Umowa na budowę parkingu wielopoziomowego typu Park and Ride pomiędzy Małopolskim Urzędem Marszałkowskim a miastem została podpisana pod koniec ubiegłego roku. Miasto Oświęcim na ten projekt pozyskało 14,3 mln zł pieniędzy unijnych, które stanowią 85. proc. kosztów przedsięwzięcia. Według planu inwestycja rozpocznie się w lutym rozbiórką byłego hotelu „Glob” w rejonie dworca PKP. W połowie roku ruszy budowa czterokondygnacyjnego parkingu. Nowy obiekt gotowy będzie pod koniec 2019 roku. Jak podkreśla prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut przedsięwzięcie wpisuje się w plany PKP związane z przebudową dworca kolejowego w Oświęcimiu i modernizacjami linii kolejowej w kierunku Krakowa i Czechowic-Dziedzic.
Park and Ride pełnić będzie funkcję węzła przesiadkowego w kierunku Krakowa, Katowic czy Czechowic – Dziedzic, ułatwiającego mieszkańcom Oświęcimia oraz okolicznych miejscowości korzystanie z transportu kolejowego. Inwestycja będzie wiązała się nie tylko z wyburzeniem byłego hotelu „Glob”, ale też przebudową ul. Powstańców Śląskich. Nowoczesny i funkcjonalny parking będzie posiadał cztery kondygnacje z ciekawą elewacją, gdzie powstaną stanowiska postojowe dla 300 samochodów, miejsca dla rowerów, skuterów i motocykli.
Na parkingu będzie obowiązywała komunikacja w układzie „split levels”, z jednokierunkowym ruchem pojazdów i systemem dwóch podwójnych pochylni, do jazdy w górę i do jazdy w dół. Na parterze będą miejsca na samochody osób niepełnosprawnych, rowery a także do ładowania samochodów elektrycznych. Przewidziano toalety, pomieszczenia obsługi parkingu wraz z częścią socjalną i sanitarną oraz pomieszczenia techniczne. Wjazd na parking będzie od ul. Powstańców Śląskich, poprzez dwa nowe zjazdy. Dodatkowo zmieniona zostanie organizacja ruchu. Wydzielone zostaną 3 pasy ruchu,w tym pas do lewoskrętu na parking Park and Ride i PKP oraz wybudowane zostaną wysepki. Przebudowy wymagać będzie również zjazd na teren parkingu dworca kolejowego. Wyjazd z parkingu Park and Ride i PKP stanowić będzie jedynie prawoskręt, a pobliskie rondo umożliwiać będzie zawrócenie.
UM Oświęcim
lepiej trzeci most od kamieńca jak przed ll wojną św, był hotel można byłoby wyremontować , bardziej potrzebny
Dlaczego tego parkingu ktoś nie wymyślił na rogu Chopina i Dąbrowskiego czy też na obumierającym targowisku? Korzystali by z niego kierowcy całego miasta chcąc np. pozostawić pojazd i wyjść z rodzinami na Stare Miasto. Drewniane budki targowe miały być podobno „przejściowe” na 7 lat a stoją już chyba z 20 lat dłużej i co by nie mówić straszą. No ale tak budują nasi wybrani w wyborach „inwestorzy”. Postawili straszący peron na środku targu i popadli w błogie zadowolenie. Przed ostatnimi wyborami obiecywali mieszkańcom wymianę wiat śmietnikowych. Wymienili przy budynkach według „dziwnego” klucza i nastąpił krach pomysłu. Zapomnieli? Zabrakło środków czy przegrano je w hokeja?
Nie podniecajcie się tak bardzo, wystarczy że Bruksela przykręci kurek z pieniędzmi, a na to się zanosi i będą nici z parkingu.
Wracając do parkingu przy dworcu: miałby sens, gdyby istniały SZYBKIE i CZĘSTE połączenia kolejowe z Krakowem, Katowicami, Tychami i Bielskiem. Jak na razie czynne są dwie linie: jedna w stanie śmierci technicznej do Trzebini i druga trochę odradzająca się do Katowic.
Gdyby można było dojechać do Krakowa pociągiem w powiedzmy godzinę, to część osób podróżujących busami, lajkonikiem i własnymi samochodami rzeczywiście mogłaby wybrać pociąg. Co z tego, że jedzie się do Krakowa godzinę, skoro i tak na granicy miasta grzęźnie się w korkach, a zaparkowanie auta w centrum to horror? Wtedy taki park & ride w Oświęcimiu mógłby skłonić mieszkańców miasta, a zwłaszcza przedmieść i okolicznych wsi, do zostawianiu tam samochodu i kontynuowania podróży pociągiem.
Ale – szybkich połączeń nie ma. Oświęcim jak na razie i tak – stoi w korkach. Dlatego ten parking będzie bezużyteczny.
Dziwię się Chwierutowi, że podejmuje takie ryzyko. Co, jeśli okaże się, że na parkingu zbudowanym za ciężkie miliony podatników będzie zostawiać samochody dziesięciu kierowców?
Chociaż wiadomo, że do wyborów budowy nie skończą. A potem Chiwerut przejdzie na emeryturę i czy parking będzie pełny czy pusty, to mu będzie wtedy lottać.
Do Janka! Joanna ma rację, jest problem z parkowaniem w centrum. Może na początek remont niby parkingu w okolicach Fika. Tam i tak parkują auta, choć stan dzikiego parkingu opłakany.
Do Joanny
W centrum czyli gdzie konkretnie ?? zaproponuj jakaś realistyczna lokalizację, jaki masz pomysł ?
bo faktem jest że taki parking przydałby się bardziej w centrum niż koło dworca PKP.
O parkowaniu w okolicy budowane hali sportowej to już nie wspomnę, jedna 'większa’ impreza sportowa (3-4 autobusy np.) i kicha na tej części osiedla.
Tragos ten chwierut.Do wymiany na jesień 2018r.
Taki parking powinien powstać w centrum miasta.
hura kolejne parking w zakorkowanym mieście. kierowcy będą zadowoleni.
W następnej kadencji Chwierut zadłuży Oświęcim na miliard i wybuduje kosmodrom.
Ewidentnie brakuje mi lądowiska na dachu. A co, jeśli jakiś Oświęcimianin zechce dostać się na dworzec helikopterem?
I gdzie fontanny? Bez nich taki parkingendrajd jest nieważny!
Będzie miejsce do ładowania samochodów elektrycznych. Tylko że, urzędasy, nikt w Oświęcimiu ani w okolicy nie ma samochodu elektrycznego!
To jest po prostu parking dla galerii
na które to połączenia kolejowe z Oświęcimia są takie tłumy że taki duży parking jest potrzebny ? pytam serio, ma być mały nowy dworzec to po co taki parking … chyba ze dla Niwy 🙂
Jedno miejsce Parkingowe będzie kosztowało tylko 47 000 zł . Janusz Chwierut znów pokazuje, Że konsultacje społeczne są nieistotne jeśli ma się władzę absolutną w Radzie miasta .
Ile ta przyjemność będzie kosztować? Chodzi mi o miejsce parkingowe, bo obsługa nie będzie pracować za darmo.