rozwali. Zamiast robić to się kawę strumieniami leje, rano kawka, w południe kawka a co przecież i tak nikt ich nie ruszy. Pan Prezydent musi być dumny z takich podwładnych

  32. Linia 1 kursy pousuwane na oko bo tak pasuje w służbach. Nie mają w mzk ci idealni planiści pojęcia o układaniu rozkładów jazdy. Jedynki powinny być w taktach np co 20 min. Bo tp główna linia. A w mzk jak im się umyśli tak robią i są z tego zadowoleni.

  33. Który prywatny zakład pozwoli sobie na skraju upadku, wyplacać wielotysieczne nagrody? Zmienić prezesa i to natychmiast, obecny już pokazał, że sobie nie radzi

  34. Wszędzie ten sam problem. Z Włosienicy dzieci i młodzież nie mogą dojechać na czas do szkół,
    Z oświęcimskich osiedli nie idzie dojechać do roboty na Synthos ani z niego wrócić o normalnej porze. W innych miejscowościach słyszę że nie lepiej. Komu ma służyć ten zakład? Społeczeństwu miasta i gmin na pewno nie. Rozkład jazdy jest dopasowywany do czyich potrzeb, kwestia dojazdu na sesje? Wożenie powietrza komunikacją miejską trwa. W MZK przydałby się chyba jakiś „przeciąg”.

  35. To tak jak na kolei, im mniej pasażerów tym ceny biletów większe….. bo koszty stałe ciągle rosną…
    a może oszczędności poszukać u siebie?, bo w przeciwnym razie sami będziecie jeździć tymi autobusami na darmowe bilety 🙂

  36. Oj tak, dobrze się pracuje kolegom prezydenta w grodzie nad Sołą. A miejscy urzędnicy niech siedzą cicho. Jak to mawiał pewien przewodniczący, „na wasze miejsce jest 4 innych”.

  37. Ciekawe ile tym razem podwyżki dostanie prezes mzk Bożena Fraś? Już straciłem rachubę czy to jest 18 tys czy 24 tys zł miesięcznie?

  38. Jak ma być wiecen pasażerów, jak Oświęcim umiera i coraz więcej emerytów jeździ za free. Linie z dupy, wieczne opóźnienia, rozmawialam kiedyś z kierowcą dlaczego wiecznie na tej samej linni spóźniony, odpowiedział, że rozkłady nie są dostosowane pomimo, że zgłaszają to dyrekcji! Więc jak mabędę być dobrze, jak ludzie mają nie rezygnować z transportu publicznego jak taki brudem tam panuje, nie mówiąc już o sytuacji w firmie, o której już i tak dosyć się naczynałam z prasy. Oddajcie to prywaciarzowi, będzie się chociaż starać

  39. Kpina z ludzi, paliwo było droższe to bilety nie drożały. Spadek ludzi to wina złego zarządzania kursami i ktoś za to powinien ponieść konsekwencję, ale nie w tym skorumpowanym mieście :/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Send this to a friend