Informacje

Jak Internet zmienił oblicze biznesu?

Rozwój Internetu zmienił praktycznie każdy aspekt funkcjonowania jednostek oraz całych społeczeństw. Ogromne przemiany nastąpiły również w świecie biznesowym. Jaka jest jednak współczesna rola sieci w świecie interesów?

Jak działa marketing w erze Internetu?

Rozwój Internetu całkowicie odmienił sposób funkcjonowania marketingu. Sieć pod wieloma względami okazała się dużo skuteczniejszą formą reklamy od mediów tradycyjnych. Internet umożliwia bowiem precyzyjne targetowanie przekazu reklamowego. Wszakże każdy ruch w sieci i social mediach pozostawia po sobie ślad, a specjalistyczne narzędzia analityczne umożliwiają dobieranie konkretnych grup potencjalnych klientów na podstawie wybranych cech.

Działania SEO i SEM same w sobie stały się nowym dużym rynkiem i umożliwiają przedsiębiorcom zdobywanie klientów w sposób, jaki nigdy wcześniej nie był możliwy. W niektórych aspektach marketing internetowy wypiera nawet ten tradycyjny. Jest to zauważalne chociażby w przypadku influence marketingu, który częściowo zastępuje reklamy z udziałem np. telewizyjnych celebrytów.

Internet to też platforma, która umożliwia wdrażania zautomatyzowanych programów marketingowych. Zauważyć to można chociażby w branży hazardu online. Internetowe kasyna, czy zakłady bukmacherskie na swych stronach udostępniają szereg bonusów, które są aktywowane automatycznie. Przykładem są Ice Casino bonusy, które gracz uzyskuje automatycznie po wykonaniu określonego działania.

 

Kiedy biznes stał się online?

Jak każda wielka technologia, tak i Internet był wdrażany stopniowo. Koncepcja sieci pojawiła się już w połowie ubiegłego stulecia.  Uważa się, że pierwsze prace nad Internetem były prowadzone przez amerykańską organizację naukową RAND Corporation.

Od lat 60’ XX wieku Internet był już nie tylko koncepcją teoretyczną, lecz zaczął też przynosić wymierne korzyści. Na początku z jego potencjału korzystały głównie największe amerykańskie przedsiębiorstwa. Korzyści były spore, gdyż sieć umożliwiała wykonać tę samą pracę w znacznie krótszym czasie.

Postęp technologiczny sprawił, że Internet stawał się szybszy i mniej zawodny, a przy tym stawał się szerzej dostępny. Mniej więcej na przełomie stuleci sieć stała się na tyle powszechna, że nastąpił początek ery biznesu online.

 

Jakie jest obecne znaczenie biznesu online?

Z każdym kolejnym rokiem XXI wieku znaczenie biznesu online w polskiej i światowej gospodarce rosło. Przynosi to korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom. Ci pierwsi mogą ograniczać koszty i zwiększać sprzedaż. Z kolei dla klientów dokonywanie zakupów elektronicznych często oznacza oszczędność czasu i pieniędzy.

Warto przy tym zauważyć, że Internet zmienił poszczególne sektory gospodarki w różnym stopniu. Potencjał sieci najłatwiej wykorzystać w sferze usług finansowych. Bankowość elektroniczna, czy obecnie kryptowaluty całkowicie przeobraziły sposób, w jaki ludzie zarządzają swoimi pieniędzmi i inwestycjami.

Sieć odmieniła również sposób zakupu towarów. Branża sklepów internetowych od lat rozwija się ponadprzeciętnie szybko i umożliwia kupno praktycznie dowolnego produktu bez wychodzenia z domu. W zasadzie jednym mankamentem dokonywania zakupów online jest konieczność oczekiwania i ponoszenia dodatkowych kosztów transportu.

W najmniejszym stopniu sieć odmieniła sposób funkcjonowania biznesów, które wymagają bezpośredniego kontaktu pomiędzy dostawcą a odbiorcą usługi. Trudno sobie wyobrazić, by np. fryzjerzy mogli świadczyć swoje usługi przez Internet. Niemniej nawet w takich przypadkach sieć odmieniła sposób funkcjonowania biznesu, chociażby w aspekcie marketingowym.

W jaki sposób sieć zmieniła sposób obsługi klienta?

Internet sposób kontaktu z klientem zmienił w podwójny sposób. Z jednej strony umożliwił przekazywanie informacji wręcz nieograniczonej liczbie klientom jednocześnie. Z drugiej, sieć udostępniła zupełnie nowe formy interakcji z każdą osobą. Prowadząc biznes online, warto wykorzystywać wszystkie możliwości:

  • Kontakt z klientami — sieć umożliwia szybsze i tańsze porozumiewanie się z klientami przy użyciu np. wiadomości e-mail, czy profili na mediach społecznościowych. Odległość pomiędzy sprzedawcą a klientem nie ma tu żadnego znaczenia. W ostatnich latach przedsiębiorcy jeszcze bardziej minimalizują koszty obsługi klienta przez użycie chatbotów.
  • Sprzedaż — sklepy online często przyciągają klientów ze względu na oferowanie niższych cen. Wynika to z tego, że sprzedaż online zwykle generuje mniejsze koszty niż ta prowadzona w punktach stacjonarnych. Na ogół sprzedaż internetowa angażuje przecież mniejszą liczbę pracowników. Ponadto ograniczeniu ulegają koszty wynajmu i prowadzenia lokalu oraz magazynu. W modelu dropshipping można nawet całkowicie wyeliminować konieczność prowadzenia przestrzeni magazynowej.
  • Przepływ informacji — Internet umożliwia dostarczanie klientom wręcz nieograniczonej liczby recenzji, poradników, opisów produktów, czy fotografii Co najważniejsze wszystkie treści są dostępne dla każdego, aby uzyskać dostęp, trzeba tylko kilku ruchów myszką i paru kliknięć.

Jak Internet zmienia poziom konkurencji rynkowej?

Sieć ułatwia założenie własnego biznesu. Założenie sklepu internetowego jest przecież znaczne prostsze i tańsze niż prowadzenie sklepów stacjonarnych. Stąd wiele branż stało się jeszcze bardziej konkurencyjnych. By więc przetrwać, przedsiębiorcy są zobligowani do zapewnienia najwyższej jakości usług i wykazania się profesjonalizmem oraz dbałością o szczegóły. Rozwój Internetu i innych technologii prowadzi również do tego, że praktycznie każda branża bezustannie się zmienia. To zaś wymaga od przedsiębiorców zachowania elastyczności i podążania za trendami.

Trzeba też zauważyć, że rozwój Internetu zmienił również podejście klientów. Dziś wymagania kupujących są wyższe niż kiedykolwiek wcześniej. Za pomocą sieci każdy może uzyskać dostęp do informacji i porównywać ze sobą produkty z wręcz nieograniczonej liczby sklepów. Internauci mają też bardzo łatwy dostęp do informacji o aktualnych cenach konkretnych produktów. Stąd prowadząc biznes online, praktycznie każdego dnia trzeba monitorować politykę cenową konkurencji.

art. partnerski

Poprzedni artykułNastępny artykuł
Send this to a friend