Informacje

OŚWIĘCIM. 11 tablic z informacją pasażerską

Kolejne pieniądze unijne trafią do miasta. Miejski Zakład Komunikacji w partnerstwie z miastem Oświęcim pozyskał 3,4 mln zł na zakup nowego, ekologicznego autobusu elektrycznego oraz tablic informacji pasażerskiej i biletomatów. – Nasz wspólny projekt to kolejny krok na drodze do nowoczesności. Oświęcim dołączy do grona dużych miast z dobrze rozwiniętą informacją pasażerską. Ekrany, na których będą wyświetlane informacje o rzeczywistych godzinach odjazdów autobusów na pewno będą przydatne i podniosą komfort podróżnych – uważa prezydent Janusz Chwierut. Dodaje, że realizacja projektu rozpocznie się jeszcze w tym roku. – Najpierw musimy przeprowadzić przetarg i wyłonić firmę, która w systemie „zaprojektuj i wybuduj” przygotuje tablice informacyjne. Montaż elektronicznych urządzeń rozpocznie się w przyszłym roku – wyjaśnia. Jak podkreśla system można też rozbudować o kolejne miejsca, jeśli się sprawdzi i będzie taka potrzeba.

Autobus elektryczny to odpowiedź na problem zanieczyszczenia powietrza, którym oddychamy. Oświęcimski przewoźnik wprowadzeniem do eksploatacji pierwszego autobusu elektrycznego był zainteresowany od dłuższego czasu. W ubiegłym roku testował na ulicach Oświęcimia autobus Solaris Urbino 12 Electric oraz czeskiej firmy SOR. Sprawdzian wypadł pomyślnie. Pozostało jedynie pozyskanie pieniędzy unijnych. Autobusy elektryczne są droższe, dlatego na razie zakupi jeden.

Miasto dostało pieniądze na montaż tablic informacji pasażerskiej na przystankach i biletomatów stacjonarnych, które zintegrują informację o środkach transportu oraz usprawnią obsługę podróżnych. W Oświęcimiu pojawi się 11 takich tablic, a na dwóch przystankach w Starym Mieście oraz przy dworcu PKP staną biletomaty. Inwestycja obejmująca zakup autobusu elektrycznego oraz tablic i biletomatów będzie realizowana w latach 2019-2021. Całość przedsięwzięcia zamknie się kwotą 4,7 ml zł, z czego miasto i MZK pozyskały 3,4 mln zł z funduszy unijnych. Na zakup autobusu oświęcimski przewoźnik dostał 2,1 mln zł, a miasto Oświęcim na ledowe ekrany informacji pasażerskiej i biletomaty 1, 2 mln zł.

UM Oświęcim

Fot. Tablice ledowe w Bielsku-Białej. Źródło Smart City Blog

Poprzedni artykułNastępny artykuł

24 komentarze

  1. może bus-pas zrobić pod blokiem ?? logistyk reformator kierowców mozolnie wydających reszte z banknotu .. bo nie wykończonych ze zmęczenia prawda ?

  2. Korki w Oświęcimiu wynikają głównie z tego, że mamy przez centrum miasta drogę krajową 44. Teoretycznie po zbudowaniu S-1 i łącznika do Oświęcimia z nowym mostem na Sole ruch w mieście powinien znacznie zmaleć. Obawiam się jednak, że jeśli nawet tak się stanie, to perspektywa co najmniej 5, może 10, a może więcej lat. Jak sobie radzą z czymś takim inne miasta? Budując w newralgicznych miejscach buspasy.
    U nas korki tworzą się głównie na Konarskiego, Legionów i Dąbrowskiego. Są to dość szerokie ulice, przy których miejsca jest dość na jeszcze jeden pas ruchu wyłącznie dla autobusów. Wtedy jeździłyby one znacznie szybciej od osobówek i zachęcały do korzystania. Wiem, że koszt byłby duży, ale może watro spróbować. Na razie przynajmniej na wybranych odcinkach.

  3. Automaty biletowe w autobusach muszą być sprawne, musi być ich więcej. Zasadą powinno być, że jeśli autobus ma sprawny automat – kierowca nie sprzedaje biletów. Teraz jest tak, że na przystankach ludzie wsiadają i dopiero wtedy zaczynają grzebać w portmonetkach, aż w końcu dają kierowcy banknot, z którego ten mozolnie wydaje resztę. Autobus stoi, zużywa paliwo, pasażerowie się denerwują, podróż przedłuża się w nieskończoność. Co za problem aby kupić bilet miesięczny albo dziesięć biletów jednorazowych na zapas i trzymać je w portfelu? Ludzi trzeba do tego po prostu przyzwyczaić.

  4. Autobusy są oczywiście potrzebne, głównie dla emerytów, młodzieży dojeżdżającej do szkół i ludzi, którzy z różnych względów nie mają samochodu do dyspozycji (np. gdy jest jedno auto w rodzinie). Być może należy rozważyć likwidację linii lub ograniczenie kursów. Nie jest na przykład potrzebna linia numer 4 (sorry 100 mieszkańców Kruków) i aż trzy:8, 9 i 10, jeżdżące potwornie skomplikowanymi trasami i przez to powolne w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce. Nie chodzi o to, ażeby mieć wiele linii, lecz aby efektywnie przewozić pasażerów.
    Mamy kilka osiedli, które muszą mieć łączność z centrum: Stare Stawy, Zasole z muzeum i dworcem pkp, Błonie oraz oczywiście największe osiedle Chemików z zakładami Chemicznymi.
    Błonie załatwia nam „jedynka”. Zasole – zamiast dwóch tras przez Obozową i Więźniów wystarczyłaby jedna trasa (stawiałbym na Obozową).

  5. Pytanie ,ile wynosi przychód z biletów w skali miesiąca bo z tego co obserwuje to autobusy woza powietrze .

  6. Niestety nie będzie w pobliżu Oświęcimia wiatraków, ponieważ pis zablokował stawianie ich w całej Polsce. Argumenty są dwa: 1. Taki wiatrak może się zepsuć, śmigło odpadnie i zabije bawiące się pod nim dziecko. 2. Wiatraki mogą zabrać miejsca pracy dla górników. Poważnie.

  7. na tym portalu chyba działa sekcja hotintrolli, panie prezydencie rób pan swoje i nie przejmuj się malkontentami

  8. Panie Chwierut, ile to już lat minęło jak radna Godawa w imieniu mieszkańców osiedla Stare-Stawy wnioskowała o wiatę przystankową dla dzieci na ulicy Kamieniec? Podczas remontu ulicy 11 Listopada dało się na tymczasowym przystanku ustawić wiatę na kilka miesięcy? A u nas dzieci od kilu lat stoją w deszczu i śniegu! Te dzieci są jakiegoś gorszego sortu?
    Chwalicie się ile to milionów wydajecie na autobusy, tablice informacyjne, a zwykłej rzeczy nie potraficie załatwić przez kilka lat!
    ŻENADA.

  9. dosyć kuriozalny zakup pani prezes ale przynajmniej zabawne , na tak czytelne topograficznie miasto po co te tablice , ludzie się śmieją z targu na Śniadeckiego i z powrotem , tu nie jeżdżą pijani z imprez jak w krakowie , niech ktoś nie robi z ludzi chorych na a. lub sklerotyków z demencją z klubu a.a.

  10. Juz biletomaty kupiła, ktore albo nie działają, albo nikt z nich nie korzysta, bo ludzie wolą kupić u kierowcykierowcy. Na diabla kolejne zeby stały, w kioskach biletow tez nie ma

  11. A ile tysięcy ton szkodliwych związków wyprowadzają do atmosfery elektrownie, które produkują energię do naładowania akumulatorów tych autobusów? Czyżby farma wiatrowa to następna inwestycja MZK? Precyzja kursowania autobusów nie zależy od „wodotrysków” w postaci tablic cyfrowych jak ta z Placu Żwirki i Wigury w Bielsku Białej bo dobrze wykonany zwykły rozkład jazdy sam się obroni. Ktoś przyjął chyba taktykę: ściągamy każde środki unijne, nawet na byle co. Jest chyba masa innych potrzeb o płacach nie wspominając.

  12. Następne chore wizje Frasiowej i Chwieruta za zo co zapłacą podatnicy dla pracowników kasy brak bo biedna nie ma skąd brać, ale na pierdoły to kasa jest dobrze napisał Pan Starzec że poza nowym taborem to tam się wszystko zatrzymało dawno temu…

  13. W innych miastach autobusy elektryczne jakoś jeżdżą i są kupowane w coraz większych ilościach. Wasze biadolenie przypomina głosy przeciwników zastępowania konnych omnibusów przez autobusy sto lat temu.

  14. Proszę wyłączyć elektrownie na węgiel i wtedy porozmawiamy o elektrycznych autobusach, samochodach. Ja się nie dam zwariować. A Wy, jak chcecie.

  15. @EMzK Kobieta jest dyrektorką, więc wie, że prąd nie jest z węgla, tyklo z gniazdka, a baterię, gdy się zużyje kupuje się w kiosku. Tychy mogły ładnie pójść w gazowe CNG, u nas NAJDROŻSZA opcja.

  16. Podobno Frasiowa ma wypłacić kierowcom 3lata wstecz za pranie, skad tyle kasy weźmie? Ja zaplace, pan, pani zapłaci za błędy. Sa ludzie co pamiętają jak ją z Piasta wynosili

  17. Wspaniała inwestycja nzaniecałe dwie godziny jazdy. Żeby zapewnić całodzienną obsługę tylko jednej linii potrzeba by kilku takich cacek (jedno jeździ, pozostałe ładują baterie). Zważywszy na koszt, pomysł delikatnie mówiąc, chybiony. Co innego wyświetlacze, takie jak w kościele św. Maksymiliana na przykład. I rozkład przypomną i tekst nowenny 🙂

  18. Te nowe rozkłady ponaklejane na szybach przystanków to nie dość że nieczytelne i z błędami to nadaja się do absurdów roku. Za co placi się tym inteligentom co to tworzą z błędami?

  19. Przetarg który wygra solaris to tylko formalność, bo jak ktoś tu już słusznie zauważył wszystkie szczegóły zotsały ustalone. Pytanie co w nim takiego ekologicznego? Prąd z węgla czy baterie których koszt to 1/3 autobusu a potem jest problem z ich utylizacją? Kupili przecież ten cały system za masę pieniędzy który mieli problem uruchomić a teraz pełno błędów. Po co jeszcze tablice? Żeby ładnie wyglądały? Pokazywać jaki tu jest dobrobyt to owszem, ale kierowcom lepiej zapłacić problem.

  20. 1,2 mln na tablice jest ale żeby pracownikom podnieść marne wypłaty to już niema. Za chwilę będą jeździć radni tymi autobusami bo mechanicy już raczej nie pojadą

  21. I tak wiadomo, ze wygra Solaris, prezeska juz pół roku temu uzgadniala z dyrektorem solka gdzie postawią ładowarki

  22. No tak, w mzk nieprawidłowości od groma, kary płacą, dla kierowców nie ma, ale kolejne debilne pomysły sa realizowane…

Send this to a friend