Informacje

Jak wyposażyć ergonomiczne stanowisko pracy biurowej?

Ergonomia w biurze nie wiąże się tylko z prawidłowym ułożeniem ciała na krześle czy przy biurku, ale również z bezpieczeństwem podczas wykonywania obowiązków służbowych. Porażenie prądem czy zniszczenie drogiego sprzętu to sytuacje, które spotkać mogą każdego pracownika.

Zbyt małe biurko i zwykłe krzesło biurowe mogą narazić zdrowie pracownika na wielomiesięczne schorzenia oraz psują organizację pracy. Etatowiec musi co kilka minut zmieniać położenie ciała z powodu zmęczenia i konieczności użycia innego urządzenia niż komputer. Małe biurko oraz sztywne siedzisko przyczyniają się do kłopotów z eksploatacją sprzętu i wyposażenia biura. Zbyt duża liczba przedmiotów takich jak długopisy, zszywacz, mysz komputerowa, miniregał na dokumenty, a do tego urządzenia elektroniczne psują organizację pracy, a czasem nawet zagrażają bezpieczeństwu pracownika. Brak przestrzeni na biurku grozi zrzuceniem drogiego sprzętu elektronicznego na ziemię, co wiązać się może z koniecznością zwrotu pracodawcy nawet kilku tysięcy złotych. Komputer, drukarka, niszczarka na dokumenty czy skaner wymagają wielu kabli zasilających i sieciowych. Okablowanie sprzętu często znajduje się w okolicy stóp, co grozi pracownikowi porażeniem prądem. Według badań CIOP – PIB (Centralny Instytut Ochrony pracy – Państwowy instytut badawczy) zajmujących się tematyką kształtowania warunków pracy, w Polsce ulega wypadkom prawie 100 tys. pracowników rocznie, z czego 3,29% zdarzeń to porażenie prądem.

Przestronne biurko i ergonomiczne krzesło

Pierwszym produktem, który ułatwi poruszanie się pracownikowi na stanowisku pracy bez konieczności wstawania jest ergonomiczne krzesło biurowe. Jego zalety to regulacja wysokości siedziska oraz możliwość ustawienia oparcia na plecy w kilku pozycjach. Krzesło dodatkowo posiada regulowany zagłówek oraz mechanizm synchroniczny, który sprawia, że krzesło podąża za ruchami ciała osoby siedzącej na nim. Tak zaprojektowany mebel do siedzenia umożliwia obrót i pochył niemal pod dowolnym kątem. To sprawia, że pracownik ma w zasięgu ręki dowolny przedmiot oraz urządzenie elektroniczne.

Kolejnym meblem ułatwiającym organizację pracy i zwiększającym jej bezpieczeństwo jest ergonomiczne biurko z elektryczną regulacją wysokości blatu. Duże i przestronne biurko narożnikowe (200 × 160 cm) pozwala na rozmieszczenie wielu urządzeń stanowiących wyposażenie stanowiska pracy. Komputer, drukarka, niszczarka czy regał na dokumenty bez problemu znajdą swoje miejsce, nie psując organizacji pracy. Elektryczna regulacja wysokości blatu pozwala na dostosowanie pozycji pracy do wzrostu i zasięgu rąk pracownika za pomocą jednego przycisku. W przypadku zbyt dużego zmęczenia pozycją siedzącą mechanizm umożliwia podniesienie biurka do takiej wysokości, by stała się możliwa praca w pozycji stojącej. Takie ergonomiczne biurko oraz krzesło są dostępne m.in. na stronie producenta AJ Produkty.

Bezpieczeństwo i efektywność pracy dzięki małym szczegółom

Stanowisko pracy biurowej poza biurkiem i krzesłem wymaga dodatkowego wyposażenia, które zagwarantuje dobrą organizację pracy i bezpieczeństwo. Produkt „Biuro w pigułce”, dostępny na stronie producenta AJ Produkty, to akcesoria ułatwiające organizację pracy. Kosz, długopisy, tacka na dokumenty, przegrody na prasę, zszywacz i dziurkacz to wyposażenie, z którego pracownik korzysta w biurze na co dzień. Zestaw taki zawiera wszystkie niezbędne akcesoria, których nie zabraknie podczas wypełniania obowiązków służbowych. Stanowisko pracy biurowej wymaga często więcej niż jednego komputera. Laptop, który przestaje być potrzebny, można zawiesić na uchwycie zamieszczanym pod biurkiem. Uzyskuje się w ten sposób dodatkowe miejsce na blacie i minimalizuje ryzyko zrzucenia urządzenia podczas nieustannego przemieszczania go na biurku.

Praca biurowa to także bezpieczeństwo. Koszyk na kable zabezpieczy przewody elektryczne, które zagrażają porażeniem prądem lub zniszczeniem gniazda przez przypadkowe wyszarpanie kabla podczas zmiany ułożenia nóg. Pojemnik można z łatwością przytwierdzić do biurka. Uporządkowane okablowanie stwarza dużą przestrzeń na kończyny dolne i powala na przyjęcie odpowiedniej postawy.

Stanowisko pracy biurowej powinno być nie tylko ergonomiczne, ale także bezpieczne. Pracownik powinien mieć możliwość swobodnego poruszania się w pozycji siedzącej bez obaw o własne zdrowie.

powiat oświęcimski / Materiał powstał we współpracy z Partnerem

Poprzedni artykułNastępny artykuł

Send this to a friend